PDA

Vis full versjon : hydr clutch i 240..



Toroen
27/07/10, 14:00
hei..

kom 240 noen gang me hydr clutch?

hvordan jør dere d når dere skal bygge om fra m47 t getrag 260?

takker for svar:)

Morgis
27/07/10, 14:44
hei..

kom 240 noen gang me hydr clutch?



nei. Men 264 gjorde

blystad-racing
27/07/10, 20:27
bygge om utløserarmen på getrag kassene og bruke vaier clutch er mulig det også.

gaupe
27/07/10, 20:50
nei. Men 264 gjorde

Gjorde den vel, alle høgreratta 240ar har hydraulisk clutch.

Samt 240 GLT6 med manuell, levert i Norge ;)

Toroen
27/07/10, 21:20
bygge om utløserarmen på getrag kassene og bruke vaier clutch er mulig det også.

hvordan da??

er fast clutch hus på den getrag kassa så eg har..

Morgis
27/07/10, 21:36
Gjorde den vel, alle høgreratta 240ar har hydraulisk clutch.

Samt 240 GLT6 med manuell, levert i Norge ;)

Stemmer.. høyrerattede ja..
GLT6,, er det 240 med v6 ? =P

gaupe
27/07/10, 21:42
Stemmer.. høyrerattede ja..
GLT6,, er det 240 med v6 ? =P

240 GLT med PRV-motoren ja, var nokre av dei, i dag, så godt som utrydda.

Ekren
27/07/10, 22:47
240 GLT med PRV-motoren ja, var nokre av dei, i dag, så godt som utrydda.

bruin sin bil er vell opprinnelig en slik.

gaupe
27/07/10, 23:05
bruin sin bil er vell opprinnelig en slik.

Stemmer

JEMracing
28/07/10, 00:28
Kom ikke 240 Diesel med hydraulisk clutch å da?

sekse
28/07/10, 15:45
Jeg brukte deler fra en 940 når jeg bygde om pedalstellet mitt.

Er litt knot men det går greit.

blystad-racing
28/07/10, 21:50
hvordan da??

er fast clutch hus på den getrag kassa så eg har..

Ja men er vel en utløserarm utv på kassa alikevel????

Toroen
28/07/10, 22:03
Ja men er vel en utløserarm utv på kassa alikevel????

ikke på denne..

ArneR
28/07/10, 23:43
Slaven står skrudd i siden på clutch-huset på disse, og utløserarmen er inni huset.

Men det er ikke vanskelig å bygge om til hydraulisk clutch, du tar bare en bremsepedal og korter den litt nederst så plata du tramper på kommer litt høyere, så sveiser du på armen fra clutchpedalen. Den må skjøtes på litt, da du ikke får full utveksling på den om du sveiser den rett over..

gaupe
29/07/10, 07:34
Slaven står skrudd i siden på clutch-huset på disse, og utløserarmen er inni huset.

Men det er ikke vanskelig å bygge om til hydraulisk clutch, du tar bare en bremsepedal og korter den litt nederst så plata du tramper på kommer litt høyere, så sveiser du på armen fra clutchpedalen. Den må skjøtes på litt, da du ikke får full utveksling på den om du sveiser den rett over..

Forklar litt bedre, gjerne med bileter. Det eg har gjort er å forlenge clutchpedalen, flytte den opp i holet over i braketten, kappa av trekkeren (den som dreg i vaieren) og laga til ei ny arm for innfesting til clutchpumpa over. Meinar det er ganske likt det som var orginalt.

ArneR
29/07/10, 19:48
Jeg prøvde også å forlenge en clutchpedal, men det hadde jeg ikke fått pent om jeg hadde lagt aldri så mye tid i det.. :p

En bremsepedal er et mye bedre alternativ, du kapper sveisen nederst så plata løsner, så kapper du pedalen litt så du kan sveise plata på igjen så den kommer på linje med bremsepedalen. Ellers kommer pedalen noen cm for langt ned.

Så tar du helst og lager en arm som på clutchpedalen, bare litt lenger. Dette for å få full utveksling på hovedsylinderen. Monter hovedsylinder og pedal midlertidig og se hvor du må sveise på armen. Evt. punkt det fast der det står under dashen, men jeg vil ikke bli holdt ansvarlig for at bilen brenner opp..

