PDA

Vis full versjon : Godkjenning av motorbytte. noen erfaringer?



Kuleberg
01/08/10, 22:40
Holder på med et lite prosjekt, og vet ikke helt enda hvordan jeg skal gå fram. Skal få tak i en b230fk/fk som jeg skal ha i 240'n min. Holder på med fult utbytting av understell og rustrep. Skal inn med getrag-kasse. Tror folk jeg får problemer på BT når jeg skal godkjenne motor hvis uorginal girkasse er montert? Må jo flytte litt fester osv i forbindelse med ny girkasse, men er kansje bare å smøre på no tectyl så ser di vel ikke det?
En annen ting er også det at jeg skal ha datasprut og fordelerløs tenning. Tror folk di kommer til å legge seg opp i at det mangler fordeler? Eller sjekker di eventuelle hjerner? Med tanke på at mange på BT vet LITT om bil.
Grunnen til at jeg vil ha inn dataspruten med en gang er for å slippe å skaffe ledningsnett og hjerner da jeg skal ha sprut uansett.
Noen med er faringer??

A.Finstad
02/08/10, 05:40
du får ikke godkjent en bil med data sprut uten noen veldig god grunn å når du "bygger" så serriøst at du må ha fordeler løs tenning og data sprut trur jeg ikke BT kommer til å godkjenne uansett. når du skal godkjenne motor bytte er dem grunndige å ja dem sjekker hjernene å dem veit at det er to hjerner.

Kuleberg
02/08/10, 06:58
ja jeg bor jo helt sør i landet så biltilsynet her er jo kjent for å ikke være så veeelig behjelpelig. men da får jeg bare slenge den oppi først da. så hive den ut igjen etter godkjennig og bygge derfra. Kjenner jeg dem rett så blir det vel en hel jobb bare å få godkjent batteri i trunken....

A.Finstad
02/08/10, 08:51
så lenge batteriet er festa godt nokk og inni en "godkjent" batteri kasse så kan dem ikke si noe på det

Kuleberg
02/08/10, 10:34
Ja satser på det går i orden med godkjenning av både felger motor og flyttet batteri. Får satse på en time i arendal, for min erfaring er at BT i kristiansand er veldig gla i å finne feil. Di brukte 50 minutter på å etterkontollere 4 pukter da jeg måtte vise sykkelen. Og til slutt fant han ut at han ville notere mangel på rød refleks bak, så jeg kunne få lov å komme tilbake å vise på nytt......

Anders-
02/08/10, 14:20
Ja satser på det går i orden med godkjenning av både felger motor og flyttet batteri. Får satse på en time i arendal, for min erfaring er at BT i kristiansand er veldig gla i å finne feil. Di brukte 50 minutter på å etterkontollere 4 pukter da jeg måtte vise sykkelen. Og til slutt fant han ut at han ville notere mangel på rød refleks bak, så jeg kunne få lov å komme tilbake å vise på nytt......

Så bra at de er nøye i arbeidet sitt, tenk hvor deilig det hadde vært om alle hadde jobbet slik. Ikke vært mange skjeve gulv, vannlekkasjer o.l. da :)

Sebbe
02/08/10, 14:53
det er jo mye snakk om at det skal bli noe endringer i reglene snart litt mer sånn som de har det i sverige, en her på forumet her tror jeg det var sa det skjedde etter nyttår, men det eneste konkrete jeg har hørt var at en gruppe fra stortinget skulle se på det. så du kan jo satse på at de endrer reglene. og jeg tror ikke det er noe problem å kjøre uten godkjent motor, jeg har blitt stoppa av politiet mange ganger med ikke godkjent turbo med ganske bråkete eksos ut på siden. og jeg har aldri blitt kalt inn til kontroll. jeg sa faktisk til en politimann at jeg hadde turbo, men han skulle ikke gjøre noe med det. så jeg tror de fleste politifolk i kristiansand er ganske greie på det.

men selfølgelig kan man jo være uheldig å bli stoppa i teknisk kontroll eller treffe noen drittsekker.

Mr. Crepsley
02/08/10, 15:30
Og hva tror du skjer om du havner i en ulykke, og forsikringen blir blandet inn??

