PDA

Vis full versjon : Breibåndslambda på LH2.4?



Joakim-G_R
07/08/10, 22:11
Ja, går det?

Tenkte å investere i breibåndslambda, og da istedenfor å fucke flowen i eksosen med masse plugger, så tenkte jeg å bare klemme inn 1 sonde, og koble BB til LH'en, samt å ta ut "informasjon" til en logger/måler.

Vil bilen gå noe penere med BB eller er det ikke "så farlig" på det sprutet?

Vil kanskje slippe litt problemer med dumpinga av den målte lufta også?

Christian
08/08/10, 03:07
Det med dumpinga av lufta har ikke noe med lmm å gjøre så det vil ikke forandre seg.

Men du må bruke en lambda som simulerer smalbandsignal, for hjernen opererer etter andre verdier enn bredbandslambdaen vanligvis gjør.

Det er mange forskjellige triks ang. å slippe at den kveler seg, spørs jo litt hvilken måte man selv vil bruke.

ArneR
08/08/10, 03:24
Ja, det går bra, innovate LC-1 fungerer knall hos meg.

Joakim-G_R
08/08/10, 03:29
Ja, det går bra, innovate LC-1 fungerer knall hos meg.

Rett på LH2.4 asså?

Joakim-G_R
08/08/10, 03:31
Det med dumpinga av lufta har ikke noe med lmm å gjøre så det vil ikke forandre seg.

Men du må bruke en lambda som simulerer smalbandsignal, for hjernen opererer etter andre verdier enn bredbandslambdaen vanligvis gjør.

Det er mange forskjellige triks ang. å slippe at den kveler seg, spørs jo litt hvilken måte man selv vil bruke.

Dumpinga av lufta har vel noe med LMM å gjøre, fordi man slipper ut målt luft, så får man problemet, sies det. Selvom det ikke er tilfelle hos alle.. ??

Hvilke verdier opererer hjernen etter da?

Og hvilke triks er det vi prater om da?

Christian
08/08/10, 03:35
Dumpinga av lufta har vel noe med LMM å gjøre, fordi man slipper ut målt luft, så får man problemet, sies det. Selvom det ikke er tilfelle hos alle.. ??

Hvilke verdier opererer hjernen etter da?

Og hvilke triks er det vi prater om da?

Mente lambda. :p
Har jo alt med lmm å gjøre ja..

Hvilke verdier hjernen opererer etter vet jeg ikke, men som ArneR sier så funker det visst med hans.. :)

Jeg vet flere enten flytter lmm, monterer skikkelig resirkdump, eller kobler av tomgangsmotoren.. Hva som er best vet jeg ikke. :p

ChrML
08/08/10, 09:38
Jeg har koblet bredbåndslambdaen min på LH 2.4-en. Jeg har en billig NAW 7S kontroller og Bosch LSU sensor. Kostet meg litt over 1000 kr mener jeg.

Det fungerer strøkent som det skal. Klipte bare pluggen fra original lambdaen min og koble det simulerte smalbåndssignalet på svart ledning der. Og plugget den rett i originalkontakta for lambda.

Viktig å jorde signaljord til kontrolleren på samme sted som hjernen har jorda si. Det er også viktig at jord til forvarminga kobles og legges et stykke vekk fra alt som har med styring og stereo å gjøre. Den støyer noe sykt! Må kobles langt vekk fra signaljord.

Joakim-G_R
08/08/10, 13:03
Så man kan altså ikke dra nytte av det bredere registeret fra en BB på LH2.4'en asså?
MÅ ha et smalbåndssignal?

Christian
08/08/10, 13:05
LH2.4 er egentlig ikke så avhengig av lambda i utgangspungtet, så det har ikke noe å si om du bruker en bb lanbda

ChrML
08/08/10, 13:16
Så man kan altså ikke dra nytte av det bredere registeret fra en BB på LH2.4'en asså?
MÅ ha et smalbåndssignal?
Har ingenting å si. Du kan se på smalbåndssignalet som en vippebryter nesten. Den vet når blandinga er for mager og den vet når blandinga er for feit (med 14.7 som perfekt). Mer enn det trenger ikke LH 2.4 å vite siden den kun bruker lambda når blandingen skal være 14.7 (altså ved normal last). Noe annet er en vanlig lambda ubrukelig til.

Den gir litt og litt mer bensin til den får signal om at blandinga er for feit, så gir den litt og litt mindre bensin til blandinga er for mager osv... Sånn sykler den frem og tilbake hele tiden og holder den ganske så nærme rundt 14.7 hele tiden.

Ved WOT og høyere last så går LH 2.4 fra denne closed-loop til open-loop. Da jobber den kun fra map, turtall og LMM signal.


Eneste forskjellen for LH 2.4 ved bredbåndslambda er at du kan justere vippepunktet på smalbåndssignalet. Du kan legge den rundt 15.0 om du vil. Ikke at det er en noe man somregel endrer uansett da, selv ikke ved E85.

Og man kan jo se blandinga motoren får nøyaktig da! :D Det er jo derfor folk kjøper det.

Joakim-G_R
08/08/10, 13:29
Ja, vetjo HVORFOR man har BB, skal ha det selv, men lurte på om det gikk å utnytte BB-signalet på LH'en, men ettersom den jobber som du sier så går det jo litt i vasken. :)

Sebbe
08/08/10, 14:41
dette er forskjellen på signalet til bredbåndslambda og vanlig lambda
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/07/1.gif