PDA

Vis full versjon : problem med BT. Krever info om hvor motor er hentet fra



Hedegart
05/08/10, 12:11
Skal gokjenne en 240 med 230 fk motor... så påstår de at de trenger info om hvor motoren kommer fra... jeg aner ikke hvor den kommer fra ettersom det ikke er jeg som har satt in den... forrige eier får jeg heller ikke tak i..''


hva gjør jeg???????

kenar
05/08/10, 12:18
hehehe, her har vi biltilsynet norge. har akkurat samme problemet jeg å med å godkjenne motor i bila.

Joakim-G_R
05/08/10, 12:18
Har du prøvd å si det da? Hvordan motor er det, en FT eller FK, eller er det en turbo-fisert A, E, F motor?

Hedegart
05/08/10, 12:31
lure litt på hva jeg skal gjøre ja...:o
er en org.230 FK

ting ska ikke vær enkelt!!

Joakim-G_R
05/08/10, 12:48
Prøve så godt du kan å få tak i gamle eiern da. :)

Morgis
05/08/10, 13:04
Endret emnetittelen din. Den var av dårligste sort.



§8 Topic/emne/tittel skal være tydelig og relatert til innleggets innhold slik at man slipper å lese tråden for å se hva den handler om. Titler som ”hjelp”, ”se her” skal ikke forekomme.
Tiltak ved brudd på denne regel er endring av tittel, evt. sletting av tråd uten forvarsel.

Daruu
05/08/10, 13:11
Får du tak i forrige eier holder det vel at han skriver ei kvittering at du har kjøpt motoren fra han.

Hedegart
05/08/10, 13:59
BT ska ha reg nr på donorbil eller moms/toll pappirene vis motor er kjøpt i utland!''

har komme i kontakt me han som satte in motoren,men han husker ikke hvem han kjøpte motoren av ....;/

Modalen
05/08/10, 15:16
Be dem vise til hvilken paragraf eller prosedyre hvor dette står skrevet.
Har en liten mistanke om at de ikke egentlig kan kreve dette?

Folk flest slipper visst unna med å bare vise en enkel kvittering.
Jeg ble ikke spurt om noe som helst dokumentasjon da jeg godkjente min.

metrakit
05/08/10, 15:46
om det er heilt umulig og finne ut hvor motor er kjøpt kan du no prøve og lage ei overbevisande kvitering og stikk på eit annet biltilsyn..men da må du vell reise litt:P

Kuleberg
05/08/10, 15:47
dette er jo et typisk problem ja, og en stor grunn til at mange greie blokker står å støver ned..

Joakim-G_R
05/08/10, 16:01
om det er heilt umulig og finne ut hvor motor er kjøpt kan du no prøve og lage ei overbevisande kvitering og stikk på eit annet biltilsyn..men da må du vell reise litt:P

Ja, også i tillegg bli tatt og dømt for dokumentforfalskning. :)

metrakit
05/08/10, 16:19
Ja, også i tillegg bli tatt og dømt for dokumentforfalskning. :)

hehe ja du har den:P
men tenkte litt går ikkje det ann å sprore oppp donorbil via motor nr hos volvo eller er det ønsketeinkning?

Ekren
05/08/10, 16:49
Lett match dette egentlig..

ChrML
05/08/10, 16:54
Ja, også i tillegg bli tatt og dømt for dokumentforfalskning. :)
De sjekker vel aldri dette opp likevel. Skriv at det kommer fra en bil du veit står uten motor eller noe. De fleste som selger en motor rabler vel bare ned en kvittering for hånd.

Joakim-G_R
05/08/10, 17:17
Lett match dette egentlig..

Trodde bedre om deg Ekren, hvorfor skal du være en luremus og ikke spytte ut svaret med en gang? Ønsker du å heve innleggstelleren? :D

Kuleberg
05/08/10, 17:20
Trodde bedre om deg Ekren, hvorfor skal du være en luremus og ikke spytte ut svaret med en gang? Ønsker du å heve innleggstelleren? :D

HELT enig! Det er som å se på CSI åsså er det to be continued:P

Ekren
05/08/10, 17:32
Trodde bedre om deg Ekren, hvorfor skal du være en luremus og ikke spytte ut svaret med en gang? Ønsker du å heve innleggstelleren? :D

Nåmmen da<3 :D

Jobba på høgger jeg, "lager" kvitteringer selv ;)




HELT enig! Det er som å se på CSI åsså er det to be continued:P

kjekt med litt CSI her og da ;)

Joakim-G_R
05/08/10, 17:35
Så da er det bare å betale en høgger en flaske XO da, så får man en kvittering? :p

larset
05/08/10, 17:40
Bare si det som det er, den kommer fra volvo!, ellers kan du ringe volvo så får du sikkert info om hvilken bil den tilhørte.
Det med dokumentasjon er nok noe BT kommer til å kreve mer å mer av. Har sikker noe med delesalg av stjålende biler å gjøre.

