PDA

Vis full versjon : 850: Bytte av bensinpumpe



mrstfu
02/08/10, 12:48
Jeg var helt fersk på dette da jeg første skulle gjøre det, sikkert noen andre her som ikke har gjort det før, så here goes:

Bensinpumpa sitter i bagasjerommet, hvis du tar ut teppet som dekker gulvet i bagasjerommet, ser du to runde lokk i gulvet. Det største lokket, som sitter lengst bak, er til bensinpumpa, det andre er til bensinmåler. Skru opp 5 10mm muttere, og legg dem på et lurt sted.

Da bensinpumpa sitter i toppen av tanken gjør det ikke noe at tanken er nesten full, jeg byttet pumpe med måleren godt over "50"merket, null stress.

Her ser du to ledninger som går inn i en svart hylse, støpselet til bensinpumpe sitter ca 30cm oppover denne hylsa. Her ser du og to slanger som går inn på pumpa, den ene er merket med gul teip. Det er VELDIG viktig at du ikke blander disse slangene, det den ene slangen er bensin til motor, den andre er retur fra motor.

Når du tar av disse slangene, er det viktig å sprute på litt WD-40 eller lignende, da det inne selve koblingene sitter pakninger. Her dreit jeg meg ut, og dra slangene av med makt. Pakningene, som da ikke hadde rørt på seg på 16 år, sprakk jo selvfølgelig, og når jeg hadde bytta pumpa, spruta det bensin ut i bilen med en gang du vrir om tenningnga.

Som sagt, slangene av med største forsiktighet, og støpselet ut. Det er normale gjenger på den svarte plastmutteren på toppen av pumpa, men denne kan sitte som et helvete. WD-40 er sikkert lurt her og.

Dra pumpa rett opp av tanken, da det kan være litt bensin igjen i pumpa, lønner det seg å ha et håndkle/papir eller lignende tilgjengelig, slik at du ikke søler driten utover bilen. Sjekk også O-ringen som skal tette mellom tanken og pumpa, dette er en svart gummipakning som sitter i toppen av pumpa, dene burde være hel, ellers vil du få en lekkasje.

Bytt pumpa og dra til den svarte plastmutteren godt, og FØR du legger på stållokket, vri om tenninga og sjekk at bilen starter. Skulle det lekke bensin i det hele tatt, vri av tenning, og sjekk pakninger inne slangekoblingene, og pakninga på selve pumpa.

Tok meg ca en time, og det er vel ganske grei tid trur jeg.

s80
10/10/10, 07:31
Bare en liten ting før pumpeskifte påbegynnes::eek:KOBLE FRA BATTERIET FØRST

mrstfu
07/11/10, 20:03
hvorfor det?

hgnubel
07/11/10, 20:23
Grunnen til at dette er en grei sikkerhetsregel blir best fortalt av noen med avsvidde øyenbryn og hår... så jeg vet ikke om jeg kan bidra med noe ;)

mrstfu
22/11/10, 17:15
det er nok smart å koble, med unntak av å måtte stille inn klokka og radioen på nytt, gjør det jo ingen skade. jeg koblet ikke fra, men det var mest fordi jeg var fly forbanna over aqt driten ikke ville starte:D

850GLTsilver
06/05/11, 01:08
Og for de som skal bytte bensinpumpe og ikke rekker å bli ferdig første kvelden: Skru på den derre ringen på tanktoppen selv om pumpa ikke er satt i.
Den toppen har en tendens til å svelle om den ikke blir holdt på plass av den ringen ;)

Egenerfart? Javisst.

mrstfu
08/05/11, 01:32
Gikk fint for vår del, både hva toppen/mutteren angår og pakninga i toppen. Kan dog anbefale å tette hullet hvis pumpa skal være ute over lengre tid. Bensin fordunster jo etterhvert, og det er IKKE morsomt med en bil som lukter bensin innvendig. Egenerfart? Javisst.

Løste det med ganske mye tørkepapir stappa godt nedi hullet.

V70T5
17/05/11, 15:47
Det brøt ut brann i en bil hos en bekjent pågrunn av det der.... Skiftet pumpe i Honda, bilen sto med tanken åpen en liten uke fordi han manglet ett eller annet lite på armatur delen nedi tanken. Plutselig en morning hadde det brutt ut en eksplosjons artet brann i garasjen.. batteriet var koblet fra å dørene låst.. alikevell.. Bensingass tuller en ikke med..

mrstfu
17/05/11, 19:27
Nei, det er jo liksom eksplosivt det. Greit, man kan i 999 av 1000 tilfeller røyke mens man fyller bensin, siden bensin krever en ganske spesifikk oksygenmetning for å faktisk antenne. Det er bare den ene gangen det sier pang... Man gjør ikke det igjen, mest fordi man er død.

bullxo
10/07/11, 17:36
skal til med dette nå.... legger inn no bilder etter hvert om du ikke har noe i mot det... bedre enn å lage enda en tråd på evnet... :p

bullxo
10/07/11, 20:26
og det ble med skryteriet :o ... glemte kamera i farten og kom på det når jeg var ferdig...... :p

mrstfu
11/07/11, 09:10
blir fort sånn:D har gjort det to ganger nå, og planlegger en utredning ned til minste støvkorn hver gang. however, det går enten så lett og fint, eller så inni helvette irriterende dårlig at det blir med tanken:D

uansett ganske rett frem, så burde ikke by på problemer for noen, har jo beskrevet det ganske godt:d

Agrostar
10/01/12, 17:41
Da kan eg melde meg inn i klubben eg og. Var litt forskjell på gamle pumpa og nye pumpa, hadde forskjellige delenr og. Blant anna så sat ikkje fjøra heilt likt, og det virkar som at den nye pumpa var litt kortare, for eg måtte dra den noko opp for å få slangen inn på toppen av armaturen. Men bilen er starta og maler som aldri før.

degocostly
12/01/12, 11:07
Det brøt ut brann i en bil hos en bekjent pågrunn av det der.... Skiftet pumpe i Honda, bilen sto med tanken åpen en liten uke fordi han manglet ett eller annet lite på armatur delen nedi tanken. Plutselig en morning hadde det brutt ut en eksplosjons artet brann i garasjen.. batteriet var koblet fra å dørene låst.. alikevell.. Bensingass tuller en ikke med..

Sant det, klarte og miste glo i en mopedtank som var tom og delvis full av snø en gang.. Gassen ble antennt gitt, 3grands forbrenning på hånda :/

Nicklas
08/04/12, 23:51
Veit dere hvis det er froskjell på ein pumpe på 850 T5 -96 og ein 850 20v -92, hvis ikke så hvil det bli lagt in bilder imorgen.

mrstfu
09/04/12, 19:14
Hva angår pumpeevne skal alle 850, meg bekjent, ha blitt levert med identiske pumper. Samme gjelder montering.

Mulig det finnes forskjeller i farge eller materialvalg, men jeg har montert en del av disse, på tvers av årsmodeller, aldri hatt noen problemer i det hele tatt.

kompi
20/11/12, 18:35
tråd med bilder åssen det gjøres:)
http://www.matthewsvolvosite.com/forums/viewtopic.php?p=56515