PDA

Vis full versjon : Demontere bunnpanne



trykktestet
27/07/10, 21:05
Går bunnpannen av motoren hvis jeg heiser den opp?
Eller må hele driten ut?

Lekker så jævlig med olje...
I en 240 det er snakk om.

Tinnsoldaten
27/07/10, 21:08
Løsne motorfestene og heis den opp så mye som mulig, så klarer du å lirke den av.

ArneR
27/07/10, 22:13
Det har jeg prøvd, og det gikk ikke.. Oljepumpa blir i veien.

Blir til at jeg heiser motoren opp av motorfestene og skrur ned traversen når jeg skal bytte til egensveist "r-sport" bunnpanne etterhvert nå..

VolvoR-Sport
27/07/10, 22:22
du må av med oljepumpa ja, men den er jo festet i bare to skruer + pick up røret.
lett å montere sammen igjen også.

ArneR
27/07/10, 22:39
Ja, det var det vi måtte gjøre for å få det til, men synes ikke det var direkte lett.. :p

Derfor skal jeg heller senke ned traversen bittelitt så bunnpanna går klar av oljepumpa..

VolvoR-Sport
27/07/10, 23:12
første gangen kan være litt ekkel ja, men andre gangen går det mye lettere :)
skjønner, grei løsning det også :)

KE40155
28/07/10, 08:32
det går fint å ta av bunnpanna på volvo242 med b20 uten å ta av motorfester. bare å ta av nedre gearkassefeste under motor først. men regner med at dere prater om 230skråmotor da.det går også ann å bruke en b20 bånnpanne på 230motor hvis en rettstiller denne motoren.

trykktestet
30/07/10, 13:20
Er B230 det er snakk om her ja. Pannen går ikke av uten å løsne oljepumpe nei.
Litt køddete å få pumpen på igjen hvis man ikke eier tålmodighet.

Men det lekker like jævlig selv med ny pakning og panne. Noen pakningsstoff e.l. det går an å smøre inn med så det er mulig å få det tett?
Må være skade på flaten på blokken eller noe her...

KE40155
30/07/10, 20:25
Er B230 det er snakk om her ja. Pannen går ikke av uten å løsne oljepumpe nei.
Litt køddete å få pumpen på igjen hvis man ikke eier tålmodighet.

Men det lekker like jævlig selv med ny pakning og panne. Noen pakningsstoff e.l. det går an å smøre inn med så det er mulig å få det tett?
Må være skade på flaten på blokken eller noe her...

trykktestet: det du kan gjøre er å smøre inn bunnpanepakningen med litt av toyotas pakningsguffe. gjorde dette med min b20 å det har holdt nå i over 4år. du har vel den gamle type pakning eller slik ny type. vet at volvo tidligere brukte korkpakning og denne typen har en tendens til å lekke litt pga alder. den nyere type pakning et et tynt papirpakning. kan også være små skade på bånn av blokka. puss forsiktig med et stykke sandpapir hvis det går.

Mvh ARHO

Pwrvolvo
31/07/10, 17:34
De orginale pakningene fra volvo var før iallefall satt sammen som "puslespill" slik at man skulle slippe og ta ned bunnpanna ved skifte. Bare delte den opp,tredde på motor og satte sammen.
Har sett at pakningene fra for eks biltema ikke har slikt og er hele helt rundt. Men skal vel ikke trenge og ta ned bunnpanne av den grunn heller. Kan vel bare tre den over ene hjørne først og så føre den rundt på et vis.

kermitt
31/07/10, 18:01
jeg bruker bare å lure inn pakningen, ha på godt med silikon ytterst på kanten av bunnpanna på over og undersida av pakningen. så skrur jeg sammen og kan kostatere at det er potte tett.

trykktestet
31/07/10, 22:39
Har satt sammen ett par motorer før og aldri hatt problem med lekkasje. Må være skade i blokken eller noe, for jeg har byttet bunnpanne og pakning. Og det som stod på var nytt.

Silikon brukte jeg til oljeretur på forrige motoren og det gikk ikke så bra.
Gikk ikke lange tiden før det lakk og silikonen satt seg i oljepumpe/filter.
Ble plutselig dårlig oljetrykk og rådebank.

Får ta ned igjen driten og sause det inn med noe pakningsstoff som tåler olje/varme... :rolleyes:

trykktestet
02/08/10, 20:17
var oljetrykksgiveren som lakk.. :o

gullpilen her som solgte motoren som kom og fant ut av det.
god service fra han :)

gull pilen
02/08/10, 20:46
takk takk...
det enkle er ofte det beste:D