PDA

Vis full versjon : Mangler gnist etter motorbytte [fått start nå, men er ekstremt tungstartet] [LØST]



kirkis
29/07/10, 15:06
Hallo.
Har nå byttet fra 2,5 10v (b5252s) til 2,0 T5 (b5204t). Men får ikke gnist.

Jeg har målt og strømmen inn på coilen er der, men styrestrømmen fra hjernen er bare på 0,12V. Er dette rett?

Prøvde så i ren frustrasjon å sette inn hjernen fra 2,5 10v, og da fikk jeg styrestrøm på 0,4v. Og til min store forbaulsese startet faktisk bilen.

Så lurer, hva kan feilen være? Bilen motoren er hentet fra startet før jeg tok ut motoren.

lilleulv
29/07/10, 23:22
flyttet du over kun motor?? eller hele el nette også???

kirkis
30/07/10, 05:19
flyttet du over kun motor?? eller hele el nette også???
Jeg har bytta til t5 ledningsnett.

THolandsli
30/07/10, 05:34
Er ikke noe kødd med startsperre? Har du flytta over styreenheten for startsperra fra bilen du tok motoren fra? Samt nøkkel?

kirkis
30/07/10, 06:02
Er ikke noe kødd med startsperre? Har du flytta over styreenheten for startsperra fra bilen du tok motoren fra? Samt nøkkel?
Hvor sitter denne styreenheten?
Jeg har ikke brukt nøkkelen til delebilen.

THolandsli
30/07/10, 06:07
Sitter i området rundt rattet. Følg ledningen som går fra antenneringen rundt nøkkelen.

kirkis
30/07/10, 10:24
Sitter i området rundt rattet. Følg ledningen som går fra antenneringen rundt nøkkelen.
Ok, skal sjekke ut dette. Må jeg flytte over tenningslåsen å bruke nøkkelen fra delebilen for at det skal gå bra med startsperra?

julen
30/07/10, 14:11
Ok, skal sjekke ut dette. Må jeg flytte over tenningslåsen å bruke nøkkelen fra delebilen for at det skal gå bra med startsperra?

du trenger ikke bytte tenningslås, men da må du koble på en antenring som du kan teipe nøkkeln inn i og gjemme den under dersj. inn i ringen må selfølgelig nøkkeln fra delebil stå. hvis jeg var deg hadde jeg bytta tenningslås og dørlåser over fra delebil hvis du har mer en en nøkkel.

men ang problemet. når du prøver å starte biln er den ikke etter i det heletatt? hvis startsperra slår ut bruker de å starte og gå i kansje ca 2-3sek før de stopper igjen. og jeg lurer på om startsperra ikke skal kutte drivstoffet...?? mener jeg fant ut det første gang jeg holtpå med dette.

Per Turbo
30/07/10, 14:36
Ja om det går å bare bytte over fra en 94 modell til en 96 da..

julen
30/07/10, 14:40
ser på vadis det ikker er likens på 850 og 1.gen v70. i en 850 jeg satte t5 inn i tidligere var det faktisk ikke sperre på t5en.

mn prøv dette da:
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/07/2401.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/07/2402.jpg

Per Turbo
30/07/10, 15:05
Skille på 850 var jo i 95, derfor jeg stiller spørsmålet på om det er lik elektronikk men det er jo forsåvidt bare å prøve.

Når jeg byttet ECU på min V70 slo startsperra inn, og da var det ikke gnist/tenning i det hele tatt, ikke ett par sekunder en gang.
Så mye her kan gå i retning startsperrefunksjonen

kirkis
30/07/10, 17:09
du trenger ikke bytte tenningslås, men da må du koble på en antenring som du kan teipe nøkkeln inn i og gjemme den under dersj. inn i ringen må selfølgelig nøkkeln fra delebil stå. hvis jeg var deg hadde jeg bytta tenningslås og dørlåser over fra delebil hvis du har mer en en nøkkel.

men ang problemet. når du prøver å starte biln er den ikke etter i det heletatt? hvis startsperra slår ut bruker de å starte og gå i kansje ca 2-3sek før de stopper igjen. og jeg lurer på om startsperra ikke skal kutte drivstoffet...?? mener jeg fant ut det første gang jeg holtpå med dette.
Har ikke gnist i det hele tatt.
Jeg fant den samme siden i VADIS som du posta bilde fra, så skal prøve det først hvertfall:)


Skille på 850 var jo i 95, derfor jeg stiller spørsmålet på om det er lik elektronikk men det er jo forsåvidt bare å prøve.

