PDA

Vis full versjon : Bensinpumper - Bosch VS Walbro VS ?



Joakim-G_R
03/08/10, 00:48
Sitter å titter litt på div pumper.

Ser Bosch 044 har 264L i timen @ 3bar, mens Walbro 255 bare har 180L i timen @ 3 bar? Den har 280L timen som MAKS, men det er vel ikke på 3 bar da?

Så, hvorfor/hvordan kan noen bruke 044, og andre 255, på ca samme effektuttak? Eller holder ikke 255 like langt som 044?

Hvilke andre pumper er det å vurdere til sirkus 250 hk? Sett litt på Fuellab også, men..

Christian
03/08/10, 00:54
Akkurat her har jeg lite eller ingen erfaring skal jeg være ærlig.
Men ser flere kjøre med bare Walbro i tanken, og intet annet, og det holder visst til 300+hk.

Hvorfor det er sånn vet jeg ikke. En 044 pumpe er jo ganske dyr i innkjøp, så den burde jo kunne funke, men dette er vel ikke en sugepumpe heller så her trengs det tilsvarende matepumpe? Mens den "vanlige" Walbro pumpa skal sitte i tanken.

Noen som har testa hvor langt det er trygt å kjøre på org pumper egentlig?
Og, var det rundt 96 940 gikk over til kun å ha matepumpe? Hvorfor?

Joakim-G_R
03/08/10, 00:58
Ja, 044'n yter mye bedre med trykk på "sugesiden" står det oppført flere steder, men de tallene jeg kom med var rein 044 uten "baktrykk" ( :p )
Får også Bosch 040 som er til in-tank, og som ifølge et par steder jeg har sett (forhandlere, seff..) "hører til" 044-pumpa.

Kjekt å slippe unna med kun ei matepumpe i tanken da, og ikke den under.

Men 044 skal vel holde til 4-450 hk?

GeTReibeAktienGesellschaf
04/08/10, 23:36
http://i558.photobucket.com/albums/ss28/storebrand/bensinpumpe.jpg?t=1280961332

Volvo360tic
04/08/10, 23:54
jeg kjøpte akkurat ei KP044 High flow Bensinpumpe

Leverer tilsvarende BOSCH 044 motorsportpumpe, samme størrelse !

for 699kr håper den er noe å bruke;)

Joakim-G_R
05/08/10, 11:57
Hva? Leser jeg feil av diagrammet ditt, Getrag?

f.eks 044: 12V 3 bar: 250 L/timen
12V 6 bar: bare 200L/timen ?

Synker virkelig gjennomstrømningen med høyere trykk?
Ser det gjelder på 412-01 også, er det Walbro-pumpa ?

Iversen
05/08/10, 13:31
Husk at Bosch 044 pumpa bråker Sinnsykt. Du hører den godt når den durer under bilen. Selv med musikk på.

gaupe
05/08/10, 13:46
Husk at Bosch 044 pumpa bråker Sinnsykt. Du hører den godt når den durer under bilen. Selv med musikk på.

Derfor har eg bestilt 984-pumpa, som er plug and play på 240.

Berg Performance
05/08/10, 14:33
Hva? Leser jeg feil av diagrammet ditt, Getrag?

f.eks 044: 12V 3 bar: 250 L/timen
12V 6 bar: bare 200L/timen ?

Synker virkelig gjennomstrømningen med høyere trykk?
Ser det gjelder på 412-01 også, er det Walbro-pumpa ?

Selvfølgelig synker gjennomstrømningen med høyere trykk! Om du får 10 kilo du skal bære opp trappa får du god fart, og får du 40 kilo blir det litt værre.. ;)

Joakim-G_R
05/08/10, 14:40
Ja okei, så du får altså mindre luft inn i motoren når du setter på turbo? For det er jo det som skjer. Høyere trykk resulterer i mer masse, såvidt jeg har skjønt fysikk iallefall. Eller er det luft i bensina pumpa tryker inn? :D

Berg Performance
05/08/10, 14:43
jeg kjøpte akkurat ei KP044 High flow Bensinpumpe

Leverer tilsvarende BOSCH 044 motorsportpumpe, samme størrelse !

for 699kr håper den er noe å bruke;)

Har hørt om en slik som tok fyr under oppstart ! Ha øya åpne ! :)

ChrML
05/08/10, 14:50
Ja okei, så du får altså mindre luft inn i motoren når du setter på turbo? For det er jo det som skjer. Høyere trykk resulterer i mer masse, såvidt jeg har skjønt fysikk iallefall. Eller er det luft i bensina pumpa tryker inn? :D
Pumpa skal presse bensin mot trykket. Så det er helt logisk at jo høyere bensintrykk du kjører, jo mindre klarer pumpa å levere. Det er ikke logisk at motoren får mindre luft når du setter på turbo :p. Men det er logisk at dersom du setter på en trykkregulator på eksosen og stiller mottrykket på 1 bar så får motoren mindre luft.