Kuleberg
02/08/10, 16:00
Man kjører like idiot, eller forsiktig uavhengi om den er godkjent eller ikke. Jeg er ikke redd for politikontoll. Det er di tekniske kontollene som biltilsynet har som er problemet. Jeg er HELT enig i at di skal være nøye i jobben sin. Men det blir for dumt hvis di er uenig i avgjørelsen di tar så nytter det ikke si ifra, for da blir dem sure og finner noe annet å pirke på! Kjipt når det blir maktmisbruk på den måten.
Jeg har også hørt at noe som heter Det Kongelige Norske Automobilforbund eller noe i den duren ser på regelverket for å ta fra biltilsynet litt av makten samt å gjøre ombygginger lettere å godkjenne. Jeg syns jo også at ombygginger som ikke går utover sikkerhet eller miljø bør kunne godkjennes mye mer enn i dag.

Sebbe
02/08/10, 16:19
ja, er mye bedre at folk får godkjent 300 hk i volvoen sin hvis de oppgraderer det som trengs enn at folk driter i siden det er ulovlig uansett. men politiker tenker vel ikke sånn...

men jeg har søkt til biltilsynet her i kristiansand om å godkjenne min 240 med V8 og datasprut. så jeg kan jo fortelle hvordan det går når jeg får svar.

men det skader jo ikke å sende en søknad, bare finn ett par gode grunner til å ha datasprut. og si at det skal være "fagmessig utført". du kan jo for eksempel si at du skal trimme motoren til cirka 210-220 hk og at orginalt innsprut system og dyser ikke vil holde da. hvis de sier at du kan chippe kan du si at det blir billigere og bedre å kjøpe datasprut i stedet for å få tak i ledningsnett, hjerner, chip, nye dyser, ny luftmassemåler...

Kuleberg
02/08/10, 16:30
Helt enig. Det er som småunger og røyk. Di røyker i grunnen bare MER når di vet di ikke får lov :P
Forskjellen er at chip man kjøper er det en leverandør som oppgir antal HK ved bruk av deres produkt. Er neppe noe problem å få godkjent med dataspruten montert hvis man lever med benkepapirer med dette oppsettet.
Håper du får den gjennom Sebbe!
Blir spennende å høre om dette går i orden:) (selv om det ikke skal være et problem hvis motoren er innen for riktig HK, nm og vekt). Men som di fleste bilbyggere i Norges land vet, så er vel akkurat BT avdeling Kristiansand beryktet for å stikke kjepper i hjulene.
Men for min del så blir det nok å godkjenne den med helt orginal motor, med felger og med lyttet batteri i første omgang. Sengesett er allerede i vognkort.
så får man ta bygginga derfra ;)

Sebbe
02/08/10, 17:25
jeg håper også jeg får den gjennom, det eneste jeg er bekymret for er at de skal henge seg opp i avgasskrav, det er det eneste problemet jeg ser med datasprut, da de kan kreve syklus test av avgasser, og det koster fra 30 000 og oppover... men jeg er veldig usikker på hvordan reglene er for det. det er sikkert biltilsynet også...:rolleyes:

Kuleberg
02/08/10, 18:10
hvis du kjører bredbåndslambda tilkoblet spruten så skal den vel egentlig ikke gi ut no ekstra avgasser? hvis "sakkyndig" legger seg opp i deg så kan du bruke han som avgass....

Mr. Crepsley
02/08/10, 21:15
Man kjører like idiot, eller forsiktig uavhengi om den er godkjent eller ikke. Jeg er ikke redd for politikontoll. Det er di tekniske kontollene som biltilsynet har som er problemet. Jeg er HELT enig i at di skal være nøye i jobben sin. Men det blir for dumt hvis di er uenig i avgjørelsen di tar så nytter det ikke si ifra, for da blir dem sure og finner noe annet å pirke på! Kjipt når det blir maktmisbruk på den måten.
Jeg har også hørt at noe som heter Det Kongelige Norske Automobilforbund eller noe i den duren ser på regelverket for å ta fra biltilsynet litt av makten samt å gjøre ombygginger lettere å godkjenne. Jeg syns jo også at ombygginger som ikke går utover sikkerhet eller miljø bør kunne godkjennes mye mer enn i dag.

Er ikke sikker på om den var rettet mot meg, men svarer fordetom.

Jeg mener ikke med mitt innlegg at du kommer til å kjøre hardere etter landeveien etc med en motor som ikke er godkjent, eller lignende. Jeg tenker heller mer på hva som skjer om du har en motor som ikke er godkjent, og havner i en ulykke der det blir personskade, eller verre. Da blir du sittende igjen som en gjeldsslave, for resten av ditt liv.

Selv har jeg ingenting i mot at en 240 f.eks. skal kunne bli godkjent med både 300 og 400 hk, bare det er ordentlig gjort. Nytter ikke med 300 hk, om du har originalt understell o.l.

