PDA

Vis full versjon : Fjerne viskere på lyktene!



v70dude
03/08/10, 17:39
Hei, jeg skal fjerne viskerene på lyktene mine.
Noen kan gi en kort forklaring på dette?

Å er det no spess man skal tenke på, med tanke på dysene til
spylevæske osv osv? :D

kirkis
03/08/10, 18:53
Du må plukke av lyktene og lyktplata, da disse sitter skrudd i den. Du kan bare koble av spylerveske slangen bortved pumpa(sitter en t-del der som du fjerner).
Når du skal ha av viskerene bare drar du av ett lokk ytterst på viskerarmene som det sitter mutter under, etter denne er av kan du dra armene av akslingen og fjerne alt.

v70dude
03/08/10, 19:37
Det hørtes greit ut, :P er ganske grønn på å skru bil. Er i lære fasen enda :P

mrstfu
04/08/10, 14:11
låner tråden din litt jeg...

har vurdert å plukke bort viskerne jeg og, og montere noen spyleveskedyser istedet, så jeg bare har lyktespylere...

er det nok trykk på spylerene til å få noen vaskeeffekt? vil ha litt mer enn at spylerveska bare rener nedover fronten åp bilen.

det jeg tenkte var å montere typiske torshovdyser litt på skrå, dette er dyser som spruter ut en dusj, istedetfor to stråler.

er jo praktisk med tanke på syklister og. ;)

v70dude
04/08/10, 17:06
Hehe, jeg hadde det på VW golf 2000 mod

Å det ble bare gris utover panseret også renner det bare ned med driten som er på :(

mrstfu
04/08/10, 19:18
hva er da hemmeligheten bak, si, nye passater? At det blir spruta rett på, med høyere trykk? Der er det jo lyktespylere, finnes ikke viskere, og det må jo fungere før VW slenger det ut på en av Norges mest solgte biler...

v70dude
05/08/10, 08:41
kan godt hende de har ordnet ett eller annet, men funket ikke så bra på min golf. Kanskje de har så hardt trykk at det treffer bare lyktene

uten at de spruter over bilen ? :confused:

mathisen
05/08/10, 08:49
Blir gris på panser på nye passater og skoda når du bruker lyktespylerne...Tror det blir vanskelig å få spylt kunn lyktene

mrstfu
05/08/10, 10:54
trur jeg prøver meg, torshov dyser koster ikke mer enn 100lappen, så kan jo håpe. hvis det funker tar jeg litt bilder og legger ut i Tips og Triks.

v70dude
05/08/10, 21:06
Hehe, du får si ifra da :P imorgen skal jeg ta av alt av lyktespylere å viskere :p

Men hvor får man kjøpt sånne man kan putti hullet ? :P

mathisen
05/08/10, 21:59
Bcb hadde noen igjenn:)495.-... ellers så har dem hær http://www.hallsjostyling.com/jspsidan/index.jsp?produkt=226
Veldig grei og handle med:)

Per Turbo
05/08/10, 22:13
Er veldig dårlig trykk på det systemet der, så hadde nok latt det være enten eller..

Å ta bort lyktepussermotor og arm og evt sette på lokket som man får kjøpt er nok det beste om man vil ha bort pusserene. Om man ikke skal kjøpe ny fanger av en eller annen grunn så kan man kjøpe uten hull for pussere..

v70dude
05/08/10, 22:37
Men hvor får man kjøpt det lokket hen? på volvo eller biltema? :P

Per Turbo
05/08/10, 22:41
http://www.vparts.se/sv/artiklar/volvodelar-styling-reservdelar-bildelar/volvo-v70-styling-reservdelar/ovriga-produkter-7/tackpluggar-volvo-s70-v70-97-00.html

v70dude
05/08/10, 22:42
takk takk, =) tenkte kanskje jeg kunne kjøre ned å kjøpe det imorra jeg da :P men må bestille :P takk any way =)

Per Turbo
05/08/10, 22:48
Vet ikke om noen som selger de her til lands.. men de sender til Norge.

mrstfu
09/08/10, 02:56
bare sånn til info, har akkurat demontert lykteviskerne, da den ene begynte å henge seg opp, og rusta pokker ivold. har forferfelig lite bruk for det uansett, kun i værste snødriva det kan være praktisk. ser mye pener ut uten.

