PDA

Vis full versjon : montere ståltoppakning



depress
06/08/10, 15:54
kjøpte meg 1.14mm cometic 3lags ståltoppakning som jeg skal ha på bilen (B230fk) . men er usikker på om jeg skal legge den rett ned på blokka og mot toppen. uten noe paknings sement osv? kan ikke skjønne det skal bli tett? stål mot stål i bunn og stål mot alu i topp. er spent på hva dissa tåler:D

ChrML
06/08/10, 16:33
Hvorfor ikke bare bruke en normal toppakning fra Volvo?

Du skal kjøre MYE effekt og høyt sylindertrykk før den ryker. Toppakningen er uansett en veldig grei "sikkerhetsventil" for hvis du av en eller annen årsak får mye høyere sylindertrykk enn du skal så er det bedre med en blåst toppakning enn bananråder og inspeksjonsluker.

depress
06/08/10, 16:45
skal lade litt:rolleyes: hørt at orginal og "forsterka" pakning ryker fort når man kjører på med litt trykk

ChrML
06/08/10, 16:53
Hvor har du hørt det?

Ladetrykket er bare en liten del av ligningen. Det er sylindertrykket som har noe å si, og det avhenger av mye. Kompresjon, kam, tenning, eksos, totale fyllingsgraden til hele oppsettet osv... Og ladetrykk. Fortell mer om oppsettet du har tenkt å kjøre. Kan fint lade 1.5 bar og sikkert mer på en original FK motor med en stor turbo uten at toppakningen er noe problem sålenge man kjører uten tenningsbank.

For jeg tror ikke du vil få noe annet enn ulemper ved å montere den stålpakningen. Stålpakning krever også mye mye bedre pakningsflate enn en standard pakning.

depress
06/08/10, 17:08
i toppn sitter det. 44/38 ventiler. gulmerka hardere ventilerfjærer. kg2t cam. porta innsug og eksos del og plana 0.5mm . holset hx35 turbo snart. 3 toms eksos. med 3.5toms downpipe og 3toms racing cat. kl racings ekstreme grenrør med toppmontert turbo. og ekstern wg. hks style 50mm wg. 465cc dyser. 300hk spesial chippen. noe mer som kan ha noe å si?

ChrML
06/08/10, 17:39
Ca samme oppsettet jeg kjører det. Original toppakning er bra nok til det.

Uten at jeg har vært borti ståltoppakninger, så kan jeg se for meg at det er vanskelig å få tett og kan føre til problemer senere som man ikke ville fått med en vanlig toppakning. Med original bunndel så er det hvertfall ikke noe vits å forsterke toppakningen.

JonasS
06/08/10, 17:39
Hvis du justerer alt det der rett, saa hadde du kunne kjoere med org. pakning og..:) Menmen..

Per Ulv
06/08/10, 17:49
Mener å ha brukt ett Omega 2000 (tror jeg) pakknings stoff som en penslet på blokk å over siden av pakkningen for å få ståltoppakkninger tette.. Men ville byttet til en Elring feks tett og holdbart, selv orginal bolter holder med til borti 400hk. Fordelen med stål er jo dem kan brukes om igjen noen ganger.

Men med så stor snurre og god eksos, samt små dyser så kommer jo turboen til å ikke tusle på mere en 1bar og null baktrykk, bare mål med BB så slipper knock for det spiser toppakkninger samt mye annet kostbart..

Så fint oppsett fortjener vel noen groze dyser;)

ChrML
06/08/10, 17:56
Mener å ha brukt ett Omega 2000 (tror jeg) pakknings stoff som en penslet på blokk å over siden av pakkningen for å få ståltoppakkninger tette.. Men ville byttet til en Elring feks tett og holdbart, selv orginal bolter holder med til borti 400hk. Fordelen med stål er jo dem kan brukes om igjen noen ganger.

Men med så stor snurre og god eksos, samt små dyser så kommer jo turboen til å ikke tusle på mere en 1bar og null baktrykk, bare mål med BB så slipper knock for det spiser toppakkninger samt mye annet kostbart..

Så fint oppsett fortjener vel noen groze dyser;)
KKK27 turboen min som er ca like stor (kanskje et kusehår mindre) tusler fint på 1.3 bar for øyeblikket med samme dysene. Og får en del fetere blanding enn den egentlig skulle hatt pga feil chip.

Så større dyser er ikke akkurat nødvendig helt enda før mye annet blir nødvendig. Men må sjekke med bredbåndslambda, ja.

depress
06/08/10, 18:19
har bb lamda ja. venter bare på turbo så skal jeg kjøre et run med bilen å se hvordan blandinga blir. ser får meg 1.5bar eller noe. skal røske godt detta:D surt at jeg ikke trengte stål pakninga da. 2000spenn rett i dass.. får vel bare legge den på hylla. kanskje den kan komme til nytte seinere:D så dere mener orginal pakning vil holde? eventuelt hvilken pakning fra hvem forhandler? kjører med special chippen til turbotrimning. stor fornøyd med den

session
07/08/10, 14:38
krb har en sånn gullpakning til 750kr. den er vel hakket bedre enn orginal hvis du ikke på død og liv ska ha orginal da, jeg kjører hvertfall med den :)

Joakim-G_R
07/08/10, 15:42
170 kr på Pedersens for forsterka pakning.