PDA

Vis full versjon : Syk ulyd , erfaringer?



Jobbe88
30/07/10, 14:13
Har en sinnsyk lyd , minnte noe om ventiltikking (merk ekstrem) men har allerede målt ventilklaringen og det så veldig bra ut.

Kan ikke tenke meg det er rådebank, for høres ut som lyden kommer fra lenger opp i motoren.

Noen som tror lyden kan komme av dårlig opplagret aksling til oljepumpa?

Her er en video så dere får se/høre.

bwbHI5w7aE8

gull pilen
30/07/10, 14:14
minner litt om skjørte bank...

Jobbe88
30/07/10, 14:16
minner litt om skjørte bank...

Det har jeg aldri vært borti. Står forøvrig smidde JE i denne motoren.

Hva kan skjørtebank komme av? Jeg bør vel antaglig bytte stempler nå da?

gull pilen
30/07/10, 14:23
kan jo være andre ting og da... men lyden var mistenkelig lik 740en min som hadde skjørte bank...
den var kjørt tom for olje x antall ganger og gikk på turtallsperren minst 10 ganger for dagen så den ble litt lei seg tilslutt kan man si...
hvis du har eksos lekasje på grenrør noe sted kan man få en slik lignende lyd også...

Jobbe88
30/07/10, 14:27
kan jo være andre ting og da... men lyden var mistenkelig lik 740en min som hadde skjørte bank...
den var kjørt tom for olje x antall ganger og gikk på turtallsperren minst 10 ganger for dagen så den ble litt lei seg tilslutt kan man si...
hvis du har eksos lekasje på grenrør noe sted kan man få en slik lignende lyd også...

Ja , det har jeg vært borti. Men dette er jo ekstremt høy ulyd. Har hatt eksoslekasje rett ut fra toppen før , men det var jo ingenting i forhold til dette.
Dette var skikkelig surt...

gull pilen
30/07/10, 14:35
hvis du heiser bilen opp på en løfte bukk å prøv å høre hvor lyden kommer fra da??

Jobbe88
30/07/10, 14:37
hvis du heiser bilen opp på en løfte bukk å prøv å høre hvor lyden kommer fra da??

Det kan jeg gjøre. Hører godt at det ikke er rådebank hvis det var det du tenkte på da. Kan vel forsåvidt bare legge meg under bilen og.

gull pilen
30/07/10, 14:43
Det kan jeg gjøre. Hører godt at det ikke er rådebank hvis det var det du tenkte på da. Kan vel forsåvidt bare legge meg under bilen og.

ikke råde bank jeg mente... er litt lettere å finne ut om det kommer fra topp eller bunn om du får hørt under bilen og...

Jobbe88
30/07/10, 14:47
ikke råde bank jeg mente... er litt lettere å finne ut om det kommer fra topp eller bunn om du får hørt under bilen og...

Okei. Ja , skal prøve.

Men i mine ører så er det i toppen det er ulyd , får det bare ikke til å stemme siden at later til å være i orden :S

henrik940
30/07/10, 14:57
Skjørtebank kommer av at sylindern på et eller annet vis har blitt større enn stempel. Slik at stempelet vrir seg.

Sjekka olja?

Jobbe88
30/07/10, 15:30
Skjørtebank kommer av at sylindern på et eller annet vis har blitt større enn stempel. Slik at stempelet vrir seg.

Sjekka olja?

Har dårlige ventiltetninger , så følger med olja hele tiden. Blokka har vært inn til
AutoTrim for inspeksjon for ca 1år siden. Der ble den godkjent og hona opp. De bestilte JE smidde stempler og H-profil råder. Dette ble montert samt alt av lager og pakninger ble byttet til nytt.

Har egentlig hatt ulyden lenge , dvs hele tiden. Men nå har den blitt litt værre. Den har ved noen ytterst sjeldne anledninger kommet helt bort!

Eneste lageret som ikke er byttet er lageret som står i framkant av blokka der hvor akslingen som driver oljepumpa kommer ut.

The Sven
30/07/10, 15:49
Det der høres ikke ut som skjørtebank syns jeg, det er mer sånn dieselkakling.

Kan ikke være noe eksteriørt på motoren da?

Jobbe88
30/07/10, 15:57
Det der høres ikke ut som skjørtebank syns jeg, det er mer sånn dieselkakling.

Kan ikke være noe eksteriørt på motoren da?

Det har jeg faktisk ikke tenkt på!! Blir veldig letta hvis jeg finner en brakett eller noe som rakler ihvertfall. Det skal jeg undersøke nå med det samme!

Tusen takk for tips så langt :)

The Sven
30/07/10, 16:12
Tenkte mer på sånn som vannpumpe, fordeler etc, høres jo ut som det følger turtallet på motoren.

