PDA

Vis full versjon : risting ved ned bremsing



Lillegutt
27/07/10, 01:56
jeg har en v70 98 mod. når jegbremser så rister det, det er ikke skivene :( noen forslag?

mrstfu
27/07/10, 02:55
sikker på det ikke er kast i skivene? er ikke nødvendigvis en synlig feil på skivene, og må ikke være skivene foran heller, kan være bak.

spissing på dekka kan være årsaken, merket noe uvanlig mønsterslitasje i det siste?

er det i alle hastigheter, uansett hvor hardt du bremser? eller varierer det?

jo mer info vi får jo lettere er det å løse.

Per Turbo
27/07/10, 07:19
OM det ikke er skivene kan det vel også være endeledd eller styrestagene?

Men om skivene dine er ganske nye, så betyr ikke det at det ikke kan være kast i de, det kan komme når som helst.

hgnubel
27/07/10, 07:50
"Mmm, nye skiver! Endelig gode bremser! Det må testes!" :)

Vet ikke om det gjelder trådstarter, men jeg var ihvertfall dum nok til at jeg skeivet skivene mine en gang på den måten for noen år siden...

Lillegutt
27/07/10, 12:08
vi har satt skivene mine i dreibenk og målt dem og det var 5. 100 del kast men det skal jo altid være litt kast. trur jeg. bilen har stått noen månter før jeg kjøpte den , det rister når man bremser i fart og det rister litt når jeg kjører i mere enn 100. og abs lampa lyser og hjula foran låser seg når jeg bremser veldig hardt foran, takk for svar:)

Per Turbo
27/07/10, 12:13
Hadde sjekket endeledd og styrestag også som sagt. Slet litt med det samme og etter jeg byttet det ble det bra.

ABS, der vil jeg tro du har en defekt modul. Få ett Volvo verksted til å lese av feilkoder for ABS systemet. Når lampen lyser er ABS utkoblet pga feil og du vil få låsing på hjulene som du sier ved kraftig oppbremsing.

Lillegutt
27/07/10, 12:34
takker:) jeg skal skjekke opp det

Lillegutt
27/07/10, 16:38
noen som vet ossen man får lagt ut bilder også?

Øyvind G
27/07/10, 17:10
www.photobucket.com

Rabagast
27/07/10, 17:28
Jeg har det samme, nettopp byttet bremser samt stag og drivledd på ene siden. Bilen ble sjekka på samme verksted, samt ett annet uten at de fant feil på noen av disse, eller stag på andre siden.
Demperne however var et annet kapittel.
En annen ting jeg fikk beskjed kunne være potensiell bråkmaker, er at når enkelte verksteder tar av skivene, glemmer de å vaske over festet før de nye skrus på. Da blir det veldig ofte liggende skitt mellom og gjøre at skivene står skeivt.

mrstfu
27/07/10, 17:52
det er jo reklamasjonsgrunn opp av dage. ta frem balltreet og "forhandle" deg frem til no rabatter.

jerognal
30/07/10, 11:45
Skivene bak tåler VELDIG lite før det blir kast i dem. Fikk nye på min og etter to dager var det kast i dem på nytt. Viste seg at ene caliperen hang litegrann, og skivene ble varme. Byttet calipere og nye skiver og etter det har det vært bra....

ola normann
30/07/10, 13:15
vi har satt skivene mine i dreibenk og målt dem og det var 5. 100 del kast men det skal jo altid være litt kast. trur jeg. bilen har stått noen månter før jeg kjøpte den , det rister når man bremser i fart og det rister litt når jeg kjører i mere enn 100. og abs lampa lyser og hjula foran låser seg når jeg bremser veldig hardt foran, takk for svar:)


Skal du måle kast i skivene så skal det gjøres når de er montert på bilen, selv om skivene er rette så kan det ligge noe "dritt" på annleggsflatene som gjør at skivene ikke er rette i forhold til navet. Hjulboltene skal også være trekt til slik at skiven blir presset til navet som om det var en felg der (man må ha "noe" som tilsvarer en felg slik at boltene har noe å klemme på (jeg brukte m12 nylon muttere med nylon siden mot konen på hjulbolten)

max kast foran 0,04mm, bak 0,08mm, dette skal måles langt ute på skiven.

Jeg slet med vibererende bremser, alle skivene målte bra, men skviene bak var noe slitt. Byttet de bak og de var helt opprustet på inn-/baksiden.