PDA

Vis full versjon : tips til å kunne kjøre uten resirkventil 900 bil



Marius
29/07/10, 19:26
nå er jeg på vei til å bytte turbo og da lurer jeg på om dere har noen fiffige løsninger for å kjøre uten resirkventil.

jeg skal ikke flytte lmm, og hvis jeg MÅ kjøre resirkventil skal den sveises inn på røret før intercooler for å syns minst mulig

meen jeg vil helst ungå å ha noe som helst både pga lyd og renest mulig motorrom.

så mitt spørsmål er.... har noen her inne noen triks??

ChrML
29/07/10, 19:36
Hvilken lyd er du ute etter? Åpen dump lyd, tilbakeslag lyd eller ingen lyd?

Det er ikke noe morro å kjøre uten dump/resirk. Stjeler MYE spool hvis du har en litt større snurre som bruker litt tid på å dra seg opp.

Marius
29/07/10, 19:39
Hvilken lyd er du ute etter? Åpen dump lyd, tilbakeslag lyd eller ingen lyd?

Det er ikke noe morro å kjøre uten dump/resirk. Stjeler MYE spool hvis du har en litt større snurre som bruker litt tid på å dra seg opp.

drit i lyden, jeg skal kjøre uten for å slippe å ha noe nedi motorrommet som ikke var der orginalt.
lyden som kommer i samme slengen er bare en bonus.
og spolup osv er ingen problem da dette er så liten turbo uansett

ChrML
29/07/10, 19:42
Du skal bytte turbo, men ikke ha noe nedi motorrommet som ikke var originalt?

Du kan kjøre uten, er ikke noe problem det. Turboen får en del kortere levetid pga thrustlager slitasje, men holder lenge hvis turboen er av grei kvalitet.

Men hadde det vært meg så hadde jeg sveiset en dump på et trykkrør et sted det ikke syns så godt. Er mye bedre både for turbo og kjørbarheten.

Marius
29/07/10, 19:46
Du skal bytte turbo, men ikke ha noe nedi motorrommet som ikke var originalt?

Du kan kjøre uten, er ikke noe problem det. Turboen får en del kortere levetid pga thrustlager slitasje, men holder lenge hvis turboen er av grei kvalitet.

Men hadde det vært meg så hadde jeg sveiset en dump på et trykkrør et sted det ikke syns så godt. Er mye bedre både for turbo og kjørbarheten.

biltilsynet og politiet sliter med å se forskjell på en lite garret og en mitsu snurre.
men de klarer se en blå bling bling dump som er sveiset på ett rør med ekstra slanger osv osv

kjører jeg uten resirkventil dør motoren ut...

ChrML
29/07/10, 20:01
Kan kjøre med LMM på trykkside. Det løser nok det problemet. Jeg kjører sånn nå med åpen dump.

Men tviler på at du får problemer fordi du kjører med dump... Er jo mange som setter dump på originalturboen og. Den trenger ikke å være blå eller og kan monteres diskret :). Blir ingen ekstra slanger eller. Kun en vakumslange til styringen.

Marius
29/07/10, 20:04
Kan kjøre med LMM på trykkside. Det løser nok det problemet. Jeg kjører sånn nå med åpen dump.

Men tviler på at du får problemer fordi du kjører med dump... Er jo mange som setter dump på originalturboen og. Den trenger ikke å være blå eller og kan monteres diskret :). Blir ingen ekstra slanger eller. Kun en vakumslange til styringen.

leste du over skal jeg IKKE flytte lmm.
og da får du problemer med at motoren dør ut når man slipper gassen etter pådrag. setter man den på trykksiden kan du kjøre åpen dump eller ingen ting osv.

ChrML
29/07/10, 20:10
Vel, da har du igrunn ikke så mye valg da... Når du ikke vil bruke noen av de løsningene som er.

Bygge om til datasprut da :).

