PDA

Vis full versjon : Hvilke Bilstein dempere bør jeg velge?



Frigstad Racing
29/07/10, 18:19
Skal ha stivere dempere på bilen min. Oppsettet er Lesjøfors 40/40, SuperPro foringer, skal også kjøre 25 mm stab stag foran og bak.

Kan noen forklare meg hva som er forskjellene på Bilstein Sprint, Sport, Clubsport og Racing? :)

ChrML
29/07/10, 19:30
Sprint er samme som Sport, men er kortere og egner seg bra til 40mm senk. Clubsport er også kortere, men stivere enn Sprint. På en sportslig bruksbil så er Sprint veldig kurante dempere :). Stiv og relativt komfortabel.

rustan
29/07/10, 19:32
Regner med at Racing er stivere enn Clubsport?

24516vtic
29/07/10, 20:25
skal være det ja, jeg har begge deler, men kjenner ikke så stor forskjell. litt hardere i småhumper

Frigstad Racing
29/07/10, 22:50
Kjører med 18x8,5 felger til gatebruk som subber litt bak med 40 senken, så da bør vell Clubsport være det som gjelder for meg da?
Er Clubsport dempere bak like på 240 og 740? :)

ChrML
30/07/10, 05:31
Kjører med 18x8,5 felger til gatebruk som subber litt bak med 40 senken, så da bør vell Clubsport være det som gjelder for meg da?
Er Clubsport dempere bak like på 240 og 740? :)
Clubsport er kun foran. Demperene bak er like (Sprint). Kjøp deg justerbart panhardstag og eventuellt vals hjulbua hvis du subber bak etter du har fått bytta dempere.

Frigstad Racing
30/07/10, 14:13
Kan du fortelle meg mer om det justerbare panhard staget? :)
Så de hadde det på www.xtremt.se

Hva er stagets oppgave og hva skjer når du strammer/slakker det?

ChrML
30/07/10, 14:37
Kan du fortelle meg mer om det justerbare panhard staget? :)
Så de hadde det på www.xtremt.se

Hva er stagets oppgave og hva skjer når du strammer/slakker det?
Panhardstaget er det eneste som holder akselen på plass sideveis. Er det bakerste staget på akselen din som går på tvers av bilen.

Staget står i en slak vinkel oppover mot bilen. Når bilen blir lavere så flytter derfor akselen seg til høyre for bilen fordi det blir for langt. Derfor blir akselen litt skeiv i forhold til bilen og har lett for å subbe i høyre hjulbue. Med et justerbart panhardstag så kan du korte det inn litt sånn at du får akselen sentrert igjen.

gull pilen
30/07/10, 14:38
staget holder akslingen på plass sideveis..
om man justerer på staget sentrerer man akslingen..
når man senker en rwd volvo vil akslingen automatisk bli flyttet litt ut til ene siden(husker ikke hvilken nå i farten)

Frigstad Racing
30/07/10, 14:43
Ahaaa! Min subber bare på høyre side, og man kan faktisk se det at hjulet er lenger inne på venstre side.. Kanskje det hadde vært greit med ett sånnet stag. Synd jeg just har pressa Poly foringer i det orginale da :P eller kan jeg bruke de samme foringene?

ChrML
30/07/10, 14:45
Ahaaa! Min subber bare på høyre side, og man kan faktisk se det at hjulet er lenger inne på venstre side.. Kanskje det hadde vært greit med ett sånnet stag. Synd jeg just har pressa Poly foringer i det orginale da :P eller kan jeg bruke de samme foringene?
Aner ikke hvordan det er med foringene. Du kan jo lage justerbart panhardstag av det originale da. Sveise inn muttere og bruke grovt gjengestag og muttere til å stramme imot så det ikke blir slærkete. Mange som gjør det.

Frigstad Racing
30/07/10, 16:09
Men bytter dempere i første omgang, så får jeg bare se.
Clubsport foran og Sprint bak blir det da mest sannsynlig.

Syns IPD sitt justerbare panhard var nice!
http://www.ipdusa.com/uploads/images_skus/9976.jpg