PDA

Vis full versjon : Tips til lakkprodukter?



Nero
04/08/10, 22:50
Trenger litt tips og hjelp til å finne litt ulike produkter.
Skal klargjøre litt karrosserideler nå til vinteren, som skal lakkes til sommeren igjen neste år. Det blir da å matte ned, pusse eller punkt.sandblåse bort rust og steinsprut, samt grunne og sparkle noen steder.
Det jeg trenger litt hjelp med nå er å finne produkter som jeg burde/må bruke.
Epoxy grunning, til bart metall.
Grunning til å ha over epoxy før og etter sparkel.
Sparkel til metall til å jevne ut minimale skader i lakk.
Sparkel til plastikk
Thinner som kan brukes til å rengjøre overflatene med igjennom "prosessen" nevnt over
Pussepapir av bra kvalitet
Tips til evt. maskin som kan lette nedpussings arbeid
Vil ha gode produkter til fornuftig pris, noe som jeg aller helst ser er at jeg får disse lakk produktene på sprayboks. Vet ikke om man får ordentlig produkter på boks jeg? Skal kun utbedre mindre områder!
Lenker til sider som selger etc. motas med stor takk!

NOOB question's til slutt:

Hvor mye skal deler våtslipes og mattes ned?


Kan deler som er mattet ned og som har blitt utbedra mtp. fjerning av rust og ujevnheter(epoxygrunning i bunn, vanlig grunning, sparkel og vanlig grunning igjen) stå over lengre tid i en garasje uten oppvarming eller bør de lagres inne i varmt hus, om de i det hele tatt kan lagres i si 5mnd før de lakkes?


Kommer helt sikkert flere spørsmål senere ifra meg:o
Takk for evt. hjelp

Tonytic
05/08/10, 14:41
rød sprit klarer seg til å rengjøre med ;) lukter noe sinnsykt hvis du skal bruke tynner, skal du bruke det bør du gjøre det ut ihvertfall :)

Erlend Dystland
05/08/10, 22:11
Jeg var innom et lakkverksted for litt siden og forhørte meg litt om hvordan jeg skulle gå frem.
Dem mente at jeg først skulle sandblåse/slipe ned rusten, deretter bruke et vidundermiddel som heter Brunox. Brunox trenger inn i rusten og stopper den med en gang. Han mente også det samme om Ferromax.

Her er hvertfall de trinnene han sa jeg burde gå igjennom:

1. Slip/sandblås rusten
2. Påfør noen strøk med Brunox/Ferromax, dette penetreres inn i rusten
3. Etter ca. 24 timer, legg ett til to svake strøk med syregrunning, gjør ingenting om man ser metallet igjennom
4. Påfør epoxygrunning, her bestemmer du selv etter hvor mye du føler for
5. Om det trengs kan man nå fyre på med sparkel
6. Etter det eventuelle laget med sparkel kan du fint legge ett eller fler strøk epoxygrunning.
7. Nå kan du benytte deg av primer
8. Du kan starte på ca. 400 papir og arbeide deg opp til 800, føler du fortsatt at flaten ikke er klar for lakk, må du bare fortsette å slipe, gjerne med 1200 papir

Kan lage en liten liste med ting som jeg hvertfall kjøpt inn/tenkt å kjøpe:

Epoxygrunning: LESONAL 2K Epoxyprimer, fåes kjøpt på BilXtra, pris 268,52,-
Grunning: Vanlig Presto Primer, fåes kjøpt på Torshov/Mekonomen, pris ukjent.
Sparkel til metall: Sparkel kjøpt på lakkverksted, noen hundre kr.
Sparkel til plast: Glassfibersparkel, fåes kjøpt på de fleste "bilrekvisitaer"
Tynner: Duxol? Da dette er en type malingsfjerner. Selv bruker jeg silikonfjerning for å rengjøre flater føre lakk og den slags
Pussepapir: Vanlig våtslipepapir, kjøpes hos Jernia eller vanlig malerbutikk, pris varierer, noen steder 29,- for et ark.

1. Skal matte ned helt til du ikke kjenner en ru overflate, men en ganske glatt overflate uten ujevnheter.
2. Det skal i utgangspunktet gå bra å oppbevare deler i garasjen når dem har fått på grunning. Epoxygrunningen er fin da den er 2-komponent, noe som forteller oss at den er vanntett. Eneste grunningen man kan ha over sparkel som er rett på metall.

Til slutt, bruk maske og bra verneutstyr, epoxygrunning er kreftfremkallende , så tenk sikkerhet!

Håper dette var til litt hjelp og at jeg ikke ble helt off topic.:)


Mvh.
Erlend242

A.Finstad
07/08/10, 11:11
og en liten ting du har glemt er at sparkel skal ALTID slipes "flatt" med 80-100P papir og kloss for så å gå over til finere papir etter det og helst en god fyller på føres sparkelet for så å slipe ned IGJEN :p kommer til å slipe mye mere en du trur :p

Nero
08/08/10, 16:55
Takker for god hjelp og flotte tips, bare å vente på å få dørene/skjermene jeg har kjøpt og se hvordan utgangspunktet er nå.
Skal gjøre mitt beste og tenke sikkerhet underveis;)

ChrML
08/08/10, 18:23
En liten annen ting jeg også fikk forklart for litt siden her på forumet. Flere ganger blir du sikkert nødt til å vaske flater etter pussing av sparkel/epoxy osv... For å legge på lakk osv... Da fikk jeg forklart at silikonfjerner var fint å bruke til det.

Tynner og lignende er jo fiasko å bruke oppå noe som sprøytet fra før til å vaske.

Nero
08/08/10, 19:20
En liten annen ting jeg også fikk forklart for litt siden her på forumet. Flere ganger blir du sikkert nødt til å vaske flater etter pussing av sparkel/epoxy osv... For å legge på lakk osv... Da fikk jeg forklart at silikonfjerner var fint å bruke til det.

Tynner og lignende er jo fiasko å bruke oppå noe som sprøytet fra før til å vaske.

Sant det ja, ikke helt sunt for hodet å holde på med tynner heller sikkert. Så skal få tak i noe silikonfjerner til å bruke i mellom lag med lakk etc. på de områdene jeg skal utbedre.

skarderud
08/08/10, 21:43
til dere som bor på biri og brumunddal, så finns det et firma på hamar, hamar bilpleie, som har veldig god oversikt over alle disse elementene. snakk med de, så får dere massevis av råd på handelen. iallefall bjørn og steinar som jobber der har god oversikt!

har nettside www.billakk.no , men den er ikke så bra, men dere finner iallefall tlfnr dit der!

A.Finstad
09/08/10, 00:52
må ikke finne på å bruke tynner for å vaske med da det tar med seg alt av arbeis som allerede er lakt på flata så bruk silikonfjerner det er det som blir brukt på verksteder!

Daruu
09/08/10, 01:08
De er veldig flinke på Hamar bilpleie ja :)

(Har ikkenoe mer å tilføye, ville bare ha denne tråden i mine innlegg)