PDA

Vis full versjon : Ulyd ved clutching. 940 B230fk



Instruktionsbok
07/08/10, 18:24
Hei! Ny post, igjen :\

Var ute ei stripe i 940, og hørte litt på en ulyd jeg har hørt litt i det siste. En slags rakling, men den forsvinner når jeg trør inn clutchen. Noen som har vært borti dette? Har fryktet råde/skjørte bank litt, og blir litt klam bak øra bare ved tanken :o Menmen, syns det var litt rart at det kom og gikk ved clutching?
Håper på lure svar ;)
Mvh Johan.

Joakim-G_R
07/08/10, 18:30
Utløserlager.

Instruktionsbok
07/08/10, 18:41
Utløserlager.

Enkelt og greit. Takk Joakim-G R :)

Joakim-G_R
07/08/10, 18:47
Symptomene høres iallefall ut som det, så jeg ville prøvd det først. Har hatt det på min bil også, men det var med nytt lager. (Sikkert montert feil, hard plate for den så den ble litt skeiv, ellernoe lurt)

Jeg ga beng og ga gass jeg, gadd ikke bry meg om det.
Kan hjelpe med smøring av lageret også, kan hende det er tørt. Koster jo ikke mange tiere et sånt lager, så om man skal åpne for å smøre kan man likesågreit bytte det med det samme. :)

henrik940
07/08/10, 18:54
Høres veldig sånn ut.

Låner topicen litt!

Hvorfor får jeg en sånn piiiiip lyd når jeg trår inn clutch?

Instruktionsbok
07/08/10, 18:59
Symptomene høres iallefall ut som det, så jeg ville prøvd det først. Har hatt det på min bil også, men det var med nytt lager. (Sikkert montert feil, hard plate for den så den ble litt skeiv, ellernoe lurt)

Jeg ga beng og ga gass jeg, gadd ikke bry meg om det.
Kan hjelpe med smøring av lageret også, kan hende det er tørt. Koster jo ikke mange tiere et sånt lager, så om man skal åpne for å smøre kan man likesågreit bytte det med det samme. :)

Jepp, blir vel å bytte det. Vurderer clutch også, men koster litt unødvendig om det er en del igjen på den gamle..

Joakim-G_R
07/08/10, 19:19
Høres veldig sånn ut.

Låner topicen litt!

Hvorfor får jeg en sånn piiiiip lyd når jeg trår inn clutch?

Skrikelyd eller ? Kan jo være lageret ditt også, evt pumpa? For lyden er der sålenge du holder clutchen inne?


Jepp, blir vel å bytte det. Vurderer clutch også, men koster litt unødvendig om det er en del igjen på den gamle..

Tja, da er det iallefall ute av verden da. :)

henrik940
07/08/10, 19:24
Joakim:

Nei, det er uansett om motoren går eller hei. Lageret er bytta i fjor.

Joakim-G_R
07/08/10, 19:27
Hm, hørtes rart ut. Du får få Christian til å lytte mens du tramper clutch da :p
Lettere å stille diagnose når man vet hvor lyden kommer fra iblant.

henrik940
07/08/10, 19:28
Kommer fra clutchen. Virker veldig..Tørt inni der :p

Joakim-G_R
07/08/10, 19:35
WD40, kanskje dumt å bare spraye inn mellom armen og gummiforinga men :p

Christian
08/08/10, 13:37
Utløserlager.

Må bare presisere at det er feil, for utløserlageret arbeider kun når man trør inn pedalen, altså motsatt av hva Instruktionsbok forklarer.
Veldig vanlig at folk bytter utløserlager selvom det er girkassa som er gåen, men det er til ingen nytte.


Hei! Ny post, igjen :\

Var ute ei stripe i 940, og hørte litt på en ulyd jeg har hørt litt i det siste. En slags rakling, men den forsvinner når jeg trør inn clutchen. Noen som har vært borti dette? Har fryktet råde/skjørte bank litt, og blir litt klam bak øra bare ved tanken :o Menmen, syns det var litt rart at det kom og gikk ved clutching?
Håper på lure svar ;)
Mvh Johan.

Min erfaring er at den lyden pleier å advare om girkasseras. Hva slags motor og girkasse har du? Ville uansett peila olja på kassa å sett at den er riktig.

Joakim-G_R
08/08/10, 13:40
Tja. Feil og feil. Jeg fikk den lyden etter jeg bytta utløserlager. :)

Christian
08/08/10, 13:43
Og hvorfor tror du du fikk det? ;)

Joakim-G_R
08/08/10, 13:44
Fordi jeg kan ha montert den feil, har jeg antatt.