begynte på høyre sida av bilen (passasjer) fordi jeg har en del kabler og releer bak høyre venstre lykt, til ekstralys og slikt, og ville prøve meg der det logisk sett er lettest. DETTE ER ET KNOT UTEN LIKE! her ligger det en kabelføringskanal, som man må bende vekk med vold for å få ut viskermotoren. brukte kanskje en halvtime på å få ut motoren i seg selv.

uansett, å demontere i seg selv er ikke noe stort problem. på førersida klarte jeg det uten å demontere lykta, bare ta av lista under lykta, og du klarer fint å skru av boltene somfester motoren, 2 10mm bolter. å ta av selve viskeren er litt mer knot, men hvertfall sitter det en 8mm mutter ytterst på staget som kommer fra motoren. etter dette kan viskerbladet og armen dras av staget med litt WD-40 og blind vold. med engang du har løsna dette kan du dra motor med stagut av motorrom, mens du lirker deg forbi kabler og radiatoren.

da gjenstår de originale støpslene til viskermotorene, noen forslag til gøye ting man kan bruke disse til? blålys? ;)

v70dude
09/08/10, 13:04
Hehe, takk for info.. skal ut å begi meg ut på den jobben etter på :P

Kanskje sette noen blå dioder inni der? :p

Robert H.
09/08/10, 15:29
da gjenstår de originale støpslene til viskermotorene, noen forslag til gøye ting man kan bruke disse til? blålys? ;)

De vil jo kun virke når du spyler vinduet da:D

v70dude
09/08/10, 15:47
hehehe :P

kirkis
09/08/10, 16:29
bare sånn til info, har akkurat demontert lykteviskerne, da den ene begynte å henge seg opp, og rusta pokker ivold. har forferfelig lite bruk for det uansett, kun i værste snødriva det kan være praktisk. ser mye pener ut uten.

begynte på høyre sida av bilen (passasjer) fordi jeg har en del kabler og releer bak høyre venstre lykt, til ekstralys og slikt, og ville prøve meg der det logisk sett er lettest. DETTE ER ET KNOT UTEN LIKE! her ligger det en kabelføringskanal, som man må bende vekk med vold for å få ut viskermotoren. brukte kanskje en halvtime på å få ut motoren i seg selv.

uansett, å demontere i seg selv er ikke noe stort problem. på førersida klarte jeg det uten å demontere lykta, bare ta av lista under lykta, og du klarer fint å skru av boltene somfester motoren, 2 10mm bolter. å ta av selve viskeren er litt mer knot, men hvertfall sitter det en 8mm mutter ytterst på staget som kommer fra motoren. etter dette kan viskerbladet og armen dras av staget med litt WD-40 og blind vold. med engang du har løsna dette kan du dra motor med stagut av motorrom, mens du lirker deg forbi kabler og radiatoren.

da gjenstår de originale støpslene til viskermotorene, noen forslag til gøye ting man kan bruke disse til? blålys? ;)
Tror nesten det er like kjapt og lettvindt å plukke ut lyktene og ta av frontplata, bruker ikke mange minuttene på å ta av den, og da blir motoren og alt med ut.

Maskin
10/08/10, 00:31
http://www.backspegeln.com/tips_torkare.asp

mrstfu
10/08/10, 05:51
da gjenstår de originale støpslene til viskermotorene, noen forslag til gøye ting man kan bruke disse til? blålys? ;)

dette var nok en spøk, karer. vil ikke bruke dette til noe, spesielt ikke blålys. dem er jo så hissig på det, får smekk for å ha blått interiørlys for pokker.

dvs jeg har hørt om noe små pumper, eller trykkforsterkere som det ble kalt. husker ikke hvos jeg hørte det, men dette kan kanskje være smått nok til å øke trykket i spylerdysene noe, så man får litt kraftigere spyling. er jo noe å tenke på.

mrstfu
10/08/10, 05:57
sånn for morroskyld, ville en bensinpumpe fungert? eller ville dette blitt for høyt trykk, av en eller annen årsak? forholdsvis plasseringsvennlig og, uten den hvite hylsa rundt.

v70dude
10/08/10, 08:38
du skal ha sånne spyledyser der du? :P hehe, kommer til å sprute over panseret ditt også renner det ned ;) med tanke på når vannet treffer lyktene dine, så løser deg seg opp å spruter over panseret/ruta di.

mrstfu
10/08/10, 14:21
neida, har fått tak i dyser som kan vinkles litt, og de spyler rett på lykta. problemet er at de ikke spyler hardt nok.


må ikke være originalt, så lenge det er en bra mod, vett.

v70dude
10/08/10, 16:14
Da har jeg fått av mine også! :P men den motoren på høyreside var drit kronglete å få ut.