24516vtic
29/07/10, 20:18
biltilsynet og politiet sliter med å se forskjell på en lite garret og en mitsu snurre.
men de klarer se en blå bling bling dump som er sveiset på ett rør med ekstra slanger osv osv

kjører jeg uten resirkventil dør motoren ut...

aldri vært ulovlig å kjøre med dump

Marius
29/07/10, 21:00
aldri vært ulovlig å kjøre med dump

er ikke snakk om at det ikke er ulovelig. er ment for å ikke trekke til seg oppmerksomhet på andre ting i samme slengen.

har hørt man kan nappe ut tomgangsmotoren og dermed lure motoren men har noen her inne testet dette?

kermitt
29/07/10, 21:16
det er en grunn for at tomgangsmotorn er der ;) du lurer ingenting, du får bare en sinnsykt dårlig tomgang om den i det heletatt fungerer skikkelig uten på det sprutet.

gaupe
29/07/10, 21:39
Brukar du Bosch-dumpen, så ser jo det veldig orginalt ut:
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/07/2357.jpg

asdf
29/07/10, 21:53
det er en grunn for at tomgangsmotorn er der ;) du lurer ingenting, du får bare en sinnsykt dårlig tomgang om den i det heletatt fungerer skikkelig uten på det sprutet.

FK'n min ligger dønn stabilt på 750rpm, og dør ikke ut etter pådrag. Før den når 50-60 grader ligger tomgang rundt 500rpm, og når det er 25-30 speik må passe på gasspedalen i et lite halvminutt før den klarer å gå på tomgang.

Det tar selvsagt litt tid før hjernen lærer seg hva som foregår når tomgangsregulatoren ikke er koblet til.

The Sven
29/07/10, 22:23
Forstår veldig godt at du vil ha originallook i motorrommet. Hva med å bruke trykkrør fra 740? og montere en sånn bosch dump på uttakene der. Det tror jeg de ville fått problemer med å henge seg opp i.

Marius
29/07/10, 22:45
Forstår veldig godt at du vil ha originallook i motorrommet. Hva med å bruke trykkrør fra 740? og montere en sånn bosch dump på uttakene der. Det tror jeg de ville fått problemer med å henge seg opp i.

har vært inne på tanken faktisk. men så har jeg igjen hørt mye delte meninger osv om den orginale bosch dumpen.

har vel ikke ett 740 rør liggende du a??

The Sven
29/07/10, 23:02
hm. tror jeg har hatt det iallfall, kan komme tilbake til det.

henrik940
29/07/10, 23:15
Lakkere dumpen da vettu.

Og hvorfor vil du ikke flytte LMM?

Marius
30/07/10, 06:33
Lakkere dumpen da vettu.

Og hvorfor vil du ikke flytte LMM?

jeg gidder ikke rote med ett orginalt ledningsnett som er tipp topp.

og lmm skal ikke stå på trykksiden, ferdig med det

gull pilen
30/07/10, 07:58
helt enig med deg... jeg kjører åpen dump på min uten å flytte lmm eller koble ut tomgangs motoren å min går som en klokke... aldrig kubbet for meg den...
kan prøve å ta bilde å legge ut...

gull pilen
30/07/10, 08:16
her er noen bilder:http://forum.vccn.no/img-dump/2010/07/2389.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/07/2390.jpg
litt dårlige mobil bilder men det duger vel...

Kalsn
30/07/10, 14:09
jeg gidder ikke rote med ett orginalt ledningsnett som er tipp topp.

og lmm skal ikke stå på trykksiden, ferdig med det
du trenger heller ikke å rote med orginalnettet, Henrik940 har jo en ganske så genial måte å gjøre det på, få tak i en ekstra lmm-kontakt fra huggern, så forlenge den, og sette kabelsko i enden og trykker dem inn i gamle kontakten, så kan du evt gå tilbake til org oppsett nårtid som helst uten noe tull. Men viss det er uaktuelt med lmm på trykksiden vil du uansett aldri få rett blanding eller få den til å gå på tomgang viss du skal bruke dump og ikke resirk :)

