PDA

Vis full versjon : Clutch problemer! Kulda?



kjellt
08/01/10, 07:45
Tjena!:D

I dag var det -24...
Når jeg gikk ut for å starte bilen, så var clutchen helt mongo!
Pedalen var skikkelig slarkete, tok pedalen helt inn, men når jeg slapp den 1mm så tok den helt! Hmm:confused:
Var som å ha en sinter clutch!

Kan det være trykkplata?
Lammelene?

Når jeg parkerte i går var den heelt fin!


Kan det være kulda?

Per Turbo
08/01/10, 09:16
Kan vel være så enkelt som selve kulda ja. Olja blir vel litt seig når den blir kald, så vil den føles hard i starten..

Er sånn på bilen jeg kjører om dagen også, går over etter noen minutter..

kjellt
08/01/10, 09:48
Men det skal vell ikke ha noe med bremseveska å si?
Er jo hydraulisk clutch, men vet ikke om det har noe å si jeg?

gaupe
08/01/10, 09:59
Kan vere slave eller master som heng ja, er det lenge sidan bremsevæska har vorte bytta?

kjellt
08/01/10, 10:11
har bytta begge kalipper bak for 3 uker siden, og da fylte jeg på ny bremsevæske!

gaupe
08/01/10, 10:22
har bytta begge kalipper bak for 3 uker siden, og da fylte jeg på ny bremsevæske!

Du må lufte skikkeleg, bli kvitt all gammal dritt, du kan ha ganske mykje kondens i bremsevæska, og dette forsvinn ikkje utan at du luftar clutchen. Noko som ikkje alltid er spesielt enkelt.

henrik940
08/01/10, 10:31
har bytta begge kalipper bak for 3 uker siden, og da fylte jeg på ny bremsevæske!

....til kaliperne ja. Det går egen krets til clutch vettu ;)

Kodja
08/01/10, 11:09
....til kaliperne ja. Det går egen krets til clutch vettu ;)

det gjør det, men en god del av bremseveska ligger jo også i beholderen og kanskje får en ørliten sirkulasjon eller bevegelse slik at det ligger igjen noen plass der også :)

gaupe
08/01/10, 11:42
det gjør det, men en god del av bremseveska ligger jo også i beholderen og kanskje får en ørliten sirkulasjon eller bevegelse slik at det ligger igjen noen plass der også :)

Veldig lite, utskiftingstempoet i det som ligg i slaven er veldig lav.

kjellt
08/01/10, 12:00
Bilen har stått å gått en stund nå!
Det var nok bare vaieren eller noe!
Den funker som faen nå! ;)
Men ellers takk for tips :)

henrik940
08/01/10, 12:05
Bilen har stått å gått en stund nå!
Det var nok bare vaieren eller noe!
Den funker som faen nå! ;)
Men ellers takk for tips :)

Vaier? Du har jo hydraulisk utløsing da.

gaupe
08/01/10, 12:07
Bilen har stått å gått en stund nå!
Det var nok bare vaieren eller noe!
Den funker som faen nå! ;)
Men ellers takk for tips :)

Ingen wire på ein bil med hydraulisk clutch. Frys det ein gang, så skjer det igjen. Berre å sette inn og lufte, om du har anledning til det.

kjellt
08/01/10, 12:09
Ingen wire på ein bil med hydraulisk clutch. Frys det ein gang, så skjer det igjen. Berre å sette inn og lufte, om du har anledning til det.


faen! -.-

A.Finstad
08/01/10, 14:01
det er sant fryser det en gang skjer det igjen! det har jeg erfart på vinter bilen nå så jeg kjører rundt med mongo clutch fortia

boman
08/01/10, 14:20
Clutch'n min har også vært littegrann annerledes i disse kalde dager så jeg har planer om å lufte den jeg også. Men hva er det som er så spesielt med å lufte clutch'n? Hvordan er fremgangsmåten?

henrik940
08/01/10, 14:24
Ha en taper til å sitte å pumpe clutch for deg, og en til å ligge under å åpne :)

Ikke noen stor eller spesiell prosess.

boman
08/01/10, 14:33
Så det er samme som på bremsene? Holde inne pedalen, åpne luftenippelen på clutchen og så stenge igjen og så slippe opp pedalen og så gjenta til det ikke er mer luft?

henrik940
08/01/10, 14:47
Jepp!

henrik940
08/01/10, 14:47
Husk å være nøye med å etterfylle væske under prosessen. Uttaket til clutchen ekke så lavt på master'n.

boman
08/01/10, 16:15
Oki, hvorfor blir det sagt tidligere i tråden her at det ofte er vanskelig da? ;)
Stemmer det at bremsevæske beholderen er delt i 2 kammere? Hvordan får jeg fylt opp 'kun' clutch delen? Eller er jeg på jordet? :P

A.Finstad
08/01/10, 16:31
bare å fylle til maks da det er rett over delinga av tanken så det flyter over i det ene kammeret for å fylle opp det andre

dermed på mercedes 190e som jeg har som vinter bil der er det ikke delt tank så jeg mista bremsene når slave sylindern frøys i stykker så veska bare rant ut å da skvat jeg litt fikk ikke bremsa eller girt ned for å bremse så hadde litt panikk når det var kø over bakketoppen

Janus
08/01/10, 16:40
må nok henge meg på her, clutchen virket nesten gåen når jeg startet bilen i -23. men etter å ha kjørt en stund så ble den tight og fin igjen. kanskje best å lufte for sikkerhetsskyld.

henrik940
08/01/10, 17:06
Oki, hvorfor blir det sagt tidligere i tråden her at det ofte er vanskelig da? ;)
Stemmer det at bremsevæske beholderen er delt i 2 kammere? Hvordan får jeg fylt opp 'kun' clutch delen? Eller er jeg på jordet? :P

Ikke vet jeg. Vanskelig er det hvertfall ikke. Du fyller bare oppi reservaret til bremsevæska.

boman
08/01/10, 17:07
Ok, får finne meg en varmgarasje å prøve, tar jo ikke lange tida når hjula ikke må av ;)

Eldste Haugerud
08/01/10, 20:13
Skjer akkurat det samme hos meg også, men ikke før det er -25.. enda min er lufta 98721346723 ganger! Et større problem er egentlig all kondensen som blir til is i spjeldet å hindrer det i å gå tilbake når du har gitt gass!:P clutchen tiner i løpet av 15minutter men all isen i innsuget tar faen meg en time å få smelta!