Det beste er jo å ha et pedalstell løst som jeg har, da er det bare å montere hovedsylinderen og pedalene i den, og sveise alt ferdig der.. :)

larset
29/07/10, 20:15
http://forum.svenska200klubben.se/viewtopic.php?t=1011 M90 i 240, kan se hva han gjorde med clutch pedalen.

Skal bruke wilwood hovedsylinder selv
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/07/2352.jpg
Pedalene kommer fra 260 :D

ArneR
29/07/10, 20:40
At 260 har hydraulisk clutch er de fleste klar over, men den pedalen er en utryddet del så å si, så derfor stopper det seg for mange som vil ha hydr. clutch. Jeg var en av dem, til jeg fikk tips om å bygge om en vanlig bremsepedal.

Har flere ganger vurdert å starte produksjon av omsveiste pedaler, men vet ikke hvordan markedet er nå.. Mange som forkaster 240 til fordel for 7/900 vet jeg.

gaupe
29/07/10, 21:21
Jeg prøvde også å forlenge en clutchpedal, men det hadde jeg ikke fått pent om jeg hadde lagt aldri så mye tid i det.. :p

En bremsepedal er et mye bedre alternativ, du kapper sveisen nederst så plata løsner, så kapper du pedalen litt så du kan sveise plata på igjen så den kommer på linje med bremsepedalen. Ellers kommer pedalen noen cm for langt ned.


Hadde tre flatstålbitar, kappa clutchpedalen, der den er rett, og la inn ein flatstålbit inn i knekken i sjølv pedalstamma, slik at denne vart forlenga med høgdeforskjellen på dei to hola, la på flatstål på utsida, sveiste og slipte så det var slett. Vart ganske bra, hadde eit bilete frå ein 262c eg såg på, og det vart ganske likt.

Hadde eit justéring av vinkelen på trykkearma etter dette:
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/03/2181.jpg

Slik ser det ut på 262c bertone med clutch:
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/07/2356.jpg

ArneR
29/07/10, 21:25
Så da greit ut det, jeg måtte også justere litt på pedalen når jeg fant ut at det ikke ble lang nok slaglengde på den lille armen, jeg tok da og kappet et v-spor i pedalen og bøyde den framover mot setet, og sveiste den sammen igjen. Nå står pedalen litt framfor bremsepedalen, men nå løser clutchen ut iallefall..

Blir vel å lage en versjon 1.1 etterhvert..

gaupe
29/07/10, 21:27
Så da greit ut det, jeg måtte også justere litt på pedalen når jeg fant ut at det ikke ble lang nok slaglengde på den lille armen, jeg tok da og kappet et v-spor i pedalen og bøyde den framover mot setet, og sveiste den sammen igjen. Nå står pedalen litt framfor bremsepedalen, men nå løser clutchen ut iallefall..

Blir vel å lage en versjon 1.1 etterhvert..

Vart litt justéring på både clutch og på vippa på clutcharma før eg vart fornøgd, men meinar den er bra no :)

Har du fått ordna deg med stålomspunnen slange til clutchen btw? Er fittings som stort sett ingen har, men hørt at Trondheim Clutch og Brems kunne fikse.

ArneR
29/07/10, 21:36
Nei, jeg kjører med de originale rør/slange greia fra 740 tic jeg.. Men jeg kjenner at jeg burde ha byttet det ut, spes. med tp763 plata.. Blir liksom aldri fortrolig med clutchen, og jeg tror det skriver seg fra den gamle slangen..

gaupe
29/07/10, 21:41
Nei, jeg kjører med de originale rør/slange greia fra 740 tic jeg.. Men jeg kjenner at jeg burde ha byttet det ut, spes. med tp763 plata.. Blir liksom aldri fortrolig med clutchen, og jeg tror det skriver seg fra den gamle slangen..

Min sprakk akkurat i det dama svinga inn på tunet med bilen, det er med TP655-trykkplate, merka det dagen før at eg rapa på gira, men tenkte ikkje over det, så den lak akkurat der den hadde ein knekk.

Kanskje på tide å ta eit gruppekjøp av spesialbestilte slangar?

M12x1.0 i begge endane, som er ein bremsestandard, ingen brukar. 7/9-serie frå 90 fekk litt kortare slange og litt meir rør, men fortsatt så er det nok ikkje ei fullgod løysing.