gull pilen
30/07/10, 14:10
du trenger heller ikke å rote med orginalnettet, Henrik940 har jo en ganske så genial måte å gjøre det på, få tak i en ekstra lmm-kontakt fra huggern, så forlenge den, og sette kabelsko i enden og trykker dem inn i gamle kontakten, så kan du evt gå tilbake til org oppsett nårtid som helst uten noe tull. Men viss det er uaktuelt med lmm på trykksiden vil du uansett aldri få rett blanding eller få den til å gå på tomgang viss du skal bruke dump og ikke resirk :)

pøh! bare tull! ligger bilde av mitt oppsett her å det funker!

Kalsn
30/07/10, 14:13
pøh! bare tull! ligger bilde av mitt oppsett her å det funker!
legger du ut bilde av blandingen din, evt lambdaverdier?

gull pilen
30/07/10, 14:16
hvis du sender meg en bredbånds lambda og måler kan jeg gjøre det...
poenget er at fargen på pluggene er helt rett så går med riktig blanding...

Sebbe
30/07/10, 14:29
hvis grunnen er at du ikke vil ha inn noe uorginalt så er det jo bare å få tak i slanger og ventilen fra en ET motor, det er jo helt orginalt.

ChrML
30/07/10, 14:44
hvis du sender meg en bredbånds lambda og måler kan jeg gjøre det...
poenget er at fargen på pluggene er helt rett så går med riktig blanding...
Pluggene dine skifter ikke farge fordi bilen går fett i et øyeblikk hver gang du girer.

Vil tro at dette har alt med plassering av dumpen, hvilken hjerne man har, chip og hvordan oppsettet ellers på motor og dyser/lmm er ellers. Kan ha flaks og man kan ha uflaks.

henrik940
30/07/10, 14:48
Syntes det så ut som ei litt teit parkering av dumpen jeg men :p

Kalsn
30/07/10, 14:49
hvis du sender meg en bredbånds lambda og måler kan jeg gjøre det...
poenget er at fargen på pluggene er helt rett så går med riktig blanding...
at blandingen blir rett er vell nesten umulig. En eller annen plass må det være noe som ikke stemmer, hva er egnelit vits med luftmengdemåler? den skal sende signal om hvor mye luft som strømmer inn. Men hva skjer når litervis med luft forsvinner rett ut i luften, jo den vil fortsatt pøse på med bensin, uansett hva. Kan ikke tro at hjernen klarer å vite hvor mye luft den "mister" på tur inn i motoren :D

Kalsn
30/07/10, 14:52
ja vet om flere eldre/første modellene 940turboer som får dump til å funke på sugesiden, har sikkert å gjøre med hjerner, chip og alt det der.

asdf
30/07/10, 15:05
Det er helt rett at gamlere serier med lh bokser takler dette på en bedre måte enn nyere utgaver (2.4.4 f.eks). Dette fordi de gamle er litt røffere i kantene og tillater flere/større avvik før de gir opp å korrigere.

Kalsn
30/07/10, 15:27
Det er helt rett at gamlere serier med lh bokser takler dette på en bedre måte enn nyere utgaver (2.4.4 f.eks). Dette fordi de gamle er litt røffere i kantene og tillater flere/større avvik før de gir opp å korrigere.
ja med andre ord går den fetere(riktig nok kun ved giringer):) Gir ikke også lmm'n mer nøyaktige tall når den står på trykksiden også?

ChrML
30/07/10, 15:31
ja med andre ord går den fetere(riktig nok kun ved giringer):) Gir ikke også lmm'n mer nøyaktige tall når den står på trykksiden også?
Kommer an på hvor heldig man er med plasseringen. Kan risikere å sette LMM-en et sted med turbulens eller pulser fra spjeldet og da blir den mindre nøyaktig. Men generellt blir den mer nøyaktig, ja. Da blir nemlig temperaturen på lufta etter IC tatt høyde for og.