Berg Performance
05/08/10, 14:51
Ja okei, så du får altså mindre luft inn i motoren når du setter på turbo? For det er jo det som skjer. Høyere trykk resulterer i mer masse, såvidt jeg har skjønt fysikk iallefall. Eller er det luft i bensina pumpa tryker inn? :D

Hihi, elendig sammenligning.. Pumpen har en viss kapasitet, og når du gir pumpen en motstand klarer den ikke å pumpe like stor mengde bensin. Men siden trykket går opp vil du fremdeles få mere bensin ut av dysene. Helt til pumpen ikke klarer å opprettholde det aktuelle trykket vs flødet..

Sammenligningen din vil bli som å kjøre innsprøytning uten pumpe for så å hive på en pumpe :rolleyes::D Dessuten går det ikke ann å presse sammen veske på samme måte som luft..!

ChrML
05/08/10, 14:52
Husk at Bosch 044 pumpa bråker Sinnsykt. Du hører den godt når den durer under bilen. Selv med musikk på.
Selv når den står på gummibeina uten kontakt med karrosseriet som den skal?

Noen som har prøvd Bosch 040 kontra Walbro in-tank og vet hvem som bråker minst?

Joakim-G_R
05/08/10, 14:55
Hihi, elendig sammenligning.. Pumpen har en viss kapasitet, og når du gir pumpen en motstand klarer den ikke å pumpe like stor mengde bensin. Men siden trykket går opp vil du fremdeles få mere bensin ut av dysene. Helt til pumpen ikke klarer å opprettholde det aktuelle trykket vs flødet..

Sammenligningen din vil bli som å kjøre innsprøytning uten pumpe for så å hive på en pumpe :rolleyes::D Dessuten går det ikke ann å presse sammen veske på samme måte som luft..!

Var dårlig sammenligning fra deg og:D

Væske komprimeres ikke på samme måte som luft nei, det vet jeg.

Men da vil jo det optimale trykket for 044 være 2 bar da, ser det ut til?

Skjønner ikke helt at det kommer mindre bensin på 4 bar fremfor 3 bar, da det blir presset mer mengde for å oppnå høyere trykk..?

Berg Performance
05/08/10, 14:59
Var dårlig sammenligning fra deg og:D

Væske komprimeres ikke på samme måte som luft nei, det vet jeg.

Men da vil jo det optimale trykket for 044 være 2 bar da, ser det ut til?

Skjønner ikke helt at det kommer mindre bensin på 4 bar fremfor 3 bar, da det blir presset mer mengde for å oppnå høyere trykk..?

Heah, vi får ha en konkuranse i dårlige sammenligninger en dag..
Det optimale trykket for pumpa vil være bortimot 0 bar, men da vil ikke dysene sprute ut noe bensin.. Husk at det meste av flødet går via returen og tilbake til tanken når det ikke trengs. Derfor må du se på flødet og trykket som dysene "ser" altså ved 3 bar og linjær bensintrykksregulator og 1.5 bar ladetrykk = 4.5 bar bensintrykk, bare ett eksempel.. Da må du se hvor mange liter i minuttet bensinpumpa leverer på det trykket for å se om den klarer å levere nok til å forsyne dysene!:)

ChrML
05/08/10, 15:05
Var dårlig sammenligning fra deg og:D

Væske komprimeres ikke på samme måte som luft nei, det vet jeg.

Men da vil jo det optimale trykket for 044 være 2 bar da, ser det ut til?

Skjønner ikke helt at det kommer mindre bensin på 4 bar fremfor 3 bar, da det blir presset mer mengde for å oppnå høyere trykk..?
Du misforstår noe vanvittig :p. Det som står i grafen er det pumpa klarer å levere. Det synker såklart når trykket øker fordi pumpa jobber tyngre jo høyere trykk den må presse mot.

Gjennomstrømningen igjennom dysene per millisekund i åpningstid øker såklart med bensintrykket. Sålenge kapasiteten til pumpa er større enn det motoren bruker av bensin for øyeblikket med det gjeldende bensintrykket så vil det alltid strømme bensin tilbake i returen for å holde trykket nede på det det er justert til.

Lagt til: Bensintrykket vil jo også variere med vakumet/trykket inn på BTR-klokka. Det er for å opprettholde et konstant trykk over dysa sånn at de flower lik gjennomstrømning per millisekund åpningstid uansett hva trykket i innsuget er. Ellers ville de flowa mye mer ved -0.8 bar i innsuget enn ved 1 bar ladetrykk.