Når jeg byttet ECU på min V70 slo startsperra inn, og da var det ikke gnist/tenning i det hele tatt, ikke ett par sekunder en gang.
Så mye her kan gå i retning startsperrefunksjonen
Hva måtte du gjøre for at du skulle få gnist med den nye ECU'n?

kirkis
31/07/10, 13:19
Rele 210 var overkoblet, og det sitter ikke noe startsperre alarmring rundt tenningslåsen på hverken min bil eller delebilen.
Hvor skal jeg lete etter feilen da?

Jeg har ikke gnist, og injectorene åpner ikke.

Nero
04/08/10, 14:18
Fått start enda?

Morgis
04/08/10, 14:28
sjekket kamsensoren din? evnt svinghjulssensoren?

kirkis
04/08/10, 15:15
sjekket kamsensoren din? evnt svinghjulssensoren?

Har ikke sjekket det. Jeg regner med at det er i orden siden bilen faktisk startet med 10ventiler hjernen.

Folkvord
05/08/10, 02:48
delebilen din var en 96mod? mener det ledningsnette ikke passer da. du må bruke el-nett fra 94-95 mod da, men visst det er motsatt så må du ha el nett fra en 96mod pga obd2,

Morgis
05/08/10, 09:57
bilen skal kunne starte, men det vil nok bli feilkoder.
Brukte ECU fra min 95 på en 98 S70, startet og gikk som et skudd, men det ble feilkoder.

kirkis
05/08/10, 15:39
delebilen din var en 96mod? mener det ledningsnette ikke passer da. du må bruke el-nett fra 94-95 mod da, men visst det er motsatt så må du ha el nett fra en 96mod pga obd2,
Delebilen er 94 og bilen motoren er satt inn i er 96. Har kjøpt motornett fra en 96 T5 da jeg ikke fikk brukt det fra 94. Så bilen og nettet er samme årsmodell.


bilen skal kunne starte, men det vil nok bli feilkoder.
Brukte ECU fra min 95 på en 98 S70, startet og gikk som et skudd, men det ble feilkoder.
Om det blir feilkoder så skjønner jeg det, men bilen vil ikke starte i det hele tatt. Har for lav styrestrøm på coilen og injectorene åpner ikke.

Folkvord
05/08/10, 20:25
har du sjoftet det fra under rattstamen og helt ut da? elle kun motornette? fra hjernen og ut?

kirkis
05/08/10, 21:14
Har bytta ledningene som går opp til rattet ja, siden disse ledningene går rett i sikringsboksen uten at de er avdelt med kontakt.

volvojoachim
07/08/10, 00:05
kamakselgiver koster 2k hos volvo.. Byttet nettopp min i håp om å få start på bilen, men det var tydeligvis ikke problemet.. Så jeg har ok brukt liggende, om du er interessert. tror den har stått på bilen siden ny. gått 255. Vist du vil prøve for en billig penge, da volvo stort sett ikke tar tilbake elektriske komponenter.....

Folkvord
07/08/10, 01:51
det er ikke hjernen din da som kødder?
har ein kamerat som har bygget en traktorpuller med 850 t5 motor, minipuller på maks 600kg. men uansitt ha fik heller ikke gnist, så vi prøfte alt som va og butte, men det hjalp ikke, så vi prøvde og alt fra pulleren på min bil, og den startet som bare hjuling med det, men vi fant da ut til slutt at hjernen var svid.
så han byttet bare til datasprut, men vile anbefalt deg til og prøve med en ny hjerne, for mener og huske at den ikke fikk riktig styrestrøm til coilen?? det var det samme på denne

kirkis
07/08/10, 11:28
kamakselgiver koster 2k hos volvo.. Byttet nettopp min i håp om å få start på bilen, men det var tydeligvis ikke problemet.. Så jeg har ok brukt liggende, om du er interessert. tror den har stått på bilen siden ny. gått 255. Vist du vil prøve for en billig penge, da volvo stort sett ikke tar tilbake elektriske komponenter.....
Takk for det, men tror ikke det er noe galt med denne. Siden bilen startet med 10ventiler hjernen.


