Tinnsoldaten
09/01/10, 15:46
Har kjøpt en småtrimma B20 som jeg skal ha i 142en min. Den bærer preg av endel hjemmesnekra løsninger, og det er jo forsåvidt greit nok det, mer skal det bli. Men man funderer jo alltid på litt videreutvikling, mye vil ha mer og alt det der. Først av alt, litt kjappe specs slik den er nå, så dere vet sånn ca hva det går i her:
6-bolta B20 bygd av Gunnar Hagerud (gammel rallyringrev)
Borra til 93mm, med Ford 2,8 stempler og B18 råder
92mm slag, så da havner vi på nokså nøyaktig 2500ccm.
Balansert veivparti, stempler og råder.
Lett porta E-topp, har ikke målt om og evnt. hvor mye den er plana.
K-kam, titan støtstenger, ståldrev.
B20E innsug med innsveiste dyseholdere for vanlige Bosch-dyser. Sprut fra 360 GLT med BMW 3,5 luftmengdemåler.
Elektronisk tenning (induktiv giver, antagelig fra B20E eller F)
Skal etter sigende være bremset til ca 170 hk.
Greia er selvfølgelig at jeg vil ha mer guffe. Må nok oppgradere toppen, type steg 4 eller 5. Men da er jeg redd for at sprutet ikke henger med så mye lenger, derfor lurer jeg litt på datasprut, MS, VEMS eller lignende. Har veeeldig lyst på separate spjeldhus, men har ikke lyst å betale 7-10k for dem. Etter å ha snoket litt rundt på Sävarturbo, fant jeg en post der om at spjeldhusene fra PRV V6eren kanskje kan være egnet til å bygge på. De er på 46mm, 58mm c/c. Eventuelt fra Ford 2,9 V6, disse er like store. Tanken er å modifisere disse til å passe på f.eks. Misab gasserinnsug med innsveiste dyseholdere. Lurer ganske enkelt på om noen har synspunkter på dette, om det vil funke, evnt. hvorfor ikke? Noen som har tenkt på det samme? Kjør debatt, dette er heeeelt på planleggingsstadiet (knapt nok det) ennå.
Link til tråden på Sävarturbo, med bilder av PRV spjeldhuset:
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=38715
6-bolta B20 bygd av Gunnar Hagerud (gammel rallyringrev)
Borra til 93mm, med Ford 2,8 stempler og B18 råder
92mm slag, så da havner vi på nokså nøyaktig 2500ccm.
Balansert veivparti, stempler og råder.
Lett porta E-topp, har ikke målt om og evnt. hvor mye den er plana.
K-kam, titan støtstenger, ståldrev.
B20E innsug med innsveiste dyseholdere for vanlige Bosch-dyser. Sprut fra 360 GLT med BMW 3,5 luftmengdemåler.
Elektronisk tenning (induktiv giver, antagelig fra B20E eller F)
Skal etter sigende være bremset til ca 170 hk.
Greia er selvfølgelig at jeg vil ha mer guffe. Må nok oppgradere toppen, type steg 4 eller 5. Men da er jeg redd for at sprutet ikke henger med så mye lenger, derfor lurer jeg litt på datasprut, MS, VEMS eller lignende. Har veeeldig lyst på separate spjeldhus, men har ikke lyst å betale 7-10k for dem. Etter å ha snoket litt rundt på Sävarturbo, fant jeg en post der om at spjeldhusene fra PRV V6eren kanskje kan være egnet til å bygge på. De er på 46mm, 58mm c/c. Eventuelt fra Ford 2,9 V6, disse er like store. Tanken er å modifisere disse til å passe på f.eks. Misab gasserinnsug med innsveiste dyseholdere. Lurer ganske enkelt på om noen har synspunkter på dette, om det vil funke, evnt. hvorfor ikke? Noen som har tenkt på det samme? Kjør debatt, dette er heeeelt på planleggingsstadiet (knapt nok det) ennå.
Link til tråden på Sävarturbo, med bilder av PRV spjeldhuset:
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=38715