Sebbe
30/07/10, 16:44
pluss at den reagerer mye fortere i og med at den står mye nærmere spjeldet

ChrML
30/07/10, 18:01
pluss at den reagerer mye fortere i og med at den står mye nærmere spjeldet
Ja, det gjør den faktisk. Blir vanskeligere å prøve å "kvele" bilen ved å pulse gassen veldig fort når den står å går på tomgang når LMM står på trykksiden.

henrik940
30/07/10, 18:04
Ja, det gjør den faktisk. Blir vanskeligere å prøve å "kvele" bilen ved å pulse gassen veldig fort når den står å går på tomgang når LMM står på trykksiden.

Det er faktisk sant! Husker vi hadde konkurranse på om hvem som kom lavest ned på turtall når vi kjeda oss :p Nå får jeg det nesten ikke til..

anders_jacobsen
30/07/10, 23:22
ja vet om flere eldre/første modellene 940turboer som får dump til å funke på sugesiden, har sikkert å gjøre med hjerner, chip og alt det der.

Kva er vist med å kjøre med dump på sugesiden. Er jo ikkje der det blir trykk som skal sleppast ut. Men kvifor skal du ikkje har resirkventil? Kjøper du 19T trubo er jo den innebygd. Eg kjører med den, og det funker knall. hender eg får tilbakeslag vist eg girer på eit spesielt drag, og rett turtal, men så kjører eg 1.4 bar ladetrykk også.

Det ser dønn orginalt ut omtrent. Er ikkje mykje politiet eller biltrangsynet kunne reagert på under panseret mitt, men eg kjører med rundt 250 hjulhester :)

Sebbe
30/07/10, 23:30
nå skulle TBO vært her... hehe :p

Christian
30/07/10, 23:40
Hvis du kobler ut tomgansmotorn blir det som å kjøre med resirk..
Da vil den ikke stoppe å kødde..

Kalsn
31/07/10, 00:13
Kva er vist med å kjøre med dump på sugesiden. Er jo ikkje der det blir trykk som skal sleppast ut. Men kvifor skal du ikkje har resirkventil? Kjøper du 19T trubo er jo den innebygd. Eg kjører med den, og det funker knall. hender eg får tilbakeslag vist eg girer på eit spesielt drag, og rett turtal, men så kjører eg 1.4 bar ladetrykk også.

Det ser dønn orginalt ut omtrent. Er ikkje mykje politiet eller biltrangsynet kunne reagert på under panseret mitt, men eg kjører med rundt 250 hjulhester :)
nei mente selvfølgelig lmm på trykksiden, men det skjønte du sikkert vis du hadde lest tidligere innlegg :)
resirklyden til mitshuturboen er vell ikke mye og skryte av, blir jo bare mest pes, selv om man er over 1 bar, eneste som er bra med det er vell at det ser helt orginalt ut da turboen er akkurat lik 13c i størrelse :P

The Sven
31/07/10, 08:36
nei mente selvfølgelig lmm på trykksiden, men det skjønte du sikkert vis du hadde lest tidligere innlegg :)
resirklyden til mitshuturboen er vell ikke mye og skryte av, blir jo bare mest pes, selv om man er over 1 bar, eneste som er bra med det er vell at det ser helt orginalt ut da turboen er akkurat lik 13c i størrelse :P

Det går jo fortsatt mye bedre med en 19T enn en 13C så det er en fin oppgradering. Men denne tråden handler ikke om hva som er best av Holset og mitsubishi så vi legger den der død.

Kalsn
31/07/10, 09:40
Det går jo fortsatt mye bedre med en 19T enn en 13C så det er en fin oppgradering. Men denne tråden handler ikke om hva som er best av Holset og mitsubishi så vi legger den der død.
står ingen plasser at 19t eller 13c var dårlig? sier jo bare at resirklyden kontra vanlig åpen dump er stor, og viss man vil ha et orginalt motorrom burde jo 19t være perfekt mtp innebygd wg, og at flertallet ikke ser forskjell på størrelsen :) (og ikke på en negativ måte da jeg vet at 19t er mer effektiv:p)