PDA

Vis full versjon : 142 M47 byttes til Getrag



14269
02/08/10, 23:47
Har gått den laaange veien med å sette i en B230FK / M47 / 1031 i min 142, etter at masse rust er tatt og morken gummi byttet ut med "poly", + en del andre modifs.

Nå står turen til å bytte M47 med Getrag 265....

Følgende deler begynner å samles:
Nytt svinghjulslager innv 10 mm.
Lamell fra BMW E30.
Uttrampningslager fra BMW E30.
Adapter.
Kasse 265 fra E28 / E30 / M3 -85.
Mellomaksel fra 240 -89.

Diverse modifiseringer som må gjøres:
Tilpasse Volvo's clutchhus.
Tilpasse uttrampningslager til Volvo's gaffel.
Tilpasse giroverføringa, og samtidig lage "kortgiring".
Tilpasse feste på bakre travers.

Den totale lengden på alt skal bli tilnærmet det den er på det som står i fra før. Det vil si at jeg slipper å tilpasse mellomaksel. ...men det gjenstår å se. Tror 140 er litt kortere mellom "bena" enn 240, hvor mellomaksel må forlenges. Eller at det kan komme av hvordan motoren er plassert etter ombyggingen.

Noen som har nyttige tips å komme med?

Ekren
03/08/10, 17:23
svinghjulslager har dem på abra...
men det vet du vell ;)

14269
03/08/10, 22:28
Jepp. tror det var SKF 361201R

Ekren
03/08/10, 22:31
Jepp. tror det var SKF 361201R

Stemmer det, sjekka i garagen tidligere ikveld.

Lundberg Performance
01/09/10, 12:03
kommet noe lengre her da?

Jobbe88
01/09/10, 17:19
Holder du til i trondheimsområde , litt nord for byen? Mener jeg solgte deg ett svinghjul for lenge siden , og da snakka vi om prosjektet ditt. Har ennå ikke sett så mye til det , så hadde vært morro om det er denne bilen det den gang var snakk om :)

polaris
05/09/10, 12:23
Hei

ser du har gjort samme jobben som jeg nå planlegger å gjøre med min 74mod 142.
Kan du gi meg noen tips på hva som er endringene som må til? Jeg ser for meg å kjøpe en 940 LT som donorbil.
Har nå begynt prosessen med biltilsynet, har du fått din godkjent? Det er jo ett litt for høyt dreimoment i forhold til hva Volvo godkjenner, 230nm kontra 216nm.
Setter stor pris på tips.

14269
29/11/10, 02:09
Joda, det er denne bilen som svinghjulet gikk til. Har vært på veien litt. Har bytta kasse til Getrag, men den var dårlig, så nå står det M47 der igjen... Så skrudde jeg opp trykket, så gikk topp-pakninga. Nå setter jeg på en 405 Gr A-topp. Skal bli moro å se om det er noe forskjell!

Til deg som skal begynne.
....tips. ja, jeg har gjort veldig mye. Lettere å komme med konkrete tips, enn å skrive ned alt. DET er mye arbeid!!
Biltilsynet var ikke noe problem. Måtte ha kvittering eller legitimere hvor motoren kommer ifra.
Derimot må du sette av god tid til prosjektet. Dette er ikke noe du gjør på ei helg. Velger du å ha rettstillt eller skråstillt? Samme hva du gjør, så dukker det opp massevis av utfordringer.

Jakobsen
29/11/10, 12:26
Heisann du!
Kult at du har laget prosjekttråd her også!
Hvordan ligger du an med getrag prosjektet?
Blir bra med 405 topp tenker jeg:) Hvilke kam kjører du forresten?
Har en 405 topp liggende selv, som jeg vurderer å bearbeide litt.

Må få lagt ut noen bilder av skjønnheten snart da:D
Du må holde liv i tråden her, selv om det ikke er så stor interesse rundt 140 serien her inne:rolleyes:

14269
30/11/10, 00:43
Fikk på plass toppen nå nettopp. Start ble det også! Får se om det blir prøvekjøring i morra. ...men kanskje ikke det rette føret nå å testkjøre på da!

405-toppen viste seg å stamme fra en Gr A-motor, så da skal det bli moro å se om det er noe forskjell fra 530'en. Kjører med T-kammen. Har en A-kam som jeg prøvde på den andre toppen, men da gikk den som en diesel på tomgang. Derfor står nå T-kammen i. ...ser på forumet at det anbefales andre kammer enn de der A og VX3 mm. Noe erfaring du?

Bilder, ja? hadde mange på det andre forumet, men lite her av bilen. Får se etterhvert...

Jakobsen
30/11/10, 08:26
Fikk på plass toppen nå nettopp. Start ble det også! Får se om det blir prøvekjøring i morra. ...men kanskje ikke det rette føret nå å testkjøre på da!

405-toppen viste seg å stamme fra en Gr A-motor, så da skal det bli moro å se om det er noe forskjell fra 530'en. Kjører med T-kammen. Har en A-kam som jeg prøvde på den andre toppen, men da gikk den som en diesel på tomgang. Derfor står nå T-kammen i. ...ser på forumet at det anbefales andre kammer enn de der A og VX3 mm. Noe erfaring du?

Bilder, ja? hadde mange på det andre forumet, men lite her av bilen. Får se etterhvert...

Stemmer.. blir nok noe bedre enn 530 toppen kan jeg tenke meg:)
405 toppen skal være spesielt fin på høyere turtall, så ville nok heller brukt a-kammen i den istedet for t kammen iallefall.
Jeg kjører med a-kam og syns det funker veldig bra, og ingen problemer med tomgang heller. Har riktig nok justert tomgangen litt, men..

Plugget du dyse hullene eller hva gjorde du?

14269
30/11/10, 22:20
Ja. Kjøpte 4 frostplugger (EB-779) fra Pedersen Racing's "Superservice". Måtte bruke det gamle toppdekselet, så en ny pakning der + "halvmånen" i bakkant anbefales. Og topp-pakning fra Elring, ...hvor P R S var best på pris også!
Jeg valgte å bytte ventilfjærer med det samme også. ...men jeg er veldig usikker på om det var nødvendig.....

Du vil få en utfordring med temp føleren til innspruthjernen. Der passa ikke gjengene. Hullet var for stort, samt at det heller ikke var på samme plass som før, så jeg måtte skjøte på ledningene. Jeg brukte en nippel med riktig gjenger til toppen, kappa av stussen. Fant en annen bit som passa med gjengene på temp-føleren. Sølv-lodda det sammen. Måtte i tillegg borre opp hullet i midten, slik at det passa til føleren. Det ble litt trangt mellom innsug og dette, men det gikk sammen. Måtte sette på kontakten etter innsuget. Såpass trangt ble det!

Har vært ute å prøvekjørt. Så langt så går den som den skal. Holkeføre er ikke noe å teste krefter på, så det får bli en annen gang.