Men jeg kjører jo med Volvo's M-kasse, så lyden kan komme fra den, da alle kasser er på vei til å gå uansett hva man gjør :D


............ MEN! Det blir ikke rakling i lageret når det er under press, raklingen kommer når lageret ligger løst og rakler.

henrik940
08/08/10, 13:47
Må bare presisere at det er feil, for utløserlageret arbeider kun når man trør inn pedalen, altså motsatt av hva Instruktionsbok forklarer.
Veldig vanlig at folk bytter utløserlager selvom det er girkassa som er gåen, men det er til ingen nytte.



Jeg hadde en slik rakling, når jeg slapp pedalen så kom den. Trykte jeg inn pedalen, forsvant den. Bytta utløselager, og lyden var borte.

Høres veldig likt ut som TS sitt tilfelle. Lyden forsvinner når han trykker inn pedalen.

Lageret går jo rundt, selvom det ikke er i "bruk".

volvoRsport
08/08/10, 14:47
Må bare presisere at det er feil, for utløserlageret arbeider kun når man trør inn pedalen, altså motsatt av hva Instruktionsbok forklarer.

Er nok du som tar feil, som sagt over her så blir lyden borte når du trår inn clutchen og lageret får press på seg.

ChrML
08/08/10, 18:01
Kan også hive meg på 'Christian Tok Feil' klubben. Jeg har også en liten raklelyd nedi der når den går på tomgang. Det er utløselageret som ligger løst å rakler når clutsjen ikke er inne. Blir borte når man trykker forsiktig på den så det ligger inntill.

Hvis det hadde varslet om girkassehavari så hadde kassa mi vært på vei til å ryke siden jeg kjøpte bilen for over 2.5 år siden :p. Og den kassa har vært igjennom mye herjing siden da ;).

Instruktionsbok
08/08/10, 19:04
Oki. Satser på lageret da :)

Men! OVer til noe annet, kan man endre tråd-tittel forresten? Så slipper jeg å lage ny!
Mistenker råde- / skjørte-bank :( Ser om jeg kan snekre en video om symptomene mine er vanskelig å tyde.
Rakler ganske godt fra 2000RPM og oppover, hører det bedre inni bilen enn i motorrommet, hvertfall etter min mening. Kun ved gasspådrag og ved bremsing på gir i temmelig bratte bakker. Er det kanskje en liten sjangs for at det bare er disse gummi-sakene som er under(?)ventiltønnene som pleier å kvelde ettersom jeg har hørt? Rett rundt cirka 1850-1950RPM så er den veldig uregelmessig, kommer og går liksom, men så snart man tipper 2000 så er det konstant, og er rimelig sikker på den øker med turtallet, over 3000 hører jeg bare motordur.

ChrML
08/08/10, 19:06
Sikker på at det ikke bare er dysene du hører? Men den lyden skal være regelmessig. Høres ut som ventiltikking og kan høres inni bilen hvis du mangler panserisolasjonsmatta.

Enten det eller så kan det være ventiler som bør justeres litt. Men begge lydene skal være regelmessig og ikke uregelmessig rakling.

Instruktionsbok
08/08/10, 19:19
Sikker på at det ikke bare er dysene du hører? Men den lyden skal være regelmessig. Høres ut som ventiltikking og kan høres inni bilen hvis du mangler panserisolasjonsmatta.

Enten det eller så kan det være ventiler som bør justeres litt. Men begge lydene skal være regelmessig og ikke uregelmessig rakling.

Hm, jau, kan jo være ventilene, kan sjekke de med en bladsøker så snart jeg har tid. Kan hende jeg hører feil, men tror jeg klarer å skille dysetikkinga fra raklinga. Hører man skjørte/råde bank godt inni bilen?

Edit: Takk for svar alle mann :)

ChrML
08/08/10, 19:24
Hm, jau, kan jo være ventilene, kan sjekke de med en bladsøker så snart jeg har tid. Kan hende jeg hører feil, men tror jeg klarer å skille dysetikkinga fra raklinga. Hører man skjørte/råde bank godt inni bilen?

Edit: Takk for svar alle mann :)
Vet ikke, har ikke hatt rådebank i min. Tror ikke den har skjørtebank eller.

Men veit at hvis du kjører uten panserisoleringsmatte eller en av gummigjennomføringene inn til kupeen i torpedoveggen ikke sitter ordentlig i, så kan man høre mye rare lyder man ikke har hørt før. Sånn som dysetikk, ventiltikk og skjørtebank kan høres ganske godt inn da og høres ikke så trivelig ut. Derfor er det bedre med isolasjonen på plass, for da slipper man å høre det så godt ;).

