PDA

Vis full versjon : Oppsett av motor for drifting



Kuleberg
07/08/10, 15:17
Mens jeg holder på med understell og karosseriarbeid på prosjektbilen tenkte jeg å få litt tips og innspill angående motorbygginga. Mitt mål for bilen er å ha en bil med skilt som jeg drar fram til spesielle anledninger, om som jeg kan leke meg med på treff og bane. Interessen for raske rundetider er ikke så stor så er ikke dette jeg legger vekt på. Har ikke bygd motor før men har blitt noen timer med lesing på nettet så ser for meg at det trengs en del gode tips fra dere som har gjort dette før.
Så her er deler av mine tanker rundt et oppsett:

Blokk:
Underspyling
H-råder
2,5 veiv (hvis det er en fordel for mitt bruk)
Stempler av no slag (hva anbefales i forhold til preppa topp?)

Topp:
531 topp
Ny kam (hvilken kam anbefales for en driftebil?)
Større ventiler
Porting
Planing (eller?)
Justerbart kamdrev
Dobble ventilfjører

Styring:
Ms datasprut
Edis tenning

Og sånn ellers:
Spesialbygd innsug
Fuelrail
Turbo og grenrør (hva anbefales her for mitt bruk?)
3"lmm etter trompeten (eller trenger jeg sette den der om jeg har tilkoblet BBL til sprutet egentlig?)

Drivlinje:
Clutch vet ikke hvilken enda
ZF kasse
Truetrac i 1031 (gidder ikke at alt låser i en sving siden jeg skal bruke den på vei, derfor ikke locker)

Så det er da noen tanker jeg har gjort meg rundt bygginga til nå. Selvsagt catchtank til olje og bensin, bensinpumper, oljekjøler osv også men har ikke gått i detalj som dere ser her. Her helst effekt og momentkurve i forhold til et drifteoppsett jeg prøver å finne ut av her. Greit å ha en plan i tilfelle man kommer over noen gode kjøp underveis :)

Joakim-G_R
07/08/10, 15:30
en 2.5L 16V med kompressor hadde vært en artig motor til sladding, evt med en kulelagret turbo av et slag. Som selvfølgelig ikke er ment for 150 hester mer enn det du skal ha, så får du nok en grei spool og at det kommer fort igang, og da spesielt med det økte volumet.

Om du skal konsentrere deg om sidelengs kjøring ville jeg heller vurdert locker enn truetrack, da det er en sperre som er mer ment for grep og rundetider.

En locker låser normalt ikke ved vanlig kjøring på vei. Skal endel til før den låser med kjøring og ikke "tukting".

Daruu
07/08/10, 15:42
Trenger vel ikke 531 topp om man allikevel skal porte (?)

Kuleberg
07/08/10, 15:55
Daruu; det er godt mulig. Men ut ifra det jeg leser er ikke folk enige. Noen mener det er samme om det er 531 eller 530 mens andre ikke.
Har ikke fått lagt meg sånn veldig inn i det enda, men kan det stemme at 531 har større mulighet for porting?

Jokka: ja høres spennende ut, men siden jeg er fersk på dette så tror jeg at jeg kjører på med 8v turbo uten for mye eksperimentering. Men kjenner jeg meg selv rett så blir det vel en banebil så fort denne er ferdig, så da kan det nok dukke opp mer eksperimentring :p. Har hus som er gammelt og en sykkel også som krever masse penger så bilen er planlagt ferdig til vccn trackday 2012 :p

Joakim-G_R
07/08/10, 16:06
531 har mer "svanehals" enn 530, dvs innsugskanalene går i en bue ned på ventilen mot skrått rett på ventilen som på 530, så man skal få bedre flow inn i motoren.

Men har sett bremsepapirer med gode tall på begge 2, og har også hørt av en velkjent motortrimmer at han har fått veldig gode resultat av 530 også. Faktisk, med orginale ventiler, så ble flere motorer sterkere på bunn enn ved større ventiler. Men selvfølgelig med porting på begge deler.

Så det jeg skal si er vel at 531 har en teoretisk fordel uansett om man skal porte eller ikke. Men det er ikke noe must med 530.

Sykkel, motorsykkel sier du? Gøy det, har selv en BMW.. Morro med 2hjuling. :)

Og bilen blir ferdig når den blir ferdig, har jeg bestemt meg for iallefall. :p

SWR
07/08/10, 16:41
Skipp store ventiler. Bruk heller de penga på en skikkelig kam - og fjører - som utnytter de som sitter der i henhold til løft. Tilstrekkelig løft er mye, MYE viktigere enn durasjon på 320º til å varve 12754 rpm, end of story. Vil du ha lengre og flatere effektregister enn 99% av alle andre, glem isåfall 99% av alt kamstyret du får kjøpt ferdig over disk som de fleste bruker.

