PDA

Vis full versjon : *HASTER* B230ET går dårlig på lavt turtall. *FILM*



Frigstad Racing
06/08/10, 23:13
Når jeg trykker inn gasspedalen litt ved lavt turtall, før turboen begynner å lade, er det akkurat som den stopper litt før den kommer. Den jager også på tomgang.

Hva kan være galt ?`:confused:


http://www.youtube.com/watch?v=53ghGxfRQBM

http://www.youtube.com/watch?v=53ghGxfRQBM

ArneR
07/08/10, 10:17
Sjekk at "TPS'en" er riktig justert, den skal klikke akkurat i det spjeldet begynner å åpne.

visløff
07/08/10, 10:32
min gjør noelunde det samme og den har lekasje i intercooleren. ryker din veldig? for den vil registrere mere luft en det motoren får, og det resulterer i for feit blanding, og den vil ikke gå noe fint.

Frigstad Racing
07/08/10, 13:40
Fortell meg mer om denne "TPS".
Har hørt om det med klikk når spjeldet åpner/stenger, en mikrobryter på innsuget eller noe? vet ikke...
Hvordan kan jeg justere denne og hvor sitter denne saken?

Har spraya startgass på alle slanger samt intercooler for da vil den gå opp på turtall hvis det er lekkasje. Men det skjedde ikke. Kan jo prøve med en annen IC, har en liggans.
Har ikke sett at det kommer noe særlig røyk, fra eksosen da tenker du?

visløff
07/08/10, 13:53
ja, fra eksosen. men vet ikke om start gass funker når turboen blåser lufta ut i tilfelle. på min kjente du at det blåste litt med handa.

ArneR
07/08/10, 16:51
Spjeldposisjonsbryteren (tps) sitter med to umbrako(?) skruer på siden av spljeldhuset, det er den svarte tingen med en kontakt på. Er bare denne som har kontakt på spjeldhuset, så du kan ikke ta feil.

Den er bare en mikrobryter ja, men den er viktig likevel. Den sier ifra til motoren om den står på tomgang eller ikke. Er ikke rart om tomgangen blir rar om den står feil ihvertfall..

Når du løsner den, kan du vri den litt så du hører at den klikker. Prøv deg litt frem, så finner du ut av det.

visløff
07/08/10, 16:58
du vil høre et lite klikk når du vrir på gasshjulet i motorrommet viss den står riktig, skal lite til før den klikker, viss den står riktig.

Frigstad Racing
09/08/10, 22:07
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/08/536.jpg

Hva er dette ??

ArneR
09/08/10, 22:50
Tomgangsjusteringa.

Frigstad Racing
10/08/10, 22:00
Når dere ser filmen. Hva tror dere det kan være ?

Frigstad Racing
10/08/10, 22:02
Og jeg hører at det kommer ett lite klikk akkurat i det spjeldet begynner å åpne.

PVT
11/08/10, 12:02
det bildet av tomgangs justeringa skal du bare skru helt inn. du vil ikke ha noen luft lekasjer der. eneste grunnen til at den er der som jeg tror er at volvo bare henta ett innsug fra en suge motor å putta på en turbo motor. prøv å rens kontakten til TPS er jo tydelig at den får formye luft når du åpner spjeldet littegrann.

Frigstad Racing
11/08/10, 22:04
Tusen takk for svar!
Skal prøve litt i morgen så får vi se!

Frigstad Racing
12/08/10, 22:46
OPPDATERING:
Dro ut stikket til kaldstartdysa, ingen forskjell.
Rensa kontakten til TPS, som klikker fint når spjeldet såvidt åpner.
La også merke til at noen varsellamper i dashen lyser når motoren sviver.
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/08/728.jpg

MEN, fulgte pølsa med ledninger fra kaldstartdyse, tomgangsregulator osv.
Og rett med servotanken fant jeg denne kontakten og koblet den av:
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/08/729.jpg
Da begynte den å ryke svart eksos, men var bedre på gassen, men ikke 100%.
Og da sluttet også varsellampene å lyse.