Rådebank hører du godt når du står i motorrommet å ruser. Hvertfall hvis det har kommet et stykke. Høres best når bilen detter på lavt turtall:

Uf7ziIzHakg
JPc_nlMukjo

Instruktionsbok
08/08/10, 19:58
Vet ikke, har ikke hatt rådebank i min. Tror ikke den har skjørtebank eller.

Men veit at hvis du kjører uten panserisoleringsmatte eller en av gummigjennomføringene inn til kupeen i torpedoveggen ikke sitter ordentlig i, så kan man høre mye rare lyder man ikke har hørt før. Sånn som dysetikk, ventiltikk og skjørtebank kan høres ganske godt inn da og høres ikke så trivelig ut. Derfor er det bedre med isolasjonen på plass, for da slipper man å høre det så godt ;).

Rådebank hører du godt når du står i motorrommet å ruser. Hvertfall hvis det har kommet et stykke. Høres best når bilen detter på lavt turtall:

Da er det kanskje bare ventilene :) Håper på det. Måler dem i hvertfall, så blir det justering etter behov. Kjøper folkens sett med shims eller riktige etter behov?

ChrML
08/08/10, 20:00
Da er det kanskje bare ventilene :) Håper på det. Måler dem i hvertfall, så blir det justering etter behov. Kjøper folket sett med shims eller riktige etter behov?
Sett med shims er dyrt. Bare å pelle av toppdekslet å måle over. Hvis noe ikke stemmer så tar du ut shimset og leser av målet, regner ut hvem du trenger og reiser å bestiller på Volvo. Sammen med ny pakning til toppdekslet.

Så er det bare å hive på toppdekslet med gamle pakningen de dagene det tar før du får shimsa.

Instruktionsbok
08/08/10, 20:04
Sett med shims er dyrt. Bare å pelle av toppdekslet å måle over. Hvis noe ikke stemmer så tar du ut shimset og leser av målet, regner ut hvem du trenger og reiser å bestiller på Volvo. Sammen med ny pakning til toppdekslet.

Så er det bare å hive på toppdekslet med gamle pakningen de dagene det tar før du får shimsa.

Gode greier! Da har man litt å pusle med mens man venter på temp-føler og abs sensor :)
Mange takk for innlegg
Mvh Johan

Instruktionsbok
09/08/10, 21:28
Såå, målte idag, og alle så greie ut. .30mm hele gjengen. Men den innerste "knaggen" eller hva man kaller det på fint, er rimelig misfarget, eller slitt for å si det sånn. Ser sånn ut hvertfall. Tok noen bilder, redusert kvalitet, men fikk ett godt i det minste:
http://i592.photobucket.com/albums/tt2/JohanJakobsen/IMG_0761.jpg

Noe er galt, for liten klaring her når den blir varm, sånn at den blir for varm eller noe?

henrik940
09/08/10, 21:33
Du peila olja?

Instruktionsbok
09/08/10, 21:35
Du peila olja?

Jupp, er ved max den.

Joakim-G_R
09/08/10, 23:30
Den knasten så litt sliten ut ja..

gull pilen
10/08/10, 14:45
helt normalt...
så slik ut på min og når jeg bytta topp pakning...
har sett det på flere motorer jeg har delt....

Voolvoo
11/08/10, 17:13
[QUOTE=Christian;120792]Må bare presisere at det er feil, for utløserlageret arbeider kun når man trør inn pedalen, altså motsatt av hva Instruktionsbok forklarer.
Veldig vanlig at folk bytter utløserlager selvom det er girkassa som er gåen, men det er til ingen nytte.

Veldig rart at utløserlageret på min 740 kun skrangla når clutchen var ute da ? ;)

Instruktionsbok
12/08/10, 18:33
Igjen, over på en annen ting. Som sagt, noen som kan instruere meg om hvordan jeg skifter tråd-tittel?
Skulle bytte abs-sensor foran idag, men etter mye borring, herjing og litt banning fikk jeg ut det meste som satt i hullet. Men ikke helsikke om den nye går inn. Hullet var vel 14-16mm tror jeg, den nye sensor'n er 18mm. Ser at første halvdel av hullet er mindre enn den delen som bare er en hylse som er satt på, men jeg må da ha fått ur alt? Eller har jeg faktisk fått feil sensor. Prøvde å borre enda mer på innsiden (inn mot motor), men virka ikke som det var mer av den gamle sensoren igjen. Noen som har erfaring innen dette?