Bygg så innsuget for å matche porting, turtall og kammer. Mest er ikke best. Grommeste resultatet får man av å få alt til å harmonere og jobbe på lag. :)

Planing, vel... det er jo isåfall kun til å få saken flat før montering. En full-spec'et portejobb med alt inkludert bør ha dette innebakt... :)

Kuleberg
07/08/10, 17:08
Takk skal dere ha. Her kommer det svar jeg drar nytte av :) hvis større ventiler er bra for høy rpm og orginale ventiler gir mer bunnsterk motor så blir det jo Lett orginalventiler.
Så du mener justerbart kamdrev ikke er vits i hvis man ikke skal ha ketchupeffekt?

Jokka: suzuki intruder 1400 med diverse mod's. Ble påbegynt i fjor høst, men etter for lang tid uten volvo så var det på tide med svenske nr 8 istede ;) men sykkelen er fin som den er, så den får ikke mer økonomisk støtte lenger :p

Joakim-G_R
07/08/10, 17:17
Justerbart kamdrev er fint for å justere litt frem og tilbake, men det gjøres i benk. Senker temperaturer og gjør mye rart såvidt man flytter på kammen litt. :)

SWR
07/08/10, 17:34
Takk skal dere ha. Her kommer det svar jeg drar nytte av :) hvis større ventiler er bra for høy rpm og orginale ventiler gir mer bunnsterk motor så blir det jo Lett orginalventiler.
Så du mener justerbart kamdrev ikke er vits i hvis man ikke skal ha ketchupeffekt? Større ventiler er bare ikke nødvendig... ventilstørrelsen alene styrer ikke om effekten ligger på 2000 eller 10 000 rpm. :) Men de originale får i langt over 90% av alle motorer ikke lov å vise hva de duger til.. en 44 mm innsugsventil gir effekt helt til det løftes så høyt som 16+ mm (hvis portinga gjenspeiler dette). Kan nok telle på en hånd hvor mange her som har "maksa" en originalventil..

Ketchup får man heller ikke av et justerbart kamdrev, og skal man få satt kammen der den burde stå så må man ha det. Ketchup kommer av små, lange trykkrør eller liten intercooler, dårlig (trangt) eksosanlegg, trykklekkasjer, turboer designet i 1967 med 52% maks virkningsgrad, dårlig pustende oppsett av kammer, topp, tuning (ingenting er matchet til hverandre) og så videre.. :)

henrik940
07/08/10, 17:39
Hadde vært tøffere med en T5'er :D

Kuleberg
07/08/10, 18:05
det hadde det nok, men nå er dette veien jeg har valgt å gå denne veien :)

racing242
07/08/10, 18:07
Kjøp deg ett skikkelig datasprut. Der er det mye å hente.

Kuleberg
07/08/10, 18:48
grunnen til at jeg vil velge MS er fordi, ut i fra det JEG har hørt, er mye lettere å stille og justere selv, og derfor greiere når man skal drive å eksperimentere selv. Men jeg ser jo di fleste er uenige, og di fleste anbefaler det di selv har. hehe. Men det kan godt hende du har rett i det.
Hvordan er andre sprut i forhold til å justere selv. For jeg ser jo for meg at motoren kommer ikke til å ha samme oppsett før jeg begynner å bytte komponenter og styre for å få den til å oppføre seg slik jeg vil ha den. Så det var egentlig grunnen til at tanken var MS, samtidig som prisen spiller inn da såklart!

Joakim-G_R
07/08/10, 19:06
Autronic virker da kurant å mappe, men koster en hel del mer enn MS.

MS har også muligheten for Autotune, det er jo en grei ting for å få "sånn ca"-map.

Men egentlig, så burde mapping foregå på rulle. :)

Kuleberg
07/08/10, 19:31
ja jeg vet, men som sakt så gidder jeg ikke avgårde å mappe bilen min, åsså er jeg litt missfornøyd å bytter et par komponenter og ned igjen. Derfor er den autotune-fuksjonen grei :)
Så får man heller kjøpe noe dyrt når man begynner å få det slik man vil :)
Dette er mine tanker da, men så er jeg verken bilmekaniker eller spesielt utlært når det gjelder bilbygging. Men det er bare en måte å lære på, så er bare å sette i gang ;)

Sebbe
07/08/10, 19:41
jeg synes megasquirt virker veldig greit, nesten "alle" på turbobricks kjører jo med det, så er ikke vanskelig å få hjelp hvis det er noe, kan sikkert få map av de også å begynne å mappe fra.

og som det ble sagt i datasprut tråden tror jeg det var, en stor fordel med megasquirt er at når du er feridg å koble det opp og får motoren til å gå så har du lært jævla mye om datasprut :) og kunnskap kommer altids godt med.

ChrML
08/08/10, 09:57
Stor fordel med MS er at mange har prøvd det. Også er det veldig åpent og hackbart, som er grunnen til at mange kjører det. MS har kanskje ikke alle de heftige funksjonen andre dyrere sprut har ferdig, men med skills så kan du fint bygge ditt eget sprut til å funke sånn som du vil ha det til av MS.

racing242
08/08/10, 10:17
For å si det slik, så er ikke bilen min til å kjenne igjen etter å ha byttet fra MS til Electromotive Tec Gt. Bilen ble bremset i samma benken med begge spruta. Bilen har ikke blitt oppgradert på noen annen måte som skal tillsi no spesiell effektøkning.
Med Ms`n bremset vi 401 hk og 465 nm ved 6250 omdr.
Med det nye sprutet har jeg 431 hk og 545 nm ved 5000 omdr, derfra ligger kurven nesten flat til 7000 omdr.

