PDA

Vis full versjon : Bensinsystem til gate og race



Tor24
07/08/10, 10:18
Hei
Lurer litt på hvordan folk har løst sine bensinsystem med tanke på at bilen skal brukes på gate og samtidig kunne kjøres på bane. Hører at en del har brukt fuel cell og svampinnlegg, men kan jo være ålreit å fylle fra orginalt sted og også ha en måler som funker.
Har tenkt litt på catch tank i bagasjerom, men det krever vel en stål/alu plate mellom seterygg og bagasjerom? Noen som evt har bygd om orginaltanken til noe som funker? Kom gjerne med kreative innspill og bilder..

ChrML
07/08/10, 10:27
Original bensintank med matepumpe i og catchtank under bilen et sted? Og trykkpumpe under bilen. Da har du måler som fungerer, et buffer på bensina sånn at du ikke risikerer utmagring i lange sladdesvinger pga skvalping vekk fra matepumpa og fylling på originalt sted.

Eneste ulempa med den løsningen er bensin som skvalper i tanken og påfører bilen litt krefter hit og dit når det skvalper. Ikke så mye, vet ikke om det er altfor merkbart for noen.



Eventuellt kjøre fuelcell under bilen og ha påfylling fra standard sted og ikke ha catchtank. Da får du ikke skvalping lenger. Ulemper er liten tank og ingen måler.



Alle skal ha hele bensinsystemet sitt bagasjen, men det må vel være bedre å bruke plassen under bilen? Er jo god plass der og man slipper å tenke på brannvegg. Også får man vekta lavere og nærmere midten av bilen, som har en del og si. Bensina veier tross alt en del kilo.

Ekren
07/08/10, 16:40
Original bensintank med matepumpe i og catchtank under bilen et sted? Og trykkpumpe under bilen. Da har du måler som fungerer, et buffer på bensina sånn at du ikke risikerer utmagring i lange sladdesvinger pga skvalping vekk fra matepumpa og fylling på originalt sted.

Eneste ulempa med den løsningen er bensin som skvalper i tanken og påfører bilen litt krefter hit og dit når det skvalper. Ikke så mye, vet ikke om det er altfor merkbart for noen.



Eventuellt kjøre fuelcell under bilen og ha påfylling fra standard sted og ikke ha catchtank. Da får du ikke skvalping lenger. Ulemper er liten tank og ingen måler.



Alle skal ha hele bensinsystemet sitt bagasjen, men det må vel være bedre å bruke plassen under bilen? Er jo god plass der og man slipper å tenke på brannvegg. Også får man vekta lavere og nærmere midten av bilen, som har en del og si. Bensina veier tross alt en del kilo.


Liten tank?
får jo fuelcell opp til 60 liter, og med giver for måler.

Joakim-G_R
07/08/10, 16:52
Og de målerne kan byttes, i tillegg er de fleste målerne som kommer i cellene kommer med 0-90 ohm mener jeg, og de skal såvidt jeg fant ut for en stund siden være kompatibelt med orginal måler.

Tor24
07/08/10, 20:45
Hvordan vil det være å modifisere orginaltanken? Kunne jo vært mullig å få en catch-tank oppi der, innebygd pumpe og kanskje til og med lagt noe skum på hver side. Bare en tanke.

ChrML
07/08/10, 21:53
Liten tank?
får jo fuelcell opp til 60 liter, og med giver for måler.
Da er det jo ikke noe problem lenger :).


Og de målerne kan byttes, i tillegg er de fleste målerne som kommer i cellene kommer med 0-90 ohm mener jeg, og de skal såvidt jeg fant ut for en stund siden være kompatibelt med orginal måler.
Bare husk at det avhenger en del av hvilken bil det skal inn i. Det er en del forskjellige instrumentpanel og tankgivere. Er noen års og modellskiller på det der. Kan leite opp informasjonen på det igjen hvis noen trenger å vite.