Står helt fast her nå. Hjeeelp

Frigstad Racing
16/08/10, 22:50
Fins det noe slags feil koder man kan lese ?

Trenger å finne ut av det, hvertfall slik at den går gjevnt gjennom turtallsregister, bilen skal benkes i neste uke nemlig å da må den svive ordentlig!

Frigstad Racing
17/08/10, 23:19
bump! skal prøve med dyserens å se om det hjelper noe..
hvor kan jeg lese feil koder ?
folk tomme for forslag ?

Torra
18/08/10, 07:50
At det lyser så mange lamper når den står på tomgang tyder jo på at dynamoen er sliten...

Berg Performance
18/08/10, 07:52
ET kan man dessverre ikke lese av feilkoder på.. Hadde vært ett topp system om den hadde hatt feilkodeavleser..

Sjekk etter lekkasjer på trykkrørene! evt dumpventil og andre ting..

Frigstad Racing
18/08/10, 16:04
Disse lampene lyser når bilen sviver og når bare tenninga er på. Men var ikke sånn før.
Blir FK motor på meg etterhvert så da blir det nok lettere å feilsøke :)
Har spraya startgas overalt mellom turbo og innsug, ingen turtallsendring.
Er det noen bedre måter å lete etter lekkasjer på?

Frigstad Racing
18/08/10, 22:00
Var å kjørte litt nå, å den funker ved pådrag og på turtall.
Men hvis du f.eks kjører i 1. gir uten gass på, så hvis du gasser litt, så dauer den liksom ett sekund før den kommer. Altså kun lave turtall.

oar83
18/08/10, 22:58
Virkar som en jordingsfeil på en måte...(tenker litt i dei retningane sidan lysa dine kjem på i dashbordet). Omtrent samme symptom dukkar opp ved sliten dynamo.

Du får prøve deg på å ta ut en og en sikring. Sjekke at alle rele er på plass og ikkje kablar som er av tar bort i kvarandre.

Ola Hagen
19/08/10, 15:30
hvordan blir den når den har gått en stund slik at den er i drifts temperatur?

merkbart forskjell på kald og varm motor?

Frigstad Racing
19/08/10, 23:10
Nei egentlig ikke så mye forskjell.
Har bytta TPS'n nå, så den kan svive gjevnt på tomgang en liten stund, men med en gang man trykker inn gassen sakte og litt, dør den. Så begynner den å jage igjen når du får den på svev igjen.

Kan ikke finne noen luft lekkasjer heller.
Har lagt opp god jording mellom batteri(minus), blokk og karosseri.

Kan dynamoen være kortsluttet eller noe?

Joakim-G_R
20/08/10, 11:18
Jeg hadde noe lignende problemer en gang, da var det pluggene som var gåene.. (Prøvde for moroskyld noen nye Eyquem ( ? ) plugger som lå baki delebilen, fra Biltema. De var råtne...)

gull pilen
20/08/10, 14:25
et motoren har en tendens til å spise plugger...
ngk bpr6es mener jeg skal være på disse... får de på mekk til 30kr stk eller noe sånt...

Frigstad Racing
20/08/10, 17:55
Har bytta dynamo så varsellampene har slutta å lyse.
Har jo just montert nye NGK plugger, ledninger, lokk og rotor, alt er helt nytt.

Joakim-G_R
21/08/10, 09:06
Ble bilen bedre med ny dynamo da?

Frigstad Racing
21/08/10, 16:02
Ja faktisk litt, kjørte også i en flaske dyserens å full tank med 98 oktan.
Skal kjøre i hele kveld så får prøvd den litt mer da, men virket som den svev fint på tomgang, hvertfall når den er varm.

Napper fortsatt litt på veldig lavt turtall ved svakt pådrag