The Sven
30/07/10, 16:13
Forresten har du noe uoriginal kam og lashcaps eller noe?

Jobbe88
30/07/10, 16:59
Forresten har du noe uoriginal kam og lashcaps eller noe?

har bytta til vx3 kam. Lashcaps?

The Sven
30/07/10, 17:08
sånne shims man bruker for å bruke kam med mindre lobediameter enn originalt:)

Jobbe88
30/07/10, 17:42
åja , nei. Har aldri shimsa kam'en heller :P Men den var innenfor måla som sto i haynes. Klarer ikke å finne ut noe mer jeg.. Den festeanordninga til motorvarmeren (som var løs å jeg trodde forårsaka lyden) er kaputt , så nå går tia med til å lage noe nytt der.

I morgen kommer jeg til å ta ut VX3 kammen , sjekke om om de ventilkoppene er i orden , samt sjekke fjærene. Når jeg setter sammen igjen vil jeg montere en A kam. Har hatt planer om å teste den lenge så. Men er vel ikke noe galt me kammen jeg har nå heller men.

s4nd3r
30/07/10, 21:53
ta ett skru jærn/forlenger eller noe anna. av stål. stetoskop er det beste..
sett det inn til øre, og sett det runt om kring på motoren.. og lytt og prøv og lokaliser lyden..


på filmen kunne det høres ut som eksos lekasje.. men kan være en ventil som har det vondt og... :)

kermitt
30/07/10, 21:56
det er ikke en sjangs for at du har noe fremmedlegemer i fordeler eller annen plass eksternt?

Jobbe88
30/07/10, 22:17
Fremmedlegemer har jeg hatt i ett eksoskammer tidligere , å det bråker ennda værre. Men kan jo aldri være sikker.

Har prøvd å lytte rundt omkring med skrujern , men vanskelig å lokalisere ulyden. Skal kjenne litt mer på foreler og servopumpe imorgen.

Skal også sjekke "ventil koppene" å forhåpentligvis få sjekka om noen av fjørene er knekt. Det bør man vel kunne se selv om man ikke tar ut ventilen(e) ?

Tenkte å vente med demontering av topp til jeg har fått fiksa en annen bil jeg får låne imens jeg undersøker volvoen nermere.

Jobbe88
30/07/10, 22:47
Har også prøvd å koble fra en og en plugg ledning. Om jeg hadde hatt fri eksos ut fra en eksosport så burde det vel bli stille når jeg trakk ut pluggledning til syndebukken.

Jobbe88
31/07/10, 14:50
Fått av kam og fordeler/rotor. Her var det slakke inn og ut , men er usikker. Skal det virkelig være slik som dette?

Sjekk videoen.

N6wy55AGsH0

Jobbe88
31/07/10, 16:57
Hører godt at lyden kommer fra topp av motoren en plass. Veldig mekanisk lyd , men har jo splitter ny eksospakning liggende. Men mye pes det og hvis det ikke er feilen. Dette er jo en slags "kakling" , frieksos ut fra port 2 eller 3 kan det jo være , men minnes det er en mye "mykere" lyd.

Jobbe88
31/07/10, 20:45
Høres mest ut som det er noe alvorlig galt med en ventil.. Kan det skje noe med en ventil slik at lyder som dette kan forekomme?

kermitt
31/07/10, 20:52
kan umulig være aksial slakke som lager enn sånn lyd hvertfall. i å med at det følger turtallet så kan det ikke utelukkes. nesten samme lyden som K motorn min som hoppa 90 grader på registeret og fortsatte å gå helt fint :D

Jobbe88
31/07/10, 20:56
er jo egentlig ikke annet å gjøre en å demontere topp å undersøke her.. Lyden Må komme fra en ventil :P kan ikke forstå noe annet.

Jobbe88
31/07/10, 21:12
av med toppen , å drive kammen med ei borremaskin å sjekke om det bråker like jævlig? vet det ikke blir smurt noe særlig da men for å bekrefte/avkrefte om problemet ligger i toppen.

ChrML
01/08/10, 20:23
Lyden hørtes igrunn for "regelmessig" ut til å være et lager eller fremmedlegeme et eller annet sted. Vil tippe på ventiler, ja.

jonass
01/08/10, 20:44
Hva med knekt/knust løfter?
Eller knekt fjær?

Jobbe88
01/08/10, 21:27
Takker for svar gutter. har hatt av de "koppene" (det som heter løftere sikkert :D) men så jo ut som fjærene var ok. Men det ser man vel egentlig ikke før man har tatt de ut. Blir å demontere topp å inspisere. Skulle vært gjort for lenge siden uansett da tetningene er utslitt.

Foresten , kan jeg måle ovalitet på sylindrene ved å enkelt å grei måle avstand fra sylinder til stempel med bladføler?

kermitt
01/08/10, 21:41
ovalitet måled ikke med bladføler, da har du usikkerhets moment i stempelet. de kan jo også være ovale ;) bruk micrometer så er du helt sikker.