det er ikke hjernen din da som kødder?
har ein kamerat som har bygget en traktorpuller med 850 t5 motor, minipuller på maks 600kg. men uansitt ha fik heller ikke gnist, så vi prøfte alt som va og butte, men det hjalp ikke, så vi prøvde og alt fra pulleren på min bil, og den startet som bare hjuling med det, men vi fant da ut til slutt at hjernen var svid.
så han byttet bare til datasprut, men vile anbefalt deg til og prøve med en ny hjerne, for mener og huske at den ikke fikk riktig styrestrøm til coilen?? det var det samme på denne
Vil tro det er noe med hjernen jeg også.
Har prøvd en hjerne til nå som også ga samme resultatet.
Så det jeg tror er at det er noe startsperretull som driver og lager problemer.
Skal få en hjerne uten startsperre over helga, så vi får se da:)

Folkvord
07/08/10, 18:02
enkleste er jo og prøve hjernen i en anner bil, for mener på at på 850 så skal bilen starte og så dø etter 1-2 sec visst det er startsperra, for mener det ikke er før på x70serien det kom at når startsperra gjer slik at den ikke starter i det helle tatt.
men prøv med en ny hjerne, vil meste tru det er hjernen som gjer det

kirkis
07/08/10, 19:11
Jeg har prøvd to hjerner til turbo, og det samme skjedde med begge to. Men skal prøve en som helt sikkert ikke har startsperre over helga:)

Nicklas
07/08/10, 22:42
enkleste er jo og prøve hjernen i en anner bil, for mener på at på 850 så skal bilen starte og så dø etter 1-2 sec visst det er startsperra, for mener det ikke er før på x70serien det kom at når startsperra gjer slik at den ikke starter i det helle tatt.
men prøv med en ny hjerne, vil meste tru det er hjernen som gjer det

På min 850 T5 -96 så starter bilen ikke i det hele tatt hvis startsperren er aktivert.

julen
08/08/10, 01:32
jeg var faktisk ute for akkurat samme problem selv nå nettopp. virka som biln var alergisk mot turbohjerner, men den starta på sugmotorhjernen. prøvde 2,5t hjernen først etter som den hører til motorn ikke gnist, heller ikke med t5hjerne uten sperre fikk jeg ginist. starta som sagt på 2,0 10vhjernen. jeg leste av feilkode på kamakselsensorn som morgis nemte tidligere. bytta den og nå fikk jeg start på begge turbohjernene.

virker litt rart at det kan være noe feil med kamakselsensorn siden den gamle sensorn funka på sugmotorhjernen... menmen det funka no for meg.

prøv du og!

kirkis
08/08/10, 11:54
jeg var faktisk ute for akkurat samme problem selv nå nettopp. virka som biln var alergisk mot turbohjerner, men den starta på sugmotorhjernen. prøvde 2,5t hjernen først etter som den hører til motorn ikke gnist, heller ikke med t5hjerne uten sperre fikk jeg ginist. starta som sagt på 2,0 10vhjernen. jeg leste av feilkode på kamakselsensorn som morgis nemte tidligere. bytta den og nå fikk jeg start på begge turbohjernene.

virker litt rart at det kan være noe feil med kamakselsensorn siden den gamle sensorn funka på sugmotorhjernen... menmen det funka no for meg.

prøv du og!
Brukte du kamakselsensoren som fulgte med motoren ell den du hadde på sugemotoren?
Mangla du både gnist og at injectorene åpnet seg ikke?
Synes dette virker rart siden sensoren virka når jeg prøvde motoren før jeg tok den ut av delebilen, og den virker på 10v hjernen. Men hvis det virker for deg, kan det jo hende det virker for meg også:)

julen
08/08/10, 13:06
Brukte du kamakselsensoren som fulgte med motoren ell den du hadde på sugemotoren?
Mangla du både gnist og at injectorene åpnet seg ikke?
Synes dette virker rart siden sensoren virka når jeg prøvde motoren før jeg tok den ut av delebilen, og den virker på 10v hjernen. Men hvis det virker for deg, kan det jo hende det virker for meg også:)

jeg brukte den fra sugmotor når jeg fikk gnist. skal gå om hverandre disse. sjekka ikke om injektorene åpna seg. men en ting er sikkert og det er at jeg mangla gnist.
syns det høres rart ut jeg å:S den som tydlig vis var gåen til meg virka før jeg tok ut turbomotorn for 3uker siden.

kirkis
08/08/10, 13:29
jeg brukte den fra sugmotor når jeg fikk gnist. skal gå om hverandre disse. sjekka ikke om injektorene åpna seg. men en ting er sikkert og det er at jeg mangla gnist.
syns det høres rart ut jeg å:S den som tydlig vis var gåen til meg virka før jeg tok ut turbomotorn for 3uker siden.