Wrasko
07/08/10, 21:54
Originale tanken er ikke så ekstremt dyp, så er uansett en del ombygging.. Ville nok like gjerne bare fjernet den, for så å starte på blanke ark.

Og en annen ting, hadde du hatt lyst til å bruke vinkelsliperen på tanken?

ChrML
07/08/10, 21:55
Tror jeg heller bare ville rivi vekk originaltanken, ja, og laget nye fester og nytt opplegg under der til bensina.

Joakim-G_R
07/08/10, 22:06
Bare husk at det avhenger en del av hvilken bil det skal inn i. Det er en del forskjellige instrumentpanel og tankgivere. Er noen års og modellskiller på det der. Kan leite opp informasjonen på det igjen hvis noen trenger å vite.

Jeg mente selvfølgelig GIVERE, ikke målere. Tror det vanligste giverne er 0-90 ohm, altså det som blir levert på de fleste fuelcell'er.

Så det kan du jo sjekke opp om du finner, hvilke ohm de orginale MÅLERNE opererer på.

(Sånn, da var tunga rett i munn..)

Joakim-G_R
07/08/10, 22:06
Tror jeg heller bare ville rivi vekk originaltanken, ja, og laget nye fester og nytt opplegg under der til bensina.

+1.

Evt kan man jo skjære ut orginaltanken, og montere en fuelcell "inni" tanken, så det ser orginalt ut fra undersiden mtp godkjenninger osv.

ChrML
07/08/10, 22:36
Jeg mente selvfølgelig GIVERE, ikke målere. Tror det vanligste giverne er 0-90 ohm, altså det som blir levert på de fleste fuelcell'er.

Så det kan du jo sjekke opp om du finner, hvilke ohm de orginale MÅLERNE opererer på.

(Sånn, da var tunga rett i munn..)
Etter hva jeg kan se i Vadis:

1984-1992: 0 ohm (tom tank) til 280 ohm (full tank)
1993->: 2 ohm (full tank) til 131 ohm (tom tank) (ja, det er snudd)


Det stemmer med det som er oppgitt på Volvoclub.co.uk sine sider.

volvobrage
07/08/10, 22:43
ein kan og lage eigen tank, slik som her:)

http://www.garaget.org/mypage/gallery.php?user=Turbo760&cat=97752&image=844037

Joakim-G_R
07/08/10, 23:29
Etter hva jeg kan se i Vadis:

1984-1992: 0 ohm (tom tank) til 280 ohm (full tank)
1993->: 2 ohm (full tank) til 131 ohm (tom tank) (ja, det er snudd)


Det stemmer med det som er oppgitt på Volvoclub.co.uk sine sider.

Da har jeg lest feil da altså. :)


Amazonbrage:
Da skal du ha peil på å sveise!

Tor24
08/08/10, 00:00
Originale tanken er ikke så ekstremt dyp, så er uansett en del ombygging.. Ville nok like gjerne bare fjernet den, for så å starte på blanke ark.

Og en annen ting, hadde du hatt lyst til å bruke vinkelsliperen på tanken?

Tja :) Litt eksplosivitet i hverdagen er jo bare gøy det.. ;) det er jo bare å sørge for at tanken er tom for bensin og ikke minst bensindamp.. Fylle den opp med vann og tørke den godt etterpå. Alternativet er jo å kjøpe en ny tank da og arbeide på den.

SWR
08/08/10, 13:40
Amazonbrage:
Da skal du ha peil på å sveise!

Er ikke rakettforskning det da... laget 2 bensintanker på mål fra bunn av jeg... I alu, og til sykkel, men dog... hadde nok vurdert rustfritt til en tank under bilen, men det er da ikke så mye forskjell.. :)

Og jeg får ting tett, men er da ingen gud bak Tig'en..

