PDA

Vis full versjon : Vibrasjoner i mellomaksel. Vad göra?



sikkan
05/08/10, 20:01
Har en irriterende vibrasjon i mellomakselen på min 245. Gröna Lynet er bilen for de som evt husker prosjekttråden.
Dette er en vibrasjon som dukker opp i ca 55-65km/t og i 85-95km/t og er i ferd med å ta knekken på meg. Det er sikkert ikke sunt for girkasse-bakaksel heller.

Jeg har prøvd å bytte til en helt annen mellomaksel fra en annen bil der jeg vet det ikke var vibrasjoner. Det ble vibrasjoner ved samme hastigheter, så jeg mistenker dette ikke er utelukkende mellomakselens feil.

Knutekorsene er i god form på begge mellomakslene det jeg vet.
Jeg har dårlige foringer i momentstagene, men det er ikke snakk om slark, bare at de ser morkne ut.
Støttelager er byttet. Prøvde å bygge om til 700/900 støttelagergummi, men da ble det bare verre.

Tips?

blystad-racing
05/08/10, 20:09
Kan jo være slark/glepp i utgående aksel på girkassen eller i utgående på bakaksel(plata mellomaksel sitter i skrudd i i framkant aksel)....

Modalen
05/08/10, 21:41
Ugunstig vinkel på mellomaksel, på grunn av ugunstig høyde på girkasse (var det ikke satt m90 i denne?)?

Christian
05/08/10, 23:26
Minns å huske det var automat jeg men.. :p
Sleit leeenge med det der selv på en 740 med automat, endte med at vi satt inn r6 med medfølgende automatkasse, tåler litt mer..

sikkan
06/08/10, 19:43
Ugunstig vinkel på mellomaksel, på grunn av ugunstig høyde på girkasse (var det ikke satt m90 i denne?)?

Ja, har lurt litt på dette jeg også. Jeg har prøvd å shimse opp og ned girkasse og støttelager littegrann fra originale posisjoner, men uten endring :( Foreløpig er det ikke m90, men aw71 som sitter i denne. Vurderer å få inn m90 snarest ikke minst for å se om jeg kan fri meg for vibrasjonene med andre deler.



Kan jo være slark/glepp i utgående aksel på girkassen eller i utgående på bakaksel(plata mellomaksel sitter i skrudd i i framkant aksel)....

Ja, en mulighet dette. Men vet ikke at det er så mye glapp i noen av delene. Bilen jeg lånte mellomaksel fra har mye glapp begge steder og null vibrasjoner. Har noen vært borti at selve bakakselen eller girkassa kan være skyld i vibrasjoner?


Minns å huske det var automat jeg men.. :p
Sleit leeenge med det der selv på en 740 med automat, endte med at vi satt inn r6 med medfølgende automatkasse, tåler litt mer..

Stemmer det. Automat foreløpig. Som sagt frister det å få fart på installasjonen av m90 for å se om dette utgjør noen forskjell.

Tore
06/08/10, 22:13
Kanksje off topic men hvordan er du sikker på at det er mellomakslingen som lager vibrasjonene?

Torra
06/08/10, 22:17
Prøvd med andre hjul? :p

sikkan
08/08/10, 20:03
Kanksje off topic men hvordan er du sikker på at det er mellomakslingen som lager vibrasjonene?

Slett ikke off topic. Det har ikke med motor å gjøre i og med at det ikke er avhengig av turtall, men av hastighet. Hjul; se avsnitt under.

Så jeg er åpen for tips og teorier.


Prøvd med andre hjul? :p

Nei, men jeg har prøvd UTEN hjul ;p Når bilen står på bukker og jeg har nevnte hastigheter på speedometeret med bakhjulene av, er det samme resultat.

Men jeg vet da hvordan kast i hjula føles, ærlig talt ;)

En detalj; jeg har prøvd to ulike mellomaksler. Den første jeg hadde var av en tykkere utførelse på bakre del. Da fikk jeg noe kraftigere vibrasjoner, men ved akkurat samme hastigheter.

Agrostar
08/08/10, 20:12
Ta av mellomaksling og bli taua? Da finn du jo ut om det er bakstilling eller girkasse som er problemet.

Tinnsoldaten
09/08/10, 14:40
Pinjonglager? Skudd i mørket...

Joakim-G_R
09/08/10, 19:26
Er bilen senket mye, evt kortet inn momentstag? Jeg fikk masse rare lyder når jeg kortet inn momentstagene litt mye, bl.annet.