Skjønner ikke noe av dette lenger jeg, men skal hvertfall prøve å flytte over den jeg har!

kirkis
08/08/10, 17:26
Har nå prøvd å flytte over kamakselsensoren uten hell.

julen
08/08/10, 22:31
Har nå prøvd å flytte over kamakselsensoren uten hell.

hm kjedelig:confused: manuell eller automat delebiln?

kirkis
09/08/10, 05:17
hm kjedelig:confused: manuell eller automat delebiln?
Ja:/ Både bilen min og delebilen er manuell.

kirkis
14/08/10, 17:19
I dag fikk jeg startet bilen.
Gjorde egentlig ikke noe spesielt, ble bare lei av å ikke finne ut noe, så jeg dro den bare på starteren med gassen i bånn ganske lenge, og da starta den.
Men når jeg stopper den og skal starte igjen er den ekstremt tungstartet, og jeg må pumpe/holde gassen inne for at den skal starte.
Noen som vet hva som kan være galt?

Fant også ut at radiatorreperasjonen ikke var vellykket, så vannspruten sto inn i motorrommet:/

THolandsli
14/08/10, 19:00
Prøvd å kobla fra luftmassemåleren? Sånn at den starter i nødmodus.

kirkis
14/08/10, 19:05
nei. Kan dette hjelpe så den blir lettere å starte?

THolandsli
14/08/10, 19:09
Om du har defekt LMM så hjelper det. Verdt å prøve.

kirkis
14/08/10, 20:08
Skal prøve det i morgen:)

Morgis
15/08/10, 09:42
Prøv nye tennplugger også :)

kirkis
15/08/10, 13:18
Har nesten helt nye NGK plugger:)

Morgis
15/08/10, 14:52
ja, men sjekk de alikevel.
De kan være sotet og druknet etter så mye kinning

kirkis
15/08/10, 21:12
pluggene er i orden, sjekka i sta :)

Prøvde å ta av kontakta til LMM, men den ble ikke lettere å starte, gikk bare ujevnt på tomgang.
Den starter etter jeg har dratt den rundt fire fem ganger når den er kald. Men når den er varm blir den mye verre å starte.
Etter den hadde gått til normal driftstempratur og jeg stoppa den, måtte jeg vente fem minutter elns før jeg fikk liv i den igjen.

kirkis
18/08/10, 20:27
Nå har jeg byttet radiator, så da er det i orden.

Bilen starter fortsatt, men er ekstremt tungstartet. Den starter lettest med gassen helt i bånn. Synes det virker mest logisk at den får for lite bensin når den skal starte (siden den starter lettere med gassen i bånn). Kan det være noe tull med noen følere e.l. så den får for lite bensin?
Alt som har med tenning å gjøre, plugger-pluggledninger-fordelerlokk og rotor, er forholdsvis nytt.
Men når bilen først har startet går den helt som den skal. Den går bra opp på turtall, og den går ned til passe tomgang. Har ikke merket noe tull når den har stått og gått.

Shaiko
18/08/10, 20:44
sånn som du beskriver det der er hvitmotoren min (sekser) når olja mi blir for tynn og pusherene får mangel på oljetrykk.

Trikset med og starte en motor med tomme pushere er og ha gassen i bunn.

Det som er greia da er at om du har gassen i bunn mens du kinner på starteren så åpner bare dysene annenværgang.

Dette er et triks for og få startet motoren om den er rå.

Men om det ikke hjelper når den blir varm og den bare blir værre så kunne det nesten høres ut som tempføleren din. men dette er så klart rart om alt var fint i den andre bilen.

Har du skjekket at 94mod nett og 96mod har samme giverene og følerene inn på samme pinèr til styre enheten? for du har vel en 94mod styreenhet ?

kirkis
20/08/10, 14:14
Har egentlig vondt for å tro at det har noe med for tynn olje og gjøre.

Skal undersøke tempføleren litt nærmere og håpe at jeg snart finner problemet:)


Har sjekka koblingsskjemaet til både 94 og 96 T5, og alt skal gå inn på de samme pinnene på hjernen.

kirkis
21/08/10, 13:50
Sliter litt med å sinne ut hvor tempføleren sitter. Noen som kan forklare det lettvindt?:)

THolandsli
21/08/10, 15:20
Tempføleren sitter på/ved termostathuset mener jeg.

kirkis
21/08/10, 15:39
Takker. Da skal jeg se om jeg finner den:)

kirkis
22/08/10, 13:52
Da har jeg prøvd å bytte temperaturføler, og føleren som sitter på gass-spjeldet. Og bilen er helt lik.
Jeg må dra den lenge på starteren med gassen i bånn for at den til slutt skal starte. Og det virker fortsatt som den er verre etter den har blitt varm.
Men når jeg har fått start går bilen helt som den skal.