Joakim-G_R
08/08/10, 13:42
Nei, noe rakettforskning er det nok ikke, men alle sveiser skal jo bli tette.. med nok tid og nøysomhet så blir det jo selvfølgelig tett :)

Sevrin
10/08/10, 22:47
Noen som har prøvd å fylle den originale tanken med skum da. blir jo som en fuelcell på en måte da. i tanken er det jo en slags "pot", legge skum rundt den. Det er jo skvalpinga som gjør at bilen "dør ut". blir borte med skum det.

Joakim-G_R
11/08/10, 00:15
Så på "hvordan gjør de det?" på Discovery, da sa de at skummet i tankene på formel-1 biler, var for å forhindre at bensintanken eksploderer?

Det vil jo dempe skvalping og, men er det det skummet egentlig er ment for?

Tor24
11/08/10, 08:26
Skummet gjør at bensina får mye større forflytningstreghet i tanken. Dvs at du ikke får brått slengt mange liter bensin fra side til side ved svingkjøring.

gaupe
11/08/10, 10:05
Etter hva jeg kan se i Vadis:

1984-1992: 0 ohm (tom tank) til 280 ohm (full tank)
1993->: 2 ohm (full tank) til 131 ohm (tom tank) (ja, det er snudd)


Det stemmer med det som er oppgitt på Volvoclub.co.uk sine sider.

Og igjen trur ChrML at 7/9 er einaste Volvoen ;)

ChrML
11/08/10, 14:41
Og igjen trur ChrML at 7/9 er einaste Volvoen ;)
Det står ikke noe om hvilken type Volvo dette er :p. Dette gjelder hvertfall 700/900. Muligens også 200- serien, Vadis viser litt bilder av forskjellige instrumentpanel, men svært lite info om 200-serien på Vadis. Regner hvertfall med at det er en RWD Volvo.

Tor24
26/08/10, 16:31
Har hatt en dialog med ATL i England og kommet frem til en løsning som kan brukes med orginaltank. Dvs, med innvendig 3 portet fuel-collector, filtere, pumpe for 500hk og skum. Orginal måler kan også benyttes. Da er det kun 2 tilkoblinger + orginal lufting og påfylling selvsagt.

Joakim-G_R
26/08/10, 16:43
Ta en titt i tråden til Rogern på gullprosjekter. :)

Tor24
26/08/10, 21:25
Så veldig bra ut det der :) akkurat det jeg hadde tenkt til å gjøre i utgangspunktet, men i stedenfor catchtanken bygger jeg inn en enveis-porta collector. Da slipper jeg at bensina må over i en egen tank først, altså ingen forpumpe. Likte foresten ideen med skruplata for tilgang til tanken :)

Joakim-G_R
27/08/10, 01:12
Jaha? Så bensinen skal renne ifra tanken og over i catchtanken?

Tor24
27/08/10, 08:57
Korrekt :) Bensin renner inn av seg selv i "catchtanken", men ikke ut pga portene, det er hele poenget.

Joakim-G_R
27/08/10, 17:11
hvordan skal du få til det i orginaltanken?

Tor24
27/08/10, 22:59
På denne siden finner du sånne typer collectorer: http://atlinc.com/2010_Race_Catalog/page17.html

Det geniale med ITC300 feks er at den kan foldes og føres inn i en mindre åpning i tanken :D Pumpa er da festet inne i den.

Joakim-G_R
28/08/10, 10:49
Den så jo ut som en pappeske da. :)

Fungerer sikkert det der også. :)

Tor24
28/08/10, 19:57
Ja de lager fuelceller til F1 så jeg tror det fungerer ja :)

Sebbe
01/09/10, 20:05
det går kansje å få den sammenfoldbare catchtanken ned i orginaltanken, men for ett helvette det må være :p

Tor24
02/09/10, 21:25
Du får den ikke gjennom hullet for tankpumpa eller påfylling nei :p Må nok frem med vinkelsliperen og sveiseapparatet er jeg redd for :) og lage en egen luke, men den trenger ikke være større enn ca 150x250mm