PDA

Vis full versjon : knukket feste til veivføler:(



Volvo144
06/08/10, 12:32
har et delikat problem...

festet til veivføleren som sitter mellom motor og girkasse knakk i forbindelse med reg.reimskift:(

Finnes det noen måte å skifte dette på uten å dele motor og girkasse? Eventuelt noen annen måte å feste veivføler på?

Superlim fra wurth er forsøkt uten hell:(

Edit: Gjelder Volvo 940 91 modell automat uten turbo

ChrML
07/08/10, 08:46
Kan ikke skjønne hvordan du skal få til dette uten å ta av girkassa (hvertfall på manuell). Du må nok bare gjøre det.

Volvo360tic
07/08/10, 09:02
om du må ha nytt feste så har jeg ett liggende rett forran meg. fra 92mod med fmotor og automat

Øyvind G
07/08/10, 09:57
veivføler=svinghjuls sensor? hvis det er det så går det fint ann og skifte denna uten å ta av kassa. det er bare litt trangt. du får trøste deg med at det er mye trangere å skifte denne på en 240 enn det er på en 940 :)

edit:

så nå at det var festet som var knekt. da kan det hende du må ut med kassa. går jo ann og prøve. går det ikke, så tar du ut kassa. pass på at ikke du mister boltene nedi der da :)

Volvo-Lars
07/08/10, 10:02
Lurer bare på en ting. Hvordan klarer man å knekke feste til veivsensoren når du bytter reg.reim?

ChrML
07/08/10, 10:10
veivføler=svinghjuls sensor? hvis det er det så går det fint ann og skifte denna uten å ta av kassa. det er bare litt trangt. du får trøste deg med at det er mye trangere å skifte denne på en 240 enn det er på en 940 :)

edit:

så nå at det var festet som var knekt. da kan det hende du må ut med kassa. går jo ann og prøve. går det ikke, så tar du ut kassa. pass på at ikke du mister boltene nedi der da :)
Ja, svinghjulssensor bytter man jo veldig enkelt på 940 uten å ta av noe som helst. Gjordt på 2 min.

Festet er nok ikke mulig å bytte (hvertfall på manuell) uten å ta av kassa. De to skruene som er skrudd i blokka til festet sitter nedi clutsjhuset på girkassa så man får ikke skrudd på de. Ser de såvidt ovenfra mener jeg når kassa står på.



Lurer bare på en ting. Hvordan klarer man å knekke feste til veivsensoren når du bytter reg.reim?
Haha, ja, skjønte ikke helt den jeg heller :p. Høres rimelig godt gjordt ut!

Med mindre han har vært så lur å prøvd å holde igjen svinghjulet der med en skrutrekker i et triggerhull nedi der for å løsne reimhjulet foran. Da hadde det vært mye bedre å brukt starterhullet :p. Siden man ikke kan henge den på tungt gir og sette på brekket som med manuell. Eventuellt brukt stor tang på reimhjulet mens man skrur.

Volvo144
13/08/10, 23:43
var slik det skjedde ja... skrujern i festet for å løsne veivbolten på motsatt side...

Det rare er at på min bil (ikke den som knakk) så har festet fått utrolig mye bank og jeg har brukt skrujern der for å holde fast (automat) utallige ganger... Men når man gjør det på en annens bil (som bor på andre siden av landet) så skjer dette og man har ingen muligheter til å ta med bilen i sitt eget verksted...

Tror den funket med superlim, men tviler på at det er holdbart...

Men finnes det noen alternative festemetoder for føleren?

Eventuelt noen i oslo / bærum -området som kunne vært behjelpelige med å skifte denne holderen for noen kroner?

Blir ganske dyrt for meg å kjøre stavanger - oslo - stavanger for å skifte dette for en kompis...

s4nd3r
14/08/10, 00:13
oherre!! :P

under automat lädan finnes det ett plastik deksel, pirker du ut dette, og setter skruhjernet inni start kransen... om bilen er senket, må du kansje ha en gjekk og gjekke opp bilen på sjofør siden...

anna metode, er ei skralle/eller noe lignende, og ett rør, 24mm pipe inn på bolten. og legger dette borti rammevangen. så tar du ut eine ledninga på coilen, og kjinner "litt" og vipps. bolten løs..

en enkel måte og "fikse" problemet ditt, er en hammer og en forlenger, og rett og slett knuse chlytsh huset. runt følern.. må passe på og få ut alle delene som detter inni... og ha på gaffa teip til slutt, så det ikkje kommer støv og rusk nedi... :)

Shaiko
14/08/10, 00:46
jeg fresa litt ut av clutch huset når jeg måtte justere festet pga datasprut og en annen sensor. tok vel 5-10 min så fikk jeg skrudd av hele braketten.