PDA

Vis full versjon : Av,på gass v70nT5



Runis
31/07/10, 19:47
Hei,har en v70n t5 2002 mod geartronic.Problemet er at følelsen med gasspedalen er veldig av å på.Fikk oppdatert software for spjellhuset for noen mnd siden, å etter det har denn vært slik.Spjellhuset er ikke rengjort så lurer om dette kansje kan hjelpe.Ellers lurer jeg på å ta en total can oppdadering av bilen.Man oppdaterer vel tenning å andre viktige ting ved en slik operasjon eller.noen som har synspunkter her.

C.Erstad
31/07/10, 21:31
Er vel på tide å bytte ETM hos deg!
Er gasspjeldet som ligger å fusker...

Da kommer det seg etterpå

aarnes
01/08/10, 11:55
Hjelper helt sikkert å ta en rengjøring.
Jeg gjorde det på min V70, og etter det ble det som nytt.

Bilia sa at det måtte byttes da det var defekt, men det var bare heftig nedsota.
tok ca 3 timer fra jeg begynte til jeg var ferdig.

Runis
01/08/10, 17:58
ja,vill prøve å rengjøre spjellet før jeg gjør no mere.Har dere en grei framgangs måte på dette.Må jeg av med innsug å forskjellig.Mitt spjell sitter under innsuget.Ser trangt ut å komme til.

kick_ass
01/08/10, 19:08
Etter oppdatering av software til motor og girkasse ble jeg kvitt slik av/på oppførsel :)

aarnes
01/08/10, 19:14
Jeg laget en guide engang, men finner den ikke igjen.
kan prøve å forklare:

1. Løsne kjølevifta og ta den ut (noen få skruer)
2. Følg innsuget til under motoren, da kjenner og ser du ETM.
Denne sitter festet med 4 skruer, tror det var 10mm
Når du har kronglet nok med å få løsnet den er det bare å koble av kontakta (og innsuget) ta den ut, og rens med isopropanol eller forgasserrens. Bruk en liten time på å rense den, så den ser ny ut.

Runis
04/08/10, 21:24
Igår rengjorde jeg gass spjellet,på min sitter det bosh å ikke spagetti spjell.Var en del sot der så var greit å få renset det.Var på bilia lillehammer idag å tok en total can oppdatering samt fjernet neutral funksjonen på geartronic kassa.Ikke fått kjørt bilen noe særlig enda,men denn virker smidigere på gassen ved start å stopp.dette kan også ha sammenheng med borttaging av neutralfunksjonen.

RoJo
04/08/10, 21:44
Er fjerning av neutralfunksjon noe som er "vanlig" å gjøre? Har ikke hørt om dette før..

Runis
04/08/10, 22:03
Vet ikke om det er så vanlig,men da slipper du at kassa frikobler f eks ved lyskryss å andre situasjoner når du slipper gassen.Du får et rykk når kassen går i gear igjen.Volvo har hvertfall en egen software for fjerning av dette.

RoJo
04/08/10, 22:20
Ok, høres jo ikke dumt ut å fjerne den funksjonen. For min egen del så setter jeg den uansett i N eller P når jeg står lenge og venter.

Runis
04/08/10, 23:53
trenger egentlig ikke å stoppe helt eller for at denne funksjonen skal slå inn,bare å slippe gassen i lav fart.En dårlig funksjon som egenlig aldri burde vært der spør du meg.

gaupe
05/08/10, 07:46
Er fjerning av neutralfunksjon noe som er "vanlig" å gjøre? Har ikke hørt om dette før..

Ja, det er vanleg på tidleg 2000-tal, kom først på 2000 R AWD, hadde dette på min laserblå, var småtrist å køyre med, fekk dette vekk med ei softwareoppgradering. Det som også skjer med neutral-programmet, er at du samtidig slit ut girkasseforingane, så dei er verdt å inspisere.

RoJo
05/08/10, 08:25
Så kort sagt, dette er bare å fjerne ved neste flushing/SW-oppgradering?
Kun fordeler og ingen skjulte "feller"?

gaupe
05/08/10, 09:03
Så kort sagt, dette er bare å fjerne ved neste flushing/SW-oppgradering?
Kun fordeler og ingen skjulte "feller"?

Det er for å spare bensin, så du får ikkje bensinkutten ved stopp og inn i sving. Det som irriterte meg mest, var at når du prøvde å køyre litt aktivt vart alt berre tull. Men om du har denne softwaren på bilen din, så er den kjempegammal, alt bør oppgraderast då.