PDA

Vis full versjon : STOR røykutvikling 230FT (oljerøyk)



Dag Rune
08/01/10, 21:32
Har problemer med at min 230Ft velter ut av seg voldsomme mengder med røyk på tomgang når den er varm.

Lurer fælt på hva det kan være.

Konklusjonen min er at det må være enten tettingen i turboen eller ventiltettingene.
Det er ikke noe spesielt med slakke i turboen, det er heller det at det ikker er slakke inn og ut som det skal være...

Noen som har hatt samme problem som har noen erfaringer og dele med meg?

Har også problemer med at den kaster av seg en del olje, så det er nokk gjennomslag i motoren pga. slappe ringer regner jeg med.

Kan det ha noen sammenheng med oljerøyken at det er gjennomslag i motoren???

kermitt
08/01/10, 21:41
absolutt sammenheng! men da skulle du hatt bensin i olja om det har vært av betydning. om ikke så er det mer sansynelig at det er ventiltettninger.

Dag Rune
08/01/10, 21:48
absolutt sammenheng! men da skulle du hatt bensin i olja om det har vært av betydning. om ikke så er det mer sansynelig at det er ventiltettninger.

Det er litt bensin lukt av oljen, men ikke av noe betydning egentlig.

Den var slik føt treffet på frøya, og etter det treffet så ble den enda verre etter skikkelig hardkjøring en hel dag.
Og da hadde jeg ny olje og filter men allikevell så ble det oljerøyk.

TeamBørnOut
08/01/10, 21:52
slitne ringer bare. bilen har nok gått på noe dritt olje gjennom åra. koster ikke mye for nye ringer :) men bytt olje ofte så du ikke sauser den full av bensin. det smører dårlig!

Dag Rune
08/01/10, 21:59
slitne ringer bare. bilen har nok gått på noe dritt olje gjennom åra. koster ikke mye for nye ringer :) men bytt olje ofte så du ikke sauser den full av bensin. det smører dårlig!

Blir nokk nye lager og pakninger på hele motoren når jeg først skal bytte ringene, så det blir ikke før til sommeren tenker jeg.

Bruker ikke bilen så mye for tiden, blir til og fra jobb noen dager i uken ca 7 km hver vei.

Synes også at oljetrykket er litt lavt for tiden ca mellom 1-2bar og enda lavere på tomgang, uansett om den er kald eller varm, det skyldes vel olje og filter vil jeg tro.
Men oljelappa lyser ikke, så kan være litt unøyaktid den måleren i fra biltema...
Må vel uansett få skiftet olje & filter så raskt som mulig.

TeamBørnOut
09/01/10, 02:52
pakningen mellom pumpe og blokk pleier å fly ut på volvoer etter noen år. da kan trykket bli litt lavt..
ja, jeg har fortsatt ikke sett en biltema oljetryksmåler vise noe i nærheten av korrekt :D (men vet noen har hatt det også)

Kent o
09/01/10, 20:36
Har også samme problem på en motor som er gått 193 tusen FK dette da, men samme d... Jeg har tenkt å ta komp test for å se om det er ringer. Har mest tro på at det er tetting i turbo som har takket for seg til meg da. Har vært borti dette på en B204FT motor jeg hadde også. Da var det turboen,men det kan jo også være ventil tettninger... Det bruker jeg og sjekke ganske enkelt med en lang bakke å la den bare trille på gir for å så trampe full pedal i bunn av bakken også se etter røyk. Dette er bare min teori da:)

Dag Rune
09/01/10, 22:19
Jeg har catch tank til oljen med utånding via et lite filter på toppen av tanken, og det er såpass mye trykk i veivhusventilasjonen at en del av oljen blir blåst opp gjennom filteret og ut i motor rommet.

Det blir uansett overhaling av motoren til våren med nye pakninger og ringer, så da blir nokk motoren grei den.

Mtp. turboen så har jeg lysst til og skifte den ut med en som er større, men vi får se hva det blir til.
Blir den ikke byttet ut, såp skal den i allefall demonteres og rengjøres i tettingen, kan være at den er kokset seg igjen og at den kjører oljen i eksos huset og brenner den opp der.

Time Will Show... :p

jonass
10/01/10, 18:14
hjelper ikke og rengjøre turboen, du må bytte pakninger, smal sak. og koster ikke mye

Ekren
11/01/10, 17:19
tar du tettingene i turbo ryker det godt og jevnt:)

Dag Rune
11/01/10, 17:48
tar du tettingene i turbo ryker det godt og jevnt:)

Det ryker litt når den er kald og MYE år den er varm og går på tomgang.
Ser ikke noe spesiel røyk når jeg kjører etter vei, men har snakket med flere som har kjørt etter meg og de sier at det lukter brent olje i fra bilen min.

Ekren
11/01/10, 23:26
Det ryker litt når den er kald og MYE år den er varm og går på tomgang.
Ser ikke noe spesiel røyk når jeg kjører etter vei, men har snakket med flere som har kjørt etter meg og de sier at det lukter brent olje i fra bilen min.

ser det godt på bakfanger og skal gjøre :P

Invent
12/01/10, 15:10
Hvis du har flytta åndinsslangen ut under bilen eller i catch tank. så må du passe på så denne ikke fryser nå som det er så kaldt ute. det gjør at motoren din bruker olje som f. og det virker som om alt er filler. Har hatt flere kompiser som har konstantert motor ras. også er det bare åndinga som har fryst igjen.

TeamBørnOut
12/01/10, 15:11
Dette vet hvitmotorgutta godt :D

Kent o
12/01/10, 15:26
Om du skrur av å ser inn i turbon, så skal du jo både se å kjenne om den er rasert. Gjorde det på min i dag. full av olje og kan sikkert flytte aksel inn og ut ca 2-4cm:eek:

Dag Rune
12/01/10, 16:02
Om du skrur av å ser inn i turbon, så skal du jo både se å kjenne om den er rasert. Gjorde det på min i dag. full av olje og kan sikkert flytte aksel inn og ut ca 2-4cm:eek:

Gjorde det i helgen, om den er helt fin.
Finnes ikke slakke opp/ned eller inn/ut.
Skal jo være en liten slakke inn/ut, så synes det er merkelig at det ikke er det...:confused:

Men men, uansett så skal turbo byttes til sommeren, stor hel Alu. IC, overhale motoren med nye ringer og pakninger og lakkere motor rommet og ordne en clean look . :)

Så da blir det nok orden på alle problemene mine. :D

TeamBørnOut
12/01/10, 16:57
litt opp og ned slark skal det være. ikke inn og ut.

OHKorpan.
13/01/10, 20:42
Grunnen til att det fortsatt ryker Dag rune, er att du kjører som ei fitte:D Ellers hadde motoren din hatt luftehull nå! hehe

Dag Rune
13/01/10, 23:00
Grunnen til att det fortsatt ryker Dag rune, er att du kjører som ei fitte:D Ellers hadde motoren din hatt luftehull nå! hehe

hehehe, kanskje det ja. :p