PDA

Vis full versjon : DPF Diesel Particle Filter... ulemper



hobby610
01/08/10, 16:46
Har en tid nå, sett på fordeler/ulemper med dette filteret,
og etter min mening hadde jeg gjerne vært filteret foruten (jada vet att det skal være litt miljøvenlig) men tror att VELDIG mange er enige att dette er noe politiker påfunn som "funker" dårlig" og att volvo-mekanikere selv sier dette har lite for seg, totalt sett.
Ser på div forum att mange har problem med å få brenne dette rent, når dei har mye småkjøring. og att bilene må ha den dyre A5/B5 longlife oljen pga dette. og forbruket av diesel er trolig minst 0,1 liter mer pr mil.:mad:

Kom over dette på nettet
http://www.more-bhp.com/dpf_removal_diesel_particle_filter_delete.html

noen med god peiling på nyere volvoer som vet om dette virker.

locked
05/08/10, 20:50
okay, eg er med!

trur partikkelfilteret er grunn i høgt dieselforbruk. kjem ikkje under 0.6l/mil på langkjøring med D5, aut awd.. småkjøring nesten literen.

gaupe
05/08/10, 21:12
2006en som kom med filteret, skal gå ganske mykje dyrare enn 2005en, så det stemmer nok. Men katalysatoren er jo like idiotisk.

Nicklas
05/08/10, 21:29
Tinga sit no der av ei grunn :)
Senker utslippa men øker forbruket, det kan no diskuterast hvor mye Miljø ein tener på det :()

hobby610
06/08/10, 16:24
okay, eg er med!

trur partikkelfilteret er grunn i høgt dieselforbruk. kjem ikkje under 0.6l/mil på langkjøring med D5, aut awd.. småkjøring nesten literen.

stemmer nok det, jeg bruker ca 0,75 på småkjøring, men har ikke fått testet den på langkjøring enda, men tipper ca 0,55-0,6 .

Hadde håpet på att det er/blir mulig å fjærne hele partikkelfilteret. For det er jo bare tull å ha det...miljøvenlig.... NEI totalt sett så er dette kun politikk og personer uten greie på bil som har bestemt desse tinga. og desverre så vil/må bilprodusentene prøve å følge opp desse lovene...

hobby610
06/08/10, 16:26
2006en som kom med filteret, skal gå ganske mykje dyrare enn 2005en, så det stemmer nok. Men katalysatoren er jo like idiotisk.

Helt enig, men den er nok ikke så enkel (i praksis) å ta bort.

Stig-Arne
06/08/10, 18:26
Merker på litt større motorer har det mere å si på forbruket.
På min tidligere V50 1.6 D lå jeg på 0,4 på lankjøring, noe lavere kunne jeg neppe forvente på en slik bil feriepakket.
Men min nåværende V70 2.0 D kom jeg ikke under 0,54 på mila.
Er jo noe større og tyngre bil, men synes det var litt for mye på lankjøring.
Men vil ikke påstå at forbruket er den største ulempen, derimot på de bilene hvor hele filteret må byttes etter 120 000 km er en større ulempe.

ChrML
06/08/10, 18:43
Er det ikke bare å røske vekk hele filteret?

hobby610
06/08/10, 21:10
Er det ikke bare å røske vekk hele filteret?

leste på svensk forum att en kar hadde prøvd det, da gikk bilen på 0,46 på langkjøring :):)............. men desverre så merker systemet att noe er feil/galt, så det kommer opp feilmelding om for høy gjennomstrømming (eller noe i den duren)

locked
06/08/10, 22:56
stemmer nok det, jeg bruker ca 0,75 på småkjøring, men har ikke fått testet den på langkjøring enda, men tipper ca 0,55-0,6 .

Hadde håpet på att det er/blir mulig å fjærne hele partikkelfilteret. For det er jo bare tull å ha det...miljøvenlig.... NEI totalt sett så er dette kun politikk og personer uten greie på bil som har bestemt desse tinga. og desverre så vil/må bilprodusentene prøve å følge opp desse lovene...
Min viser ned mot 0,5 på langkjøring men måleren i bilen viser ca 0,09 for lite. Er dette mulig å programmere om?

Karsko1
09/08/10, 21:21
Jeg snakket med Volvo i sammenheng med at min far kjøpte seg 05 mod V70 D5 her for en del uker tilbake. Og da fikke jeg vite det at iløpet av modellåret 2006 (rundt årsskiftet 05-06), fikk dieselbilene til Volvo partikkelfilter.