ArneR
29/07/10, 22:51
Hadde vært greit med skikkelig slange ja, men går det ikke an å bruke de koplingene som står på endene og lage noen overganger?

Ekren
30/07/10, 00:33
Fikk laga meg slange jeg, kosta 600,- eller noe.

gaupe
30/07/10, 07:47
Fikk laga meg slange jeg, kosta 600,- eller noe.

Heilt frå pumpe til pumpe, utan noko overgangar, berre M12x1.0 rett inn på slangen?

ClassicTurbo
30/07/10, 20:33
Finnes det ingen pumper på markedet som er motsatt vei? hadde gjort alt mye enklere.

Hvilket hydraulisk utløserlager bruker dere til zf kassene?

blystad-racing
30/07/10, 22:50
Finnes det ingen pumper på markedet som er motsatt vei? hadde gjort alt mye enklere.

Hvilket hydraulisk utløserlager bruker dere til zf kassene?
Jeg har lageret fra bmw på min getrag 265 ihvertfall...

gaupe
31/07/10, 09:23
Finnes det ingen pumper på markedet som er motsatt vei? hadde gjort alt mye enklere.

Hvilket hydraulisk utløserlager bruker dere til zf kassene?

Du kan jo montere ei pumpe andre vegen også, Pedersens Racing har kontroll på slikt.

Jonas
31/07/10, 17:11
Finnes det ingen pumper på markedet som er motsatt vei? hadde gjort alt mye enklere.

Hvilket hydraulisk utløserlager bruker dere til zf kassene?

Jeg brukte bmw sin slavesylinder, utløserarm og utløserlager. bolt on, veldig enkelt, og funker 100%.

brukte 940 hovedsylinder, og lagde pedalen selv.

Ekren
31/07/10, 18:44
Heilt frå pumpe til pumpe, utan noko overgangar, berre M12x1.0 rett inn på slangen?

Jepp, fra volvo sin pumpe oppi bilen - og ned til den på zf kassa.
uten noen overganger eller noe.

husker ikke hvordan gjenger jeg, men volvo sin er vell m12x1.0?

den på zf kassa er m10x1.0 mener jeg.

yengis
02/08/10, 23:05
Min sprakk akkurat i det dama svinga inn på tunet med bilen, det er med TP655-trykkplate, merka det dagen før at eg rapa på gira, men tenkte ikkje over det, så den lak akkurat der den hadde ein knekk.

Kanskje på tide å ta eit gruppekjøp av spesialbestilte slangar?

M12x1.0 i begge endane, som er ein bremsestandard, ingen brukar. 7/9-serie frå 90 fekk litt kortare slange og litt meir rør, men fortsatt så er det nok ikkje ei fullgod løysing.

jeg er interesert i gruppekjøp av slanger ;) MÅ ha tak i en, men kunne tenke meg å ha en ekstra liggende :)

gaupe
03/08/10, 09:26
jeg er interesert i gruppekjøp av slanger ;) MÅ ha tak i en, men kunne tenke meg å ha en ekstra liggende :)

Eg også, veit eg har ein nabo som treng ein, og dette passar jo orginalt på alle 740 turbo og 940.

Skal du ha til heile lengda, eller berre frå karosseri til slave?

yengis
03/08/10, 11:42
Eg også, veit eg har ein nabo som treng ein, og dette passar jo orginalt på alle 740 turbo og 940.

Skal du ha til heile lengda, eller berre frå karosseri til slave?

Jeg skulle hatt 2 stålomspunnede slanger fra hovedpumpe til slavesylinder med M12x1 i begge ender for bruk i 240.

sekse
03/08/10, 13:59
Kjøper gjerne en slange jeg også. Snakk om å kjøpe ferdig pressa eller meterslengder slik at man kan tilpasse selv?

Jeg vil helst ha slangen i svart så det ikke synes no særlig i motorrommet.:p

gaupe
03/08/10, 14:12
Jeg vil helst ha slangen i svart så det ikke synes no særlig i motorrommet.:p

Ferdig tilpassa, har ikkje du rør i motorromet då?

sekse
04/08/10, 07:13
Ferdig tilpassa, har ikkje du rør i motorromet då?

Rør og gummislange ;) Nett som originalt på en 940. Fungerer egentlig veldig bra.