Ekren
05/08/10, 17:42
Så da er det bare å betale en høgger en flaske XO da, så får man en kvittering? :p

Jepp, bunn igrunn :P

JonasS
05/08/10, 19:02
En "siste utvei" er å kjøpe en ekstra fk-motor MED dokumentasjon... Hvis du er pengesterk..
Så kan du ev. selge en av motorene senere. Er nok av fk`er som raser i norge pga. for små turboer\mye ladetrykk..:) Så går nok greit å selge videre til en med godkjent turbo i karosseriet sitt.

sikkan
05/08/10, 19:19
Men har egentlig volvo noen oversikt over hvilke motorer(serienr) som hører til hvilke biler(chassinr)? Det har jeg mine tvil om..

Anders-
05/08/10, 20:33
Men har egentlig volvo noen oversikt over hvilke motorer(serienr) som hører til hvilke biler(chassinr)? Det har jeg mine tvil om..

Det har de ikke :)

OlavS.
05/08/10, 21:56
så om jeg vil turbokonvertere en F, så er det bare å snike til ei kvitering på en FK, og få det hele til å se noenlunde likt ut?

metrakit
05/08/10, 22:09
står jo f på blokka men :Pveit ikkje:P

ChrML
05/08/10, 22:36
så om jeg vil turbokonvertere en F, så er det bare å snike til ei kvitering på en FK, og få det hele til å se noenlunde likt ut?
Det står B230FK på FK motoren. Så det går nok ikke :p. Men skal jo ikke være noe iveien for å turbokonvertere F-motoren og godkjenne det sålenge det er brukt original motorstyring. Motoren er jo original og da er jo kun kravet at du er under maks effekt og dreiemoment.

Daruu
06/08/10, 00:18
Her holder det ihvertfall med håndskrevet kvittering.
Om du bygger om til turbo på f motor ville de ha kvittering på delene som var byttet over(turbo osv)

Joakim-G_R
06/08/10, 02:43
Tilogmed grenrør? Jævla kjærringer ass.

Bear
06/08/10, 09:30
jeg fikk også beskjed om at jeg måtte vise til hvor jeg hadde fått motoren fra, da skreiv jeg en lapp for hånd, at jeg hadde kjøpt en B230FK og fikk en kompis til å skrive under. må bare huske å skrive det nummeret som står på blokka i kviteringa;)

MEN en annen sak, jeg fikk beskjed om at kun biler som er nyere enn 90mod måtte henvises til hvor motoren kommer fra. for jeg sa til han kødden som jobba på biltilsynet at jeg ikke måte bevise hvor motoren jeg hadde i 240n kom fra.

mariusf
06/08/10, 14:04
kan ikke en låne skilt nr fra anen bil med slik motor da??

OlavS.
06/08/10, 14:37
hvor står det F på blokka? trodde det bare stod på reg.dekselet jeg.

locked
06/08/10, 14:53
rett under termostathuset står det innbanka motorkode ex B230FK og serienr...

Yngste Haugerud
06/08/10, 15:09
Trudde det kun sto B230 på blokkene jeg:confused:

Christian
06/08/10, 15:11
Trudde det kun sto B230 på blokkene jeg:confused:

Det er støpt inn i blokka ja.
Helt oppe ved toppdekket er det banket inn.

Alle blokkene er jo i prinnsipp like, også er det slått inn hvilke utgave den aktuelle blokka er.

Ser det på dette bildet. Øverst til venstre, det som ikke er lakkert..

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/03/113.jpg

Edit: Ikke bry deg om hva som er ringet rundt, var første å beste bilde jeg fant..

sikkan
06/08/10, 19:54
jeg fikk også beskjed om at jeg måtte vise til hvor jeg hadde fått motoren fra, da skreiv jeg en lapp for hånd, at jeg hadde kjøpt en B230FK og fikk en kompis til å skrive under. må bare huske å skrive det nummeret som står på blokka i kviteringa;)

MEN en annen sak, jeg fikk beskjed om at kun biler som er nyere enn 90mod måtte henvises til hvor motoren kommer fra. for jeg sa til han kødden som jobba på biltilsynet at jeg ikke måte bevise hvor motoren jeg hadde i 240n kom fra.

Dette var i såfall gode nyheter for meg som kjøpte motor uten kvittering lenge før de kom på flere tullete regler.
Men seriøst. Kun for biler som er nyere enn 90?

visløff
06/08/10, 20:14
jeg fikk også beskjed om at jeg måtte vise til hvor jeg hadde fått motoren fra, da skreiv jeg en lapp for hånd, at jeg hadde kjøpt en B230FK og fikk en kompis til å skrive under. må bare huske å skrive det nummeret som står på blokka i kviteringa;)

MEN en annen sak, jeg fikk beskjed om at kun biler som er nyere enn 90mod måtte henvises til hvor motoren kommer fra. for jeg sa til han kødden som jobba på biltilsynet at jeg ikke måte bevise hvor motoren jeg hadde i 240n kom fra.

håper dette jeg også.

