PDA

Vis full versjon : justerbare momentstag



KE40155
01/08/10, 10:07
hvilke type justerbare momentstag er best å bruke? ser at bcb og ipd selger dennetype momentstag.

Joakim-G_R
01/08/10, 15:03
Er vel IPD-stag BCB selger også? Fungerer bra de, litt stiv foring kanskje.

KE40155
01/08/10, 15:10
Er vel IPD-stag BCB selger også? Fungerer bra de, litt stiv foring kanskje.

var å så på nettsiden til bcb.no men fant dem ikke der. fant dem bare på ipds side. eller går det å lage slike selv?

Joakim-G_R
01/08/10, 15:17
Ja, det går. Kappe opp, kappe bort ca 2 cm av røret og sveise inn en stor bolt med 12.9 kvalitet i ene enden og en mutter i andre, og bruke kontramutter for å låse greiene.

Fingjenget bolt hadde vært det beste, men går med M-gjenger og.

Christian
01/08/10, 15:25
THolandsli var ute med en prototyp på dette, står vel på bilen til Gaupe nå.
Hvis jeg ikke husker feil kom han fram til en type unf gjenger som var ganske perfekt.

ArneR
01/08/10, 15:56
3/4" var det, det er 19mm..

Jonas
01/08/10, 23:22
disse har jeg på min 242, meget fornøyd. slipper å skru de av for å justere og :)
http://www.yoshifab.com/store/index.php?_a=viewProd&productId=4

Joakim-G_R
01/08/10, 23:27
Det der er INGENTING for en bruksbil, da...
Er ikke nevnt, men KE skal vel ha det i bruksbilen sin såvidt jeg har fått med meg.

KE40155
03/08/10, 15:08
Det stemmer det joakim GR. skal vel ha det på min bruksbil etterhvert.

Jonas
09/08/10, 15:37
merker ingen ulemper med å kjøre med de til vanlig, utenom at du slipper krabbegangen når du gir gass ;)

holdbarheten på uniball`sa kan vel kansje diskuteres, men er ikke dyrt med nye heller :)

Joakim-G_R
09/08/10, 16:49
Det bråker vel unødvendig mye med uniballs kontra polyforinger?

Syns de IPD-foringene var steinharde også jeg da, men.

Kodja
09/08/10, 20:32
Det bråker vel unødvendig mye med uniballs kontra polyforinger?

Syns de IPD-foringene var steinharde også jeg da, men.

altså jeg skal glede meg til å skliiii rundt i vinter? :p

Joakim-G_R
09/08/10, 20:40
Du kan glede deg til ekstra unødvendig during/støy fra understellet :)

Kodja
09/08/10, 20:46
Du kan glede deg til ekstra unødvendig during/støy fra understellet :)

jeeeei just what i like about tight cars... gir blanke bare det sitter som hakka møkk jeg. skal være dønn stiv denne bilen

Joakim-G_R
09/08/10, 21:10
jeeeei just what i like about tight cars... gir blanke bare det sitter som hakka møkk jeg. skal være dønn stiv denne bilen

Sitter ikke noe bedre med bråkete foringer da..

Og en 200 sitter aldri som hakka møkk :p Ei heller er "stivest mulig best veigrep" heller..

KE40155
11/08/10, 12:34
Det bråker vel unødvendig mye med uniballs kontra polyforinger?

Syns de IPD-foringene var steinharde også jeg da, men.

er ipd momentstagene for stive i foringene? har du prøvd disse stagene på din egen? hva koster dem stagene her i norge? fant ikke dem hos pedersen.

Jonas
11/08/10, 18:16
hvis du vil ha mykere foringer, presser du jo bare ut poly foringene og setter i noen gamle morkne...

Kenneth D
11/08/10, 20:24
Nå ble jeg litt usikker, har ipd justerbare momentstag. Blir det samma støy om man tar det som er orginalt med superflex foringer?

kermitt
11/08/10, 20:29
ja, det blir det. det er den harde foringen som er problemet her, ikke justeringa ;)

emilhetty
11/08/10, 20:38
Man merker ikke noe særlig forskjell på støyen om man bruker uniballs eller foringer i momentstaga!

Joakim-G_R
11/08/10, 21:18
er ipd momentstagene for stive i foringene? har du prøvd disse stagene på din egen? hva koster dem stagene her i norge? fant ikke dem hos pedersen.

Jeg syns de er veldig stive, ga veldig mye støy i bilen. Nå har ikke det så mye å si, men unødvendig med støy fra bakakselen fordi foringene er som plastikk..


hvis du vil ha mykere foringer, presser du jo bare ut poly foringene og setter i noen gamle morkne...

Har du prøvd IPD sine stag og foringer sjøl eller er du bare tøff i tryne? Er mer plastikkforinger enn polyforinger fra f.eks Superflex.


Nå ble jeg litt usikker, har ipd justerbare momentstag. Blir det samma støy om man tar det som er orginalt med superflex foringer?

Nei, superflex er litt mykere. Gir ikke på langt nær samme støyen/vibrasjoner som IPD sine foringer. De gule altså, som sitter på momentstagene.


ja, det blir det. det er den harde foringen som er problemet her, ikke justeringa ;)

Jepp. Det er korrekt.


Man merker ikke noe særlig forskjell på støyen om man bruker uniballs eller foringer i momentstaga!

Haha, neivel. Rart jeg fikk mye mer støy i bilen etter kun bytte av momentstag da.

Refinement!
12/08/10, 00:35
Hvor mye korter dere inn staget i forhold til originalt?

Prøvde IPD sine stag på min for å få flytte hjulene litt lenger frem. Målte ut ifra originalstaget og tenkte at 10mm kortere ville være passe, men det var nok litt i snaueste laget. Prøvde uansett bilen på veien, fikk en forferdelig ulyd/dur i bilen som nok dels skyldtes stive foringer, men hovedsaklig at vinkel på kardang ble helt feil. Lyden kom og gikk alt etter belastning, motorbrems, clutching osv. Så nå sitter originalstagene på plass igjen med hjulene altfor langt bak...

Joakim-G_R
12/08/10, 01:30
jeg tror jeg endte på ca 7-8 mm, med min senk. Justerte først for mye, DA bråka det fælt da..

Jonas
16/08/10, 01:57
...


Har du prøvd IPD sine stag og foringer sjøl eller er du bare tøff i tryne? Er mer plastikkforinger enn polyforinger fra f.eks Superflex.


...


har selv uniball i begge endene på momentstaga, og er kjempefornøyd med det! merket ikke noe særligt på støyen.... men det er vel smak og behag

ChrML
16/08/10, 05:42
Hvor mye korter dere inn staget i forhold til originalt?

Prøvde IPD sine stag på min for å få flytte hjulene litt lenger frem. Målte ut ifra originalstaget og tenkte at 10mm kortere ville være passe, men det var nok litt i snaueste laget. Prøvde uansett bilen på veien, fikk en forferdelig ulyd/dur i bilen som nok dels skyldtes stive foringer, men hovedsaklig at vinkel på kardang ble helt feil. Lyden kom og gikk alt etter belastning, motorbrems, clutching osv. Så nå sitter originalstagene på plass igjen med hjulene altfor langt bak...
Man justerer inn sånn at pinjongvinkelen blir tilnærmet rett. Så man slipper romling fra det bakerste krysset, unødvendig pinjonglagerslitasje og risikere at det ryker når bilen er lav.