Det gir utslag i to forskjellige motorkoder: 5244T og 5244T5, hvor femmeren indikerer at det er en bil med partikkelfilter.

Snakk om forbruk, så dro han og den yngre delen av familien på biltur med SVÆR oppakning, og da kjørte han på 0,55 på milen, og da også med skiboks! Men så har også han den uten partikkelfilter;)

locked
09/08/10, 21:41
Jeg snakket med Volvo i sammenheng med at min far kjøpte seg 05 mod V70 D5 her for en del uker tilbake. Og da fikke jeg vite det at iløpet av modellåret 2006 (rundt årsskiftet 05-06), fikk dieselbilene til Volvo partikkelfilter.

Det gir utslag i to forskjellige motorkoder: 5244T og 5244T5, hvor femmeren indikerer at det er en bil med partikkelfilter.

Snakk om forbruk, så dro han og den yngre delen av familien på biltur med SVÆR oppakning, og da kjørte han på 0,55 på milen, og da også med skiboks! Men så har også han den uten partikkelfilter;)
En sannhet med modifikasjoner. Er ikke motorkoden nødvendigvis som bestemmer men fra og med årsmodell 2006 (MY06 på volvospråk) har alle dieselbiler partikkelfilter(i Norge ihvertfall).

På D5/2.4D vises det best på dekselet over motoren. helsort=uten filter, sort/grått deksel er på de med filteret. Samt at det viser igjen på årsavgifta.

Min har partikkelfilter men motorkoden er D5244T4 som er 07 185hk D5.

Men, en ting kan vi vere enige om. Grunnen til at motorer med partikkelfilter drar mer diesel er to:

1. Økt motstand i eksosanlegget hele tiden. Siste milene før regenerering merker man at det trekker dårligere.
2. Økt forbruk av diesel under regenereringsprosessen (Diesel sprøytes inn i motoren på eksostakt slik at uforbrent diesel havner i filteret.) Dette gir så høy temperatur at sotet brenner opp.

hobby610
09/08/10, 22:01
En sannhet med modifikasjoner. Er ikke motorkoden nødvendigvis som bestemmer men fra og med årsmodell 2006 (MY06 på volvospråk) har alle dieselbiler partikkelfilter(i Norge ihvertfall).

På D5/2.4D vises det best på dekselet over motoren. helsort=uten filter, sort/grått deksel er på de med filteret. Samt at det viser igjen på årsavgifta.

Min har partikkelfilter men motorkoden er D5244T4 som er 07 185hk D5.

Men, en ting kan vi vere enige om. Grunnen til at motorer med partikkelfilter drar mer diesel er to:

1. Økt motstand i eksosanlegget hele tiden. Siste milene før regenerering merker man at det trekker dårligere.
2. Økt forbruk av diesel under regenereringsprosessen (Diesel sprøytes inn i motoren på eksostakt slik at uforbrent diesel havner i filteret.) Dette gir så høy temperatur at sotet brenner opp.


Leste en artikkel om hjelpepleiere i oslo som måtte bruke en del av tiden til å fly rundt og finne passende veier for å brenne filteret rent.... ca 25 min. Dette pga att dei hadde mye småkjøring og filteret blir tett (over 80%)
Blir for dumt å kalle dette miljøvenlig spør du meg...og folk har jo annet å gjøre på jobb.
Dette var ikke V70 biler, men prinsippet er jo de samme.

locked
09/08/10, 22:24
Leste en artikkel om hjelpepleiere i oslo som måtte bruke en del av tiden til å fly rundt og finne passende veier for å brenne filteret rent.... ca 25 min. Dette pga att dei hadde mye småkjøring og filteret blir tett (over 80%)
Blir for dumt å kalle dette miljøvenlig spør du meg...og folk har jo annet å gjøre på jobb.
Dette var ikke V70 biler, men prinsippet er jo de samme.
Ja det er jo helt fantastisk, virkelig miljøvennlig CO2 utslippet kommer av diesel du tilfører motoren. MAO, partikkelfilter gir økt forbruk og høyere utslipp, kompenserer virkelig litt redusert sotutslipp for det??. Jeg har ikke noe problem med det der, kjører mye litt lengre strekker.

Men har hørt at VAG er stygge på filter, må ofte inn å tvangsrenses og i mangen tilfeller er det bytteintervall på filteret som "bare" koster "noen" tusen kr...

TeamBørnOut
20/01/11, 20:05
http://cgi.ebay.co.uk/Volvo-DPF-Diesel-Particle-Filter-Removal-Software-/120645200854#ht_1093wt_853 også noe lignende greier