Joakim-G_R
08/08/10, 12:57
Har jo sett bremsing med MS på rundt 800 hester også..

ChrML
08/08/10, 12:59
Uten at jeg har prøvd begge spruta selv eller veit noe mer om hva som ble gjordt rundt mappingene av spruta, så vil jeg tro at det har med hvordan det ble mappet opp å gjøre. Og hvor gode kjennskaper de som har mappet det opp har med sprutet.

Skal ikke være noe i veien for at MS skal henge med like godt som et annet sprut.

racing242
08/08/10, 13:13
Poenget mitt er at Ms iallefall den versjonen jeg hadde, er for grov på toppen.
Hvis jeg ikke husker feil så var det ca 1200 omdr/min i mellom hvær rute som det var mulig å mappe. Sier ikke at man ikke kan ta ut mye effekt med Ms.
Det jeg prøver å hinte om er at du med ett skikkelig sprut så har du mulighet å få mappa mye finere. Trådstarter er ute etter tips ang å få til ei driftebil, å da er det greit å ha ett fint mapp langt ned på turtallsregisteret. Han er ikke ute etter maks effekt.

ChrML
08/08/10, 13:18
Poenget mitt er at Ms iallefall den versjonen jeg hadde, er for grov på toppen.
Hvis jeg ikke husker feil så var det ca 1200 omdr/min i mellom hvær rute som det var mulig å mappe. Sier ikke at man ikke kan ta ut mye effekt med Ms.
Det jeg prøver å hinte om er at du med ett skikkelig sprut så har du mulighet å få mappa mye finere. Trådstarter er ute etter tips ang å få til ei driftebil, å da er det greit å ha ett fint mapp langt ned på turtallsregisteret. Han er ikke ute etter maks effekt.
Hmm, det visste jeg ikke. Men mulig man kan modifisere til firmwaren på MS-en for å gi mulighet til å lage et finere map? Hvis det ikke er hardware som setter begrensningene, men det ville vært litt rart. Er noen fordeler med open-source firmware i kodet i C :D.

Joakim-G_R
08/08/10, 13:38
Var vel første MS som hadde 8x8 celler, mens V2 16x16, og V3 fikk vel enda fler?

Er vel bygd opp på noe av samme mappemåten som Haltech, mener jeg ?

Kuleberg
08/08/10, 16:18
Jeg får se litt hvordan jeg gjør det med sprut da. Tanken med MS var å kunne teste ut bilen litt å sånn uten å måtte ta den med til benking med en gang, men igjen så er det kanskje like greit å bare ferdigbygge motor å få den benket og så slenge den i bilen. Men ser for meg da at hvis jeg finner ut at jeg vil bytte f.eks kam eller turbo i etterkant så må jeg avgårde for å mappe igjen? Men la oss legge datasprut diskusjonen litt død... Hva syns folk om resten? Hvilken kam bør jeg bruke osv?

Joakim-G_R
08/08/10, 18:23
En spesialkam som henger isammen med resten av det du skal bruke, og som blir laget etter ditt ønske. (bjørnesterk på bunn, samt at den ikke gir seg før endel ut i registeret, f.eks.)

Berg Performance
16/08/10, 09:47
Var vel første MS som hadde 8x8 celler, mens V2 16x16, og V3 fikk vel enda fler?

Er vel bygd opp på noe av samme mappemåten som Haltech, mener jeg ?

Godt inne på rett vei her ja.. MS1 hadde 8x8 originalt og med extracoden 12x12, MSII kom med 12x12 og med extracoden 16x16.. Og i tillegg kan man flytte rundt på "maskene" slik man vil, så man kan ha korte intervaller der det trengs.. MSIII har jeg ikke sett så mye på enda! :o

Joakim-G_R
16/08/10, 12:36
Ja, var ikke langt unna der. :)

depress
16/08/10, 13:29
om du vil ha noe som er turtalls villig bør du sjekke mulighetene til letting av saker og ting i driv linja. altso. svinghjul.reimhjul forran. mellomaksel. felger. jo lettere jo bedre.

(http://forum.vccn.no/showthread.php?t=5830&highlight=beste+mulige)

Kuleberg
16/08/10, 15:00
ja det vet jeg, men er dette optimalt i forhold til en driftevennlig bil?

kermitt
16/08/10, 16:02
så klart, du vil jo ha respons på kassa når du skal hive den ut i sladd?

jonass
16/08/10, 16:11
Men husk, et skikkelig grenrør, innsug, og kam som alle disse harmonerer sammen med når turboen lader er det som gjelder

SWR
16/08/10, 16:23
Beste er å ha så mye krutt at du kan beholde tyngre komponenter og fremdeles ha god respons... Lette biter låter tøft i depotet, men spør deg selv om du ønsker hair-trigger snøskred av effekt når du ligger med 78º vinkel i 120+...