PDA

Vis full versjon : Poly-foringer på 245



volvo245gl
07/08/10, 19:36
Holder på å bytte til polyforinger.
Lurte da på hvor lang levetid bør man forvente under "vanlig" kjøring?
Og er de like lett å demontere som det er å montere de?
Er lei av vanlige foringer man må brenne vekk.

Joakim-G_R
08/08/10, 23:31
Lettere å demontere poly enn vanlige foringer ja. Banke ut stålhylsene, også "popp" de ut, med litt makt så kommer de. Gjort det senest idag selv.

Levetid: Lenge..

kloggen88
24/08/10, 21:01
he hei hiver inn eit spm her eg hehe eg har orginale foringer no og har fått på kyb dempere med 40 senk og eg vill ha bilen min stivere hva må til? hvilken foringer er best?

mcnugget
24/08/10, 21:27
he hei hiver inn eit spm her eg hehe eg har orginale foringer no og har fått på kyb dempere med 40 senk og eg vill ha bilen min stivere hva må til? hvilken foringer er best?

Veit at mangen er fornøgd med SuperPro som de selger på pedersens, de er stive og god er iallefall min erfaring.. Monterte SuperPro på en golf eg hadde for litt over eitt år sida, utgjorde mer stivhet og kjøreegenskaper en coiloversene gjorde :) Nettopp montert framme på 940en no, men ikkje vore på prøvetur enda.. :)

kloggen88
24/08/10, 21:53
ka med superflex fra bcb.no?

mcnugget
24/08/10, 21:56
Funker sikkert i massevis det også, men har ingen erfaring med det.. Trur det er ganske likt på SuperPro etter det eg har hørt.. :)

kloggen88
24/08/10, 21:57
oki:P

Joakim-G_R
24/08/10, 22:25
Nye dempere, så får du stiv bil. :) (les: Bilstein.)

kloggen88
24/08/10, 22:54
er ikkje K&N dempere gode nok?
sa feil i ste...
det er 2 veis gass dempere

Joakim-G_R
24/08/10, 23:00
K&N? Du mener Koni?

2 veis gass dempere? Jaha? Hva er ellers, gass en vei og olje den andre? :p
Regner med du mener justerbare? Gule koni er kun justerbare på rebound, dvs, du har lik kompress, men demperne er hardere/tregere "ut" igjen.
Det fungerer, men Bilstein er bedre dempere bare. :)

KYB er ikke no veldig sportsdempere, derfor jeg nevnte Bilstein til å begynne med. :)

Både Superflex og Superpro er gode foringer.

kloggen88
24/08/10, 23:20
eg har K&N 2 veis gass dempere det betyr att det er 2 romm med gass inni dei og eg har 40 mm senkefjører på og spm mitt er ka foringer bør eg kjøpe for og få mest stivhet i bilen ?????? super pro /superflex / polyforinger

Joakim-G_R
25/08/10, 00:06
Trodde K&N kun hadde luftfiltre jeg, men OK. :)

Både SuperPro og SuperFlex er polyurethan-foringer. Og jeg tør å påstå at det er samme ulla begge deler.

Men du får nok ikke noen superstor forandring i understellet med å bytte til polyforinger, hvertfall ikke om de du har er hele. Gamle utslitte orginalforinger merker du forskjell fra, selvfølgelig.

Hvafornoe stivhet er det du ønsker da? Mindre krengning?

kloggen88
25/08/10, 00:16
krenging ja:P

Joakim-G_R
25/08/10, 00:30
Stivere dempere, stivere fjører, krengningshemmere.

kloggen88
25/08/10, 00:34
har noen andre noen erfaringer og dele her?

Joakim-G_R
25/08/10, 00:37
tviler du på at stivere foringer ikke vil gi deg mindre krengning? Det eneste du oppnår er mer direkte kontakt med understellet. Det "stiver" ikke opp bilen i den forstand at den ligger rettere og har mindre "body-roll" enn med orginalforinger.

mcnugget
25/08/10, 07:51
Men orginale foringer vil jo selfølgelig gi meir vingling sideveis i og med at det er disse som er kontakten mellom chassis og hjuloppheng :) som joakim seier her, så vil du få mykje meir direkte kontakt med understellet, å det er viktig for å hente kjøreegenskaper.. Visst du er fornøgd med resten av understellet så kjør på med poly, tipper du blir fornøgd eg.. ;) Men gå da for full sett med foringer både framme og bak.. :D

Joakim-G_R
25/08/10, 17:40
Jada, du vil få mer kontakt. Men du vil ikke eliminere krengning. :)

volvo245gl
25/08/10, 18:29
Superflex=Superpro. Kjøpte fra BCB.
Er godt fornøyd med foringene bilen virker "ny"
Bilen er ikke stivere, men den "siger" ikke så mye ned hvis man hopper over en fartsdump man ikke ser en regntung mørk kveld...:p