Turbo_K
06/08/10, 22:08
Jeg skjønner egentlig ikke at BT gidder å henge seg opp i dette i det hele tatt. Dette er jo dritgamle biler og dritgamle motorer, ikke akkurat "hi-tech" for å si det sånn. Det er jo billige greier.

Slike gamle motorer blir jo solgt fra den ene til den andre til den tredje osv. på privatmarkedet, og det lager jo bare ekstra krøll for den som faktisk vil gjøre det biltilsynet vil, nemlig å godkjenne ombygginga!

Aller helst hadde vel biltilsynet sett at folk slutta å bygge om biler, slik at de slapp alt "arbeidet" med å godkjenne biler...

Joakim-G_R
08/08/10, 23:35
Det er et desperat forsøk på å stoppe vinningskriminalitet som å stjele biler og drive slakting.

Men de burde jo skjønne at en 95 modell 940 turbo ikke akkurat er den bilen som er MEST ettertraktet å slakte......

Robert
24/08/10, 19:50
Er det ikke f.eks bare å ta regnr. fra kompisen sin 940 turbo, og be han skrive en kontrakt/kvittering med meg? Bilen motoren kommer fra må vel ikke være vraket?
"Han har jo solgt motoren sin til meg, og montert en lik motor som han hadde med lavere km.stand"
Sitter desperat og prøver å klekke ut en løsning på dette problemet som jeg også har snubbla borti nå.

christoffera
24/08/10, 20:11
Satans uvesen!

jan_m
24/08/10, 20:16
hva med og kontakte den lokale høggern eller en kompis med fk/ft bil....?
solgt motor grunet høy km stand og skjørte bank selges som den er forevist ola norman selger kåre kløfta. noe i den dur bare med motor nr etc som du daterer til bake da du kjøpte bilen...

RogerK
24/08/10, 20:29
Dette var ikke jeg heller klar over var ett problem , jeg fikk tak i en B21A blokk som jeg har satt inn deler fra minst 4 andre motorer Så det nermeste den er nå er en B21AT men det er ikke det som står på blokka , og kviteringer har jeg ikke, bilen som blokka sto i er hugget for flere år siden.. jeg må ringe BT før jeg setter den inn da.. Kan det virkelig være sånn..?

OHKorpan.
24/08/10, 20:52
Har du en kamerat som har en volvo med 230 turbo?
Kopier vognkortet hans, ta med dette og en kvittering dere har skrevet.
Da er problemet borte og ingen kan si noe på dette, er jo ofte byttet motor på mange orginale turbobiler også så det går nok fint.

Robert
24/08/10, 21:00
hva med og kontakte den lokale høggern eller en kompis med fk/ft bil....?
solgt motor grunet høy km stand og skjørte bank selges som den er forevist ola norman selger kåre kløfta. noe i den dur bare med motor nr etc som du daterer til bake da du kjøpte bilen...

Gratulerer du er et geni. Du har nå kopiert 2 forslag som allerede er blitt skrevet i denne tråden :)

Robert
24/08/10, 21:02
Har du en kamerat som har en volvo med 230 turbo?
Kopier vognkortet hans, ta med dette og en kvittering dere har skrevet.
Da er problemet borte og ingen kan si noe på dette, er jo ofte byttet motor på mange orginale turbobiler også så det går nok fint.

japp var det jeg tenkte.
Er ofte vi bytter motorer i biler på jobben, uten å melde fra til bt eller noe lignende, siden motoren som ble satt inn var lik den gamle.

Tinnsoldaten
25/08/10, 18:02
Dette var ikke jeg heller klar over var ett problem , jeg fikk tak i en B21A blokk som jeg har satt inn deler fra minst 4 andre motorer Så det nermeste den er nå er en B21AT men det er ikke det som står på blokka , og kviteringer har jeg ikke, bilen som blokka sto i er hugget for flere år siden.. jeg må ringe BT før jeg setter den inn da.. Kan det virkelig være sånn..?

Blir på samme måte med B23ETen jeg har stående. Blokka fikk jeg av en kompis, fuglene vet hvor stemplene kommer fra, toppen kommer fra en 740 jeg solgte for 6 år siden, turboen fra en delebil jeg hugde for enda flere år siden og sprutet kjøpte jeg fra en gubbe på østlandet tror jeg... Eneste jeg kanskje kan skaffe kvittering på er lagrene og kammen jeg kjøpte av Iglebæk...
Må da for svingende være lov å bygge motorer?

Joakim-G_R
25/08/10, 22:12
Det er lov.. Men skaff dokumentasjon.. :p

pLetten
26/08/10, 00:38
For å si det sånn: Reis til Førde og godkjenn... var der tidlig på sommeren i år med en 240 med FK, senk og eikerfelger. han sjekket at alt var ok i motorrom, så kikket han oppunder på fjørene og ferdig. fikk papirer fra volvo norge med påskrevet effekt for orginal FK og tüv papirene for senkesettet samt hjulstillingspapirer.... ingen spørsmål om hvor motoren kom fra eller noe.. brukte lengre tid på å stå i kø for å betale for timen, enn vi brukte i kontrollhallen!