PDA

Vis full versjon : volvo 850..dumpventil



Mo3
03/08/10, 15:07
har en volvo 855 1996 mod, 2.0 turbo og vurderer dumpventil..
men lurer på om noen har noe erfaring med dette ? blir det noe fetere lyd eller lignende ?

mrstfu
03/08/10, 15:39
såvidt jeg vet er dumpventilen en overtrykksventilen på innsugssiden, enkelt forklart en ventil som slipper ut trykket turboen lager, når du clutcher eller slipper gassen. da får du den TSHHHH lyden, og du har mange forskjellige produsenter med forskjellige lyder. om det blir fetere er jo smak og behag, det blir mer lyd ihvertfall.

uansett, jeg er ingen turbokar, kjører sugis, så sikkert flere her som vet mer om det. rett meg gjerne hvis jeg tar feil.

v70dude
05/08/10, 22:39
Er vel for å slippe ut trykket, for å skåne turboen litt :P

Også er det jo den kule lyden av TSSSH! når du slipper gassen etter man har bygget opp litt trykk vell å merke.. =)

mrstfu
06/08/10, 01:09
bare for å henge meg på av rein nysgjerrighet, når man (oftest på 240er fra lændet) forventer en TSSSH! men får en plystring i stedet, er det da en motor uten dumpventil? altså så overskuddstrykket går tilbake i turbo og man får litt turbulens i turboen?

Nilsebu
06/08/10, 01:16
Når en bil har turbotrykk og du slepper gassen / tar inn clutchen så trenger du ikke trykke lengre.

Hvor skal det gå? Med en dumpventil blir det dumpet ut i luften og du får den TSHHH lyden.

Uten noen form for dumpventil så vil trykket gå tilbake gjennom turboen så den spooler andre veien og du får den plystre lyden.

Har du turbo på 850 din så har du en original resirk dumpventil. Der vil mye av trykket gå tilbake til gjenbruk.

Bytt om til et powerfilter av et slag og du vil merke mye mer til dumpelyden :)

Vil du ha mest mulig lyd er det best å montere en åpen dumpventil, men ettersom bilen din har en luftmengdemåler så vil dette kødde med systemet. Det blir målt opp mer luft enn det bilen får inn og bilen vil "drukne" i bensin. (Akkurat testet dette på bilen min, og den skal vekk igjen :P)

Så skal du ha en ekstern dumpventil så gå for en resirk dumpventil. Det vil bli litt mindre lyd enn en åpen, men bilen vil vertfall få rett blandingsforhold. (Kommer til å prøve dette på min bil).

Og bytter du til en ekstern dumpventil er det best å blende den originale så det ikke blir noe klyss der.

Merk: Jeg snakker bare av erfaring som jeg har hørt / lest og opplevd på en v70 2,0 turbo. Men er ikke store forskjellene på 850 og x70 :)

mrstfu
06/08/10, 01:41
der kom svaret gitt.

Rabagast
06/08/10, 01:49
Dumpventiler er som nevnt ventiler som slipper ut trykket fra turboen når du clutcher slik at den spoler ferdig.
Det som skjer da på en del modeller med atmosfærisk ventil er at lufttrykket slippes rett ut, som da gir den karakteristiske "THSSSSSS"-lyden.
Dersom du monterer en trakt på denne ventilen(mange dumpventiler kommer med disse primært for lyden, selve ventilåpningen er ofte lik) vil du få en høyere lyd, og jo større trakten er, jo høyere er denne plystrelyden. Kombinert med stor turbo vil bilen til slutt høres ut som en høne.

Volvo kjører resirkulerbare ventiler. Dette er på grunn av systemet som justerer bensinmengden automatisk ut fra luftmåling. Monterer du på en atmosfærisk ventil på dette risikerer du at bilen måler feil, og kveler.

Resirkulerbare ventiler sender lufta tilbake rundt turboen, slik at trykket opprettholdes, og man slipper å måtte lade opp fra scratch hver gang. Det hjelper både på å holde jevnt trykk, samt på dette med den automatiske injiseringen av drivstoff.

Luften fra en dumpventil DUMPES, den går ikke tilbake gjennom turboen. Dersom du får luft tilbake gjennom turboen må du enten slakke opp ventilen, eller få byttet den. Det som skjer da er at turboen(som er en vifte) snurrer en vei fordi lufta er på vei ut, og så vil det plutselig være luft på tur i mot vifta, noe som gjør at den bråstopper. Det er skadelig for turboen, og fører til turbohavari.


Dersom du absolutt vil ha lyden fra dump, finnes det falske dumpventiler man monterer nede i eksosen, og som gir riktig lyd.

mrstfu
06/08/10, 02:07
seriøst? finnes dette? kall meg en råner, men du har vel ikke en link?

jeg er normalt ute etter å ha en litt seriøs tilnærming til bilhold, men dette hørtes litt for gøy ut. ;)

edit: hvis det er denne (http://www.saber-edv.com/saber-information.html) du snakker om, drit i det. vil ikke ha en høyttaler i motorrom, bare å glemme. har nok drit nedi der fra før av. hvis det finnes faktiske ventiler, kan jeg være interessert, men ser ikke helt hvordan disse fungerer, etter som det ikke er noe særlig trykk i eksosrøret, da alt veklger letteste vei ut, og følger røra.

haha, fant en link til noe annet, som gir deg turbolyden i tillegg, selger sier hvertfall det, dette er gøy. jalla gøy.

turbo til 10 dollar (http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Fake-Blow-Off-Valve-Turbo-Sound-Whistler-BOV-Exhaust-_W0QQcmdZViewItemQQitemZ280537519899QQptZMotorsQ5f CarQ5fTruckQ5fPartsQ5fAccessories)

Rabagast
06/08/10, 10:29
Det er samme type som den siste der. En falsk dumpventil er ikke en ventil, det er noe du monterer inni eksosen, omtrent som den du linker til.
Det er en type fløyte du monterer midt i eksosen, i eneste løypa eksosen har for å komme ut.
Da går lufta gjennom den for å komme ut, og du får den typiske lyden.

http://www.bsbildeler.no/butikk/visvare.aspx?vnr=XR51032365&vg=8651&vgpath=Varekategorier/8651

Chrome
06/08/10, 11:35
Men den fløyta gir vel ikke noen sånn dump-lyd som "TSSHHHH" når du slipper gassen?
Er ikke den bare ei høy plystring, som øker med turtallet pga. mer eksos som skal ut, som ligner på plystringa som kommer fra turboen på høyt turtall?

Tror uansett jeg hadde valgt ingen turbo/dump-lyd enn falsk lyd fra ei fløyte i eksosen eller høytaler under panseret.. :-P
Spesiellt hvis bilen ikke har turbo, slik som det står i annonsen for den der høytaleren,
minner litt om når vi var små og satte klesklyper med pappbiter i spilene på sykkelen, og latet som om det var motorsykkel.. :-P

mrstfu
06/08/10, 13:56
hehe, memories.

nei, blir nok ikke noe falsk turbomekk på meg, blir for latterlig.

han karen ebay sa at ved hardt gasspådrag, og haard clutching, vil undertrykket i eksosen gi deg en pop off-lyd. klarte ikke få det frem på video da. og å kjøre rundt med den plystringa hele tida, goddamn. hørtes ikke ut som noen turbo jeg hadde orket åkjøre rundt med.