Eneste jeg la merke til etter den hadde startet var at det kom en slags knittrelyd fra en slags boks som sitter på venstresiden av radiatoren.
Det går en slange inn på den og en ut som går inn på innsuget, det sitter også ei kontakt på den.
Hva er den "boksen"?

Shaiko
22/08/10, 16:13
Map sensor den. Skal ha vacum fra innsuget før gasspjeldet mellom motor og gasspjeld

kirkis
22/08/10, 16:53
Map sensor den. Skal ha vacum fra innsuget før gasspjeldet mellom motor og gasspjeld

Okei. Men er det normalt at det skal klikke i den? Klikka så mye at jeg hørte det inne i bilen mens den gikk.

kirkis
26/08/10, 15:50
I går prøvde jeg å starte bilen med startgass, og da starta den litt lettere.
Så begynte å tenke, er det noe form fpr kaldstart hjelp/kaldstartdyse e.l. som kan ha røket/hengt seg opp?
Sånn at bilen ikke får nok/får for mye akkurat i det den skal starte?

Så også etter luftlekasjer, men fant ikke noe.

Robert H.
26/08/10, 16:06
Det er vel en sensor for kjølevannstemperatur som gir signal til hjernen om at motoren er kald og trenger mer drivstoff.

kirkis
26/08/10, 19:07
Okei. Denne har jeg prøvd fra 10ventiler motoren uten at den ble bedre av det.

Er det ingen andre deler som "hjelper" bilen i det den skal starte?

kirkis
29/08/10, 12:55
Har sett litt i Vadis og ser at det sitter mer trykk regulatorer o.l. på T5'n enn på 2,5 10v.
Jeg har byttet over bensinrørene som går opp på fuel-railen, men ikke noe lenger bakover. Er det noen fler komponenter lenger bakover på bensintilførselen jeg må flytte over?
Eller sitter alt på/ved motoren?

kirkis
01/09/10, 05:23
Sjekka litt mer i går, og problemet er at injectorene bruker litt tid for å åpne. Når den er kald tar det oppunder 10 sek, når den blir varmere tar det lenger tid, og rett etter en kjøretur åpner di ikke i det hele tatt.
Har prøvd å bytte over svinghjulsføler og kamsensor fra 2,5 10v motoren, uten at dette hjalp.
Hva ellers er det som kan være ødelagt?
Lamdalampa lyser ikke.

kjetil
05/09/10, 16:25
ser på vadis det ikker er likens på 850 og 1.gen v70. i en 850 jeg satte t5 inn i tidligere var det faktisk ikke sperre på t5en.


Det var med godt mot jeg endelig fant noe info om hvordan jeg kunne få testet 850R styreenheten jeg har liggende i min bil som ikke har startsperre.
Satte den inn og fant frem til 210 Rele, var faktisk var et starter circuit plug (sikkert fordi jeg ikke har alarm).

Når jeg prøver å starte så tenner den i max 1 sek, så vil den ikke mer. Kan prøve og prøve men tenner ikke mer før jeg tar nøkkel ut og setter inn igjen. Da er det samme igjen med max 1 sek.

Får ingen feilmeldinger på motorstyringen men får feilmelding på automatkassen; 1-1-4 og 2-2-3.

T5 styringen jeg bruker nå er en 94mod uten startsperre. Skulle gjerne fått brukt R styringen heller.

Andre som har forslag til hvordan jeg kan få start?

kirkis
14/09/10, 15:41
Da har jeg fått i gang bilen=)

Endte opp med at jeg bytta motornettet fra ECU og ut på motoren. Så da har jeg 96T5 nett fra sikringsboksen og fram til ECU, og 94T5 fra ECU og ut på motoren.
Vet ikke om det var noe feil med 96modell nettet mitt, eller om det er forskjeller, men var nå det som funket for meg:)

jmjt5r
29/07/13, 20:38
Da har jeg fått i gang bilen=)

Endte opp med at jeg bytta motornettet fra ECU og ut på motoren. Så da har jeg 96T5 nett fra sikringsboksen og fram til ECU, og 94T5 fra ECU og ut på motoren.
Vet ikke om det var noe feil med 96modell nettet mitt, eller om det er forskjeller, men var nå det som funket for meg:)

Håper dette funker på min også nå :-) hadde vært genialt!!!