PDA

Vis full versjon : olje til 300hk oppsett.(vinteren nærmer seg)



depress
07/08/10, 11:57
lurer litt på hvordan olje jeg skal bytte til tiden har kommet får å bytte olje på bilen. hørt mange sier at 10w60 olje ikke er det beste om vinteren. hvordan vil motoren klare seg på andre oljer. eventuelt hvilke oljer kan være bra å kjøre på?

JonasS
07/08/10, 16:47
Jeg kjører på 5w50 olje året rundt.. er ikke så forbanna nøye lenger tror jeg.. Papps fortalte om før i tiden, da biltema var nytt og spennende. Kjøpte billig olje der, fylte på om kvelden. Morgenen etter klarte ikke startmotoren å dra rundt motoren pga. tykk olje..:P På vintern sådan.. De måtte til med propanbrenner, varme bunnpanna for så å starte..
Trooooor de skiftet til "vinterolje" rett etterpå..;)
Mange år siden sådan..;)

SWR
07/08/10, 18:04
10W = som en 10-viskositetsolje ved en gitt kulde. 60= tykk som 60-olje ved 100 grader. Kommer langt med å bare surre racetape rundt oljekjøleren (hvis du har) sånn at olja får opp varmen på vinteren før du gasser for mye.. :)

depress
07/08/10, 20:06
aha. så det bør gå med 10w60:D Luve it:rolleyes: ingen olje kjøler i gården her nei

SWR
07/08/10, 20:55
Jeg brukte 10W-60 på en ford jeg hadde før, midt på vinteren i 20 blå. Null problemer, men passet på å få opp vanntempen og ha driftstemp på vannet i minst 15 min før jeg begynte å gasse, så ikke olja skulle være steinkald.. :) Nemlig ikke spes bra med det..

ChrML
07/08/10, 22:10
Ville heller kjørt 5W-40/50 helsyntetisk nå om vinteren. Den blir ikke så altfor sirup når det er kaldt og har en fin viskositet når den er driftsvarm som gir god smøring til en motor som ofte får høy belastning.

Mener jeg kjører Castrol 5w-40. Helsyntetisk såklart.

JonasS
08/08/10, 16:03
som ChrML sier, så er nok et lavere "kald-tall" bedre.. på s60n min så tror jeg det er 0w-30 som er på gryta. Anbefalt avvolvo sådan, utført på volvo-verksted.
på 240n har jeg 5w-50, å ikke no problem. Sunt bondevett sier jo uansett at man skal ha driftstemp på motor før den belastes noe særlig..