Karl
25/08/10, 19:48
Da vi bytta til superpro på banebilen var det som natt og dag på kjøreegenskapene. Bilen ble mye mer kontant og nøyaktig ved svingkjøring. All slakk som hadde vært tidligere var borte. Å kjøre for full maskin kjentes ikke fullt så dramatisk ut lenger. Det skal sies at foringene som satt i antageligvis var de samme som da den var ny og hadde nok gjort sitt, men de var ikke ødelagte. Da jeg satte meg inn i 240en etter en helg med banebilen var den som ei vinglefitte i forhold;) Jeg vil absolutt anbefale å bytte foringene til alle som har mulighet for dette. God investering for kjøregleden.

Angående krengning så synes jeg faktisk at den krenget litt mindre enn i fjor. Fikk faktisk kommentarer fra tilskuere som sa at den så veldig stiv ut i svingene. På filmen fra 08 i prosjekttråden ble det kjørt med alt originalt. Året etterpå satte vi på et stivere stabstag foran. Det ble bra men vi mistet nok en del av effekten av det fordi vi brukte de originale gummiforingene på "rakkelstagene". De tålte ikke påkjenningene fra det kraftige stabstaget og ga seg etter en helg på banen. Da vi byttet alle foringene til superflex ble også disse på rakkelstagene byttet. At vi da fikk bedre virkning på stabstaget gjorde nok sitt til at bilen krenget mindre.

kloggen88
26/08/10, 22:49
anngående stabstagene so kjøre du med 22 eller 25 mm?

Karl
26/08/10, 23:16
Om det er meg du spør så er det whiteline 24mm foran og originalt bak. Men det er på 740 så har egentlig ikke noe i denne delen av forum å gjøre, får komme tilbake med mer erfaringer etter som jeg får byttet på en av 200-bilene;)

Joakim-G_R
27/08/10, 01:01
Mindre krengning på 740n din er nok stabstaget Karl, og ikke foringer. Foringene har ikke så mye å si på kompress av understell, som er det krengning er. :)

ChrML
27/08/10, 05:42
Mindre krengning på 740n din er nok stabstaget Karl, og ikke foringer. Foringene har ikke så mye å si på kompress av understell, som er det krengning er. :)
Veit ikke om 240 har samme patent på krengestag/kyllingbeina som 740/940 har? Isåfall er det to foringer som gjerne er skikkelig gamle og morkne som knytter krengestaget til bærarmen. De har mye å si på krenging da de ofte kan gi seg en del.

Karl
27/08/10, 08:41
Veit ikke om 240 har samme patent på krengestag/kyllingbeina som 740/940 har? Isåfall er det to foringer som gjerne er skikkelig gamle og morkne som knytter krengestaget til bærarmen. De har mye å si på krenging da de ofte kan gi seg en del.

Det er samme patenten og det var disse jeg mente som vi ikke byttet da vi byttet staget. Jeg kaller dem rakkelstag og både foringen mot krengestaget, de to halvdelene), og det andre har mye å si for at krengestaget skal virke skikkelig.

Ellers husker jeg en gang en foring i panhardstaget bak på den blå 240en min ble dårlig. Da kjentes det ut som om jeg fikk sleng i svingene selv om det ikke var tilfelle;) Jeg kommer nok til å bytte til polyforinger på alle biler jeg skal mekke på for ettertiden. Billigste investeringen i gode kjøreegneskaper. Bilen reagerer skarpere på hva du gjør med rattet uten tvil:)

Joakim-G_R
27/08/10, 14:35
absolutt. Klart de foringene på kyllingbeina hjelper masse. Men fra friske orginalforinger og til poly i bærebruer er nok ingen stor forandring, krengningsmessig. Men som nevnt så får man mer kontant styring. Bytte av krengningshemmere innebærer i mine øyne nye foringer på både fester i chassiet og kyllingbeina. Ellers blir det som å sette 175-80-14 på bilen istedenfor lavprofil 17-18". :) litt sånn "bortkasta" :p

Karl
27/08/10, 20:31
Det er sant, men vi visste ikke bedre da. Brukte de gamle gummiforingene på kyllingbeina og det var en kortvarig suksess;)

Joakim-G_R
28/08/10, 10:39
Hehe det tror jeg på! :p

Lurte på å teste de justerbare fra Kaplhenke jeg, de ser snasne ut. :)

Men da er vi enige om at polyforinger i seg selv ikke eliminerer krengning? Så ikke han bytter foringer og det krenger like mye, også får vi kjeft? :p

Karl
28/08/10, 19:11
Det er vi helt enige om:)