Ove B
05/08/10, 16:56
Selv når den står på gummibeina uten kontakt med karrosseriet som den skal?

Noen som har prøvd Bosch 040 kontra Walbro in-tank og vet hvem som bråker minst?

eg har 044 pumpe i min 245 og den står i org feste med gummibein og ikkje borti noen ting men bråker nåke sinnsykt....

Joakim-G_R
05/08/10, 17:23
Uff.. Jeg misforstår mye gitt. Men ok, da har vi endret i hjernedelen som sov seg gjennom fysikktimen på skolen..

Så da gjenstår det vel bare orginalspørsmålet (grunnen til at jeg opprettet tråden)

Trenger jeg noe mer enn ei Walbro 255-pumpe i tanken? Ser fordeler for å slippe pumpe under bilen, evt kan jeg gå for løsningen Gaupe har gjort med 984 under bilen og 255 i tanken.

Tar utgangspunkt imellom 250 og 300 hk maks.

Joakim-G_R
05/08/10, 17:25
eg har 044 pumpe i min 245 og den står i org feste med gummibein og ikkje borti noen ting men bråker nåke sinnsykt....

suser eller durer? husker gamle sierra'n familien hadde tidligere hadde ei pumpe som bråka no sykt, var som å ta en gulvvifte og ta av bladene omtrent, surra noe sinnsykt.

Iversen
05/08/10, 20:03
Selv når den står på gummibeina uten kontakt med karrosseriet som den skal?

Noen som har prøvd Bosch 040 kontra Walbro in-tank og vet hvem som bråker minst?

Jepp. Måtte ta av min for jeg klarte ikke kjøre med det. Sa det var noe feil med pumpa til selgeren, så jeg fikk ny. Den nye var helt lik. Testa den utenom bilen kontra original pumpa. for å sjekke hva det kunne være.
Den surrer som originalt, bare mye høyrere. Jeg anbefaler IKKE denne pumpa pga støyen. Det må finnes noe annet som er tilsvarende men ikke bråker så mye.

kimsylo
06/08/10, 03:41
jeg bruker en Felco 255 LPH pumpe samme spec som Walbro GSS341 den holder til mitt bruk har ca 300hk selger den ny for 650kr +frakt

Pressure: 30-115PSI Operation Pressure.

Flow: 230-255 Liter Per Hour, at 3.0Bar/13.5V.

Voltage: 12V Min.

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/07/2465.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/07/2466.jpg

ChrML
06/08/10, 05:23
jeg bruker en Felco 255 LPH pumpe samme spec som Walbro GSS341 den holder til mitt bruk har ca 300hk selger den ny for 650kr +frakt

Pressure: 30-115PSI Operation Pressure.

Flow: 230-255 Liter Per Hour, at 3.0Bar/13.5V.

Voltage: 12V Min.

Den så interessang ut :). Hører du den inni bilen? Når motoren går?

kimsylo
06/08/10, 05:26
nei ikke noe jeg legger merke til i alle fall har solgt over 20 pumper alle synnes den funker bra hehe

Ove B
06/08/10, 11:14
eg skal heller ha ein summe lyd i bilen å være 100% sikker på at den får bensin. enn å kjøpe ei billig mikkemus pumpe....

gaupe
06/08/10, 11:17
eg skal heller ha ein summe lyd i bilen å være 100% sikker på at den får bensin. enn å kjøpe ei billig mikkemus pumpe....

Greitt med ei pumpe som er kvalitet, gjer jobben, bråkar mindre, trekk mindre straum og passar bolt-on: 984 (240 turbo, 911 turbo og ein del andre). Overspesifisert i til 240 turbo, men ikkje fullt så ille som 044-pumpa, den er orginalpumpa i Porsche 993 GT2.

kimsylo
06/08/10, 15:20
det følger med dempe putte på dem hører den gått vis du ikke moterer den følger ikke med dempe putte på walbro selger å 1300hk pumper som klarer over 1000liter i timen å da men pri der etter

ChrML
06/08/10, 15:24
det følger med dempe putte på dem hører den gått vis du ikke moterer den følger ikke med dempe putte på walbro selger å 1300hk pumper som klarer over 1000liter i timen å da men pri der etter
Ikke ønskelig med alt for mye mengde eller. Må ligge over, men ikke altfor mye over det man skal bruke. Så ikke bensina blir for varm.

kimsylo
06/08/10, 18:50
har pumper å alle kvaliteter å prøver å hjelpe dem som ikke skal ha så sykt mye hk med litt rimligere pumper til de som ikke dritter penger:D