Jobbe88
01/08/10, 22:22
ovalitet måled ikke med bladføler, da har du usikkerhets moment i stempelet. de kan jo også være ovale ;) bruk micrometer så er du helt sikker.

finner vel ikke micrometer for å måle så stor innvendig diameter hvor som helst. Eller er det et spesielt micrometer man kan bruke på dette? Ser for meg det vanlige runde micrometere for å måle innvendig diameter , mulig jeg er på tur nå men.

kermitt
01/08/10, 22:26
husker ikke navnet på den dingsen man skal stappe neddi sylinderen. men det er en liten "T" formet fjørbelasta sak som man slipper neddi sylinderen, låser av når største mål er oppnådd, tar ut og måler.

H.Flote
02/08/10, 18:07
gå ut til bilen når den er kald, start den, kjapp deg fram å stikk fingra ned mellom eksosportene.. om det blåser luft innimellom der er det frieksos, og det lager en tikkelyd.. har hatt det problemet med min ft :)

Jobbe88
02/08/10, 21:37
gå ut til bilen når den er kald, start den, kjapp deg fram å stikk fingra ned mellom eksosportene.. om det blåser luft innimellom der er det frieksos, og det lager en tikkelyd.. har hatt det problemet med min ft :)

Har prøvd dette , blir ikke riktig klok om det er vifta som blåser eller hva det er , lufta jeg kjenner er kald så er nok ikke eksos. Men tenkte uansett å bytte pakning :)

Takk for tipset uansett!

gasgasboy
06/08/10, 01:01
Den lyden der er PRIKK lik lyden i e36 316 som fruen til en kompis av meg har, å der er det ventilene som har kvelda .. Forige eier har stilt dem selv, å derav den fine lyden . Tror ikke du har stilt de feil, men kan jo være en ventil eller noe som har tatt kvelden ?
Jeg er ganske sikker på at den lyden kommer fra ventilene dine en plass .. Følger turtallet, hører liksom at det kommer fra innsiden/toppen ett sted .. Nå skal ikke jeg si noe sikkert, er fortsatt under opplæring innenfor dette, men lyden var mistenkelig lik syntes nå jeg :)

Jobbe88
15/08/10, 16:40
Den lyden der er PRIKK lik lyden i e36 316 som fruen til en kompis av meg har, å der er det ventilene som har kvelda .. Forige eier har stilt dem selv, å derav den fine lyden . Tror ikke du har stilt de feil, men kan jo være en ventil eller noe som har tatt kvelden ?
Jeg er ganske sikker på at den lyden kommer fra ventilene dine en plass .. Følger turtallet, hører liksom at det kommer fra innsiden/toppen ett sted .. Nå skal ikke jeg si noe sikkert, er fortsatt under opplæring innenfor dette, men lyden var mistenkelig lik syntes nå jeg :)

Må si meg 100% enig i at lyden virker å komme fra toppen! Har tatt den av nå idag. Har ikke fått tatt ut ventilene , men jeg kjente litt på stemplene (som ser fine ut) og det går an å skyve på de sidelengs. Stempelringene skal jo sentrere stemplene så kun ringene har kontakt med sylinderene , men er det slik at det er vanlig at man med hånda kan flytte stemplene sidelengs slik at de tar borti sylinderen? Hvis dette IKKE er normalt er det jo opplagt hva som er feil her ihvertfall.

Kommer en video senere ikveld.

gasgasboy
16/08/10, 16:35
Har ikke hatt av toppen på biler før, en jeg har bytta stempler, porta mopped sylindere osv, å der kan du dra stempla til siden, ikke mye, men er bittelitt :)

kermitt
16/08/10, 16:39
du skal i teorien ha 5 hundredelsmilimeter klaring på en kald motor. så du skal klare å vippe litt på dem i sylindrene, men det finnes grenser.

gasgasboy
16/08/10, 16:42
Altså, sidene der kryssbolten går gjennomstempelet skal det jo være en kant på stempelet som stopper i veiva før stempelet går for langt til siden .. Men hvis noe er bøyd eller noe sånt kan det jo ende med at du kan dytte stempla mye lenger enn hva som egentlig er maksgrensa :p

Jobbe88
16/08/10, 17:51
kan ikke sammenligne en sylinder som er over dobbelt så stor som på moped med hverander :P

Men har funnet feilen! Hvis jeg drar rund motoren slik at stempelet er på tur ned , så trykker jeg på stempelet og det flytter seg ett x antal micrometer ned. Så enten er det noe rart med kryssbolten , ellers så er det noe galt med råden , eller rådelageret. Motoren skal ut , demonteres , kontroll måles , overhales og inn igjen :)