Sebbe
02/08/10, 21:30
det har blitt diskutert mye før men...

Redusert erstatning
Bilister som kjører med dekk som ikke er tilpasset kjøreforholdene kan risikere at erstatningen over kaskodekningen blir redusert eller bortfaller. Kriteriene som ligger til gunn for en slik reaksjon er om det er utvist grov uaktsomhet og om det er årsakssammenheng mellom dekkutrustningen og uhellet. Dette blir vurdert fra sak til sak. En person som har utvist grov uaktsomhet kan også risikere å måtte erstatte skader som vedkommende har forårsaket på for eksempel andre biler eller personer (regress).

dette handler om dekk, men jeg synes det kan sammenliknes, det står her at det vurderes i hvert enkelt tilfelle og at forsikringsdekningen kun blir redusert eller bortfaller om det blir utvist grov uaktsomhet og/eller at det det er en sammenheng mellom dekkutrustningen og uhellet. og jeg vet ikke hva du synes, men jeg synes hvertfall ikke at kraftigere motor kan settes som grunn til en ulykke hvis ikke man kjører som en skikkelig idiot. og hvis man da kjører som en idiot så ville det vært "grovt uaktsomt" uansett, så jeg tror ikke at ulovlig motor øker sjansen for redusert forsikringsdekning.

Kuleberg
02/08/10, 21:30
Neineinei Mr.Crepsley! Beklager hvis det ble forstått som et angrep. Var ikke på noen måte det, var bare en dårlig formulering. Som sakt så er jeg helt enig i at ting skal være på stell. Det er det ingen tvil om. Og selv har jeg startet med foringer/demping/bremser før jeg i det heletatt kjøper inn motor.
MEN, det jeg mente var at di på BT i kristiansand er kjent for å ikke være interessert i å høre andres forklaringer. Så hvis jeg skal godkjenne, og di ser jeg har justerbart panhardstag under og sier jeg ikke kan ha det, og jeg da at det er jo en fordel slik at ikke akslingen står skjevt med tanke på mitt allerede godkjente senkesett, så har di en lei tendens til å ikke tåle å bli informert om ting, og begynner å henge seg opp i filleting, slik som for eksempel at stolene ikke ser orginale ut osvosv, og når man ikke er forbredt på annet en det man skal godkjenne så blir man stående uten noe fornuftig å si.
Håper du skjønte poenget og at jeg er tilgitt ;)


Er ikke sikker på om den var rettet mot meg, men svarer fordetom.

Jeg mener ikke med mitt innlegg at du kommer til å kjøre hardere etter landeveien etc med en motor som ikke er godkjent, eller lignende. Jeg tenker heller mer på hva som skjer om du har en motor som ikke er godkjent, og havner i en ulykke der det blir personskade, eller verre. Da blir du sittende igjen som en gjeldsslave, for resten av ditt liv.

Selv har jeg ingenting i mot at en 240 f.eks. skal kunne bli godkjent med både 300 og 400 hk, bare det er ordentlig gjort. Nytter ikke med 300 hk, om du har originalt understell o.l.

Mr. Crepsley
02/08/10, 23:14
Tok det på ingen måte som et angrep, så ingen fare :)

Men Sebbe, jeg sier jo ikke at en motor på 300 hester er årsaken til ulykken, men hva tror du forsikringselskapet sier? De gjør alt for å slippe å betale. Og det er DU som for svi for det.

Kuleberg
02/08/10, 23:28
Ja di mistenker alle for svindel helt til det motsatte er bevist som oftest.
Men for min del så bygger jeg en bil som jeg skal for det meste ha med på baner rundt om. Men vil ha skilt for jeg vil gjerne kjøre rundt på diverse treff og bruke den på fine sommerdager. Og har aldri vært den som kjører fort.
Men ulykker kan skje alle.. Har selv vært på ullevaal å montert inn titanbiter i skallen etter min første 240 :P

turb00le
03/08/10, 05:07
De er ikke umulige å ha med å gjøre. Men de har ett regelverk der det er enkelte retningslinjer de må forholde seg til, som f.eks max tillatt forakselvekt på en bil, at veivhusånding skal være en lukket krets, at innsprøytningssystemer ikke skal være bytta til programerbare, at bilen skal ha så og så mye klaring til bakken osv.

Hvis bare folk hadde vært litt hyggeligere mot bt så hadde de fått mye tilbake for det.
Jeg f.eks er i kontakt med de nå for å få godkjent 240 med coilovere rund baut og bremser fra en mitsu evo. Alt går bare du kan dokumentere for deg...