PDA

Vis full versjon : spørsmål ang. vifte på v70n



mdaasen
07/08/10, 18:50
Har en volvo v70n 2002mod.
en stund har jeg misstenkt elektriske feil med bilen...

Grunnen til dette er at ganske ofte når jeg låser opp bilen, så er det kun fordørene som låser seg opp... når alle dørene er låst opp og jeg skal låse bilen, så er det da også kun fordørene som låser seg... (da er jo bakdørene og bakluka åpen for alle)

av og til kan airbag lampa lyse litt etter jeg har startet bilen... men det er ikke hver gang...

kommer opp en melding i 1-2 sekunder om at abs brems service burde vert tatt... det kommer heller ikke hver gang jeg starter.

setebeltevarsleren fungerer ikke.... den kommer inn sån ca en gang i mnd. når man setter seg inn i bilen, men den slukker ganske kjapt.

Det som fikk meg til å skrive inn her, og som jeg lurer mest på er hvorfor viften i motorrommet slo seg inn en stund etter jeg stanset bilen? det skal sies at jeg er informert om at det er pga. temperaturen i kjøleveska kan øke etter stans av bilen, men viftene til kupeèn startet også...

hmmm.. kan noen komme med innspill på hva som kan være galt her ?

aarnes
07/08/10, 22:57
Hei

Alle de problemene dine vedr elektronikk høres ut som DIM (kombiinstrumentet ditt).
Anbefaller deg å få lest ut feilkoder først og fremst.
Her vil du finne ut om det faktisk er feil med alt som bilen "påstår". Dersom det ikke er noen feilkoder på respektive moduler, er det veldig sannsynlig at instrumentet ditt har tatt kvelden. Dette har jeg selv opplevd og det er et veldig kjent problem på 01-07 modeller.

Når det gjelder sistnevnte så er det ikke noe feil -
det er acanlegget som går i vedlikeholdsmodus. Det starter senest 50min etter at bilen er avslått og går i ca 7 minutter. dette er for å fjerne kondens i systemet.

Om det viser seg at det ikke er feilkoder på bilen, ta kontakt med meg på PM så kan det hende jeg har en god del tips til hvordan du kan få fikset instrumentet selv. (Volvo sier du må kjøpe nytt. pris: 15000kr)

mdaasen
07/08/10, 23:24
takk for veldig godt svar !
skal på verksted med bilen kommende tirsdag for å få retta opp vinkelen på fordekkene, så skal ta det me de da.
Det er det verkstedet der jeg kjøpte bilen (som ikke er noe autorisert volvo forhandler). Når jeg kjøpte bilen for en mnd siden, så ga de meg 6mnd garanti.... så dette burde vel da falle under garantien ? =)

Bilen har mest sansynlig ikke vert oppdatert med programvare siden den er kjøpt. er det noen store forbedringer i programvare siden da ? hvilke ?

aarnes
07/08/10, 23:29
Tja, du kan jo prøve hvertfall.
Om det viser seg at det er feil på DIM ville jeg absolutt fått det på garanti.
SW komemr veldig ann på - hvis du har automat kan du merke at kassa girer annerledes.
Ellers ingen store merkbare forskjeller. men for all del - det er jo ingen hensikt i å kjøre med gammel sw når det finnes ny.

Husk forøvrig at du må til en volvoforhandler for å få ut feilkoder.
Tviler på at denne forhandleren din har det rette utstyret for å få ut alt..

Skal du ha sw oppdatering burde du dra til Sverige.
350SEK koster det. 349,99SEK for jobben , og 0,1SEK for softwaren :)

mdaasen
07/08/10, 23:35
regner me de sender bilen eller ber meg reise til nermeste forhandler på deres regning da ?
bor i kirkenes så reiser heller til rovaniemi i finland, enda billigere en sverige :D ellers så er nermeste volvoforhandler 50-60 mil unna i Alta :p

aarnes
07/08/10, 23:46
Hoho såpass ja.
Du får sjekke ut om det er noen feilkoder først.

Hvis du har feil på instrumentet ditt lider du nesten helt sikkert av at varmluftloddingene har løsna. Jeg hadde samme symptomer som deg - inntil i kveld.
jeg demonterte hele instrumentet, tok ut kretskortet, pakka inn i folie, og lagde hull over den ene chippen. varmluftpistol over i 1 minutt, lot det hvile i 20 og vips, alt fungerte perfekt!

mdaasen
08/08/10, 00:12
hvor sitter denne da ?

aarnes
08/08/10, 00:37
Hva da denne? instrumentbordet ditt?
Det er der hvor speedometeret er.
Men ikke gjør noe som helst med det før du har fått sjekekt ut om du får det på garanti.
uansett, så mye feil som du nevner her skal dekkes av garanti uansett! :)

mdaasen
08/08/10, 04:27
ja, duy nevner DIM... hørtes egentlig ut som noe avansert som va som hjærnen på bilen, bare i tillegg.

Takk for alle gode svarene aarnes!
Da vet jeg hvor jeg skal henvende meg neste gang ;P

aarnes
08/08/10, 11:36
DIM er Volvonavnet på kombiinstrumentet ditt. :)
ECM er hjernen på bilen..

MrX
08/08/10, 11:49
btw, er ikke volvoforhandler i Alta. Du må nok helt til Tromsø. ;)

mdaasen
08/08/10, 16:29
rovaniemi =)
men hva har dørlåsene med DIM å gjøre da ?

aarnes
08/08/10, 16:42
Tja, hvis dim ikke fungerer som den skal, fungerer ikke låsene heller.
Merket det igår når jeg koblet ut DIM, da sluttet sentrallåsen å fungere.

Mange ting som henger sammen.
igjen - feilkoder.
det gir deg nok mange svar.

mister j
08/08/10, 21:25
Tja, hvis dim ikke fungerer som den skal, fungerer ikke låsene heller.
Merket det igår når jeg koblet ut DIM, da sluttet sentrallåsen å fungere.

Mange ting som henger sammen.
igjen - feilkoder.
det gir deg nok mange svar.

Can-bus... (bus=sløyfe) :):mad::D:cool:

mdaasen
17/08/10, 15:15
har nå vert inne på verksted og ordna forstillinga på garantien =)
nevnte dette med feilmeldingene osv og de mente det var batteriet som var galt her.
Det kan være det stemte for når bilen ikke gikk og tenninga sto på, så tappa batteriet seg utrooolig fort (til tross for at dette var et helt nytt batteri).
Så det ble også byttet til nytt batteri, så da får vi se om feilene opphører...

(setebeltevarsleren fungerer enda ikke.... )