Ble nesten som en liten slåss kamp :P
du få si fra hvis du får det til da :)

mrstfu
11/08/10, 00:46
går ned i garasjen nå, og prøver. har ei bensinpumpe til overs. blir gøy.

Morgis
11/08/10, 01:03
bensinpumpe... blir ikke det litt overkill? :D :D
Du får montere ei T5 innsprutdyse foran hver lykt og koble dem på bensinpumpa di, da blir det den etterlengtede dusjstrålen hvertfall ( og da snakker vi ikke sparedusj :D )

Lightyear
11/08/10, 01:13
neida, har fått tak i dyser som kan vinkles litt, og de spyler rett på lykta. problemet er at de ikke spyler hardt nok.


må ikke være originalt, så lenge det er en bra mod, vett.

Hvilken type dyse er dette da? Kommer vel rapport om forsøket snart også kanskje :)

A

mrstfu
11/08/10, 03:14
bensinpumpe... blir ikke det litt overkill? :D :D
Du får montere ei T5 innsprutdyse foran hver lykt og koble dem på bensinpumpa di, da blir det den etterlengtede dusjstrålen hvertfall ( og da snakker vi ikke sparedusj :D )

hvorfor får jeg følelsen av at dere har det jævli moro av forsøket mitt her? ;)

i og for seg gikk det ganske bra, kom opp av garasjen nå...

dysene er sånne dyser med blå dioder du får på torshov bilrekvisita, selv om de er litt massive, er det dusjstråle på den, istedet for to tynne stråler. satte disse over hullet der viskerarmen kom ut ifra. spyler der det skal.

bensinpumpa ga ikke noe sparedusj, morgis, for å si det sånn. kjørte rett utafor garasjen, og tok litt søle som lå utafor og smurte inn lykta litt, ikke noe voldsom spa-behandling her, men nok til at vegvesenet hadde reagert. satte meg inn i bilen, dro i hendelen (pumpa var kobla på støpsel til lykteviskermotor) og.... det spruta søle. trykket var det ikke noe i veien med, for å si det sånn....












helt til slangen hoppa av utgangssida av pumpa, og spruten sto under panseret.

problemet var at jeg var litt dårlig forberedt, hadde ikke det jeg burde ha av slanger, hadde bare en som var altfor stor. jeg stramma slangeklemmen til den store gullmedaljen, men det var ikke nok. i tillegg til dette hadde jeg ikke nok slange til å kunne plassere den andre steder enn rett over høyre fremlykt, liggende løst. men det blir nok saker av dette her, må bare ta en biltemarunde og samle litt saker.

jeg hadde tvil om dette sjæl, men nå som jeg har sett (ihvertfall i 3 sekunder) hvor høyt trykk jeg får, er nok dette løsninga, skal bare kjøpe nok slange til å kunne plassere pumpa litt vekk fra lykta. har og lurt på å borre et hull foran hver lykt i fangeren, og plassere dysene der, da dysene sitter litt løst i lista under lykta.


mistenker at jeg blir storkunde på europris etterhvert, da spylerveske er dyrt på esso. ;)

v70dude
11/08/10, 12:08
Hehe, du må ta noen bilder da :P for å se åssen det ser ut

mrstfu
11/08/10, 14:36
veeell... det spørs. på hvor pent jeg får det... er nok texas nede i motorrommet mitt, men blir det bra, skal dere få se.

dere er litt imponerte eller?

v70dude
11/08/10, 18:41
hvis du får det til er jeg veldig imponert

mrstfu
13/08/10, 01:06
bare jeg får koblet den slangen på skikkelig, og litt annen plassering på dysene, og jeg er i boks.

de originale lykteviskerne spruter jo opp på panseret i fart uansett, så... gøy.

v70dude
13/08/10, 11:14
hehehe :P du har ikke gitt deg enda :D

mrstfu
13/08/10, 14:02
neinei, ikke faen. dette skal funke. og så kan jeg selge deg patenten.

v70dude
13/08/10, 15:33
HAHAHAHA!! :P gleder meg :D