PDA

Vis full versjon : Klakke/dunkelyd forstilling 98 V70 t5



V70T5
26/07/10, 23:01
Hei..

Hadde bilen på versksted for å feilsøke på en ulyd.. han fant venstre hjullager fremme defekt. Eg nevnte samtidig at bakre bærearms foringene fremme var slitte å at eg mistenkte at det var det som lagde en sånn dunkelyd over humper..

Dette kunne mekanikeren bekrefte å det ble byttet på begge sider nedre foran Helt nye bærebroer med foringer. Men sjokket var da stort når eg hentet bilen å den samme ulyden er der fortsatt! INGEN forbedring... så det var vertfall ikke bærebroen som var skyld i problemet.. Noen som har tips til hva det kan være? har hatt den oppe gjen selv å klarer ikke se noe..

Alpejohn
27/07/10, 00:30
Hei..

Hadde bilen på versksted for å feilsøke på en ulyd.. han fant venstre hjullager fremme defekt. Eg nevnte samtidig at bakre bærearms foringene fremme var slitte å at eg mistenkte at det var det som lagde en sånn dunkelyd over humper..

Dette kunne mekanikeren bekrefte å det ble byttet på begge sider nedre foran Helt nye bærebroer med foringer. Men sjokket var da stort når eg hentet bilen å den samme ulyden er der fortsatt! INGEN forbedring... så det var vertfall ikke bærebroen som var skyld i problemet.. Noen som har tips til hva det kan være? har hatt den oppe gjen selv å klarer ikke se noe..

Da er vertfall bærekulene bytta og da de sitter i bærebrua, så da har du "klikkestaga" som sitter i hver ende av stab-staget, tårnlager og gummiforing i toppen av støtdemperene.

Foringa i toppen kan du studere fra motorrommet, om den har sprekker så er det et dårlig tegn.:)

Ellers kan det være indre endeledd, eller styrekule. Dette kan du sjekke om du enten jekker opp forhjulet/hjula og tar tak i hjulet kvart på 3 (altså "fremme og bak" på hjulet.) Og kjenner etter slakke. Greit å få noen til å kjenne på styrekule, eller indre endeledd om det er noe slakke.

Da har du noen ting å kontrollere :)

Mvh.
Fredrik

ThePlace
27/07/10, 10:33
Jeg holder en knapp på "klikkestaga" (raklestagene, kyllingben - kjært barn har mange navn) som Alpejohn sier.
http://www.ipdusa.com/version.asp?strPageHistory=category&numSearchStartRecord=0&strParents=128,373,691,689&P_ID=858&CAT_ID=689&V_ID=1711

V70T5
27/07/10, 11:04
Hmm.. ja skal sjekke noe mer, takk for svar! =) supert.

okasin
27/07/10, 23:41
Håper det er greit at jeg henger meg på her, for jeg har samme problem.. (+voldsomme knirkelyder ved hard sving i sakte fart (feks ved parkering).. )
Jeg har byttet støtdempere, fjærer og kyllingben.. ikke noe har hjulpet så langt, men skal sjekke tipsene fra Alpejohn i morgen :)

Alpejohn
30/07/10, 00:07
Håper det er greit at jeg henger meg på her, for jeg har samme problem.. (+voldsomme knirkelyder ved hard sving i sakte fart (feks ved parkering).. )
Jeg har byttet støtdempere, fjærer og kyllingben.. ikke noe har hjulpet så langt, men skal sjekke tipsene fra Alpejohn i morgen :)

Muligens det kan være topplageret/foringen :)

På V70en som jeg hadde der hadde hylsa rivna og man kunne plukke den ut med fingra, uten å ta i nesten. Men merket ikke noe ulyd.

Hadde en knirkelyd over humper da jeg kjøpte den, misteknte kyllingbeina, men tror lyden forsvant før jeg bytta dem :)

Robert H.
30/07/10, 08:08
Håper det er greit at jeg henger meg på her, for jeg har samme problem.. (+voldsomme knirkelyder ved hard sving i sakte fart (feks ved parkering).. )
Jeg har byttet støtdempere, fjærer og kyllingben.. ikke noe har hjulpet så langt, men skal sjekke tipsene fra Alpejohn i morgen :)

Da skal du smøre de plaststopperne fremme på bærearmene.
Helt utrolig hvor mye de kan knirke....
De som er blå på bildet her.
http://okasin.net/images/DSC_0738.JPG

mattis
30/07/10, 16:29
Goddag godt folk, vart så engasjert når eg leste dinna tråden her att eg lagde meg bruker :)

Eg trur det er en av drivknutane, eller begge. Har bytta drivknuter sjøl på en v70, og den hadde dissa symptoma der.

GMV
30/07/10, 21:01
Kan også være bolten som klemmer fast opphengskula på spindelen. Hadde samme problemet selv, og kjøpte ei ny bærebru (som jeg ikke fikk bruk for). Ble stille når jeg skrudde fast denne skikkelig. Må skrues til ganske så hardt....

Tore
05/08/10, 17:45
Kan også være bolten som klemmer fast opphengskula på spindelen. Hadde samme problemet selv, og kjøpte ei ny bærebru (som jeg ikke fikk bruk for). Ble stille når jeg skrudde fast denne skikkelig. Må skrues til ganske så hardt....

Skal bruke ny låsemutter og stramme med 50NM.

v70dude
05/08/10, 22:41
Kan det ikke være øver motorfeste også ? Hørtes ut som bærekula på min v70 var gåen, men sjekket motorfeste så var det den

gummi ringen ting inni motorfeste som er gåen, men men jeg vet jo ikke :P

V70T5
06/08/10, 19:50
Det er veldig snodig.. er på langtur med bilen nå.. å Lyden dukker ikke alltid opp i humper.. av å til også langs en bein å fin vei.. kadunk liksom.. ganske kraftig for virker nett som du kjenner det på gulvet fremme i bilen.. er 90 % sikker på at den kommer fra venstre frem hjul eller en plass i det område.. Har sjekket kyllingbeina, såg vertfall veldig faste å fine ut.. MEN i innerskjermen når eg jekket opp bilen, omtrent på midten innforbi fjøra når du står med Hjula rett frem der var det et 5-10 mm stort merke i stålet, som at noe driver å dunker borti..var helt vekkslipt å inne på reint metall der.. Kan det være fjøra/demperen som slår borti? det kunne stemme med lyden eg hører å føler i bilen vertfall.. men klarer ikke forstå om den skal være løs heller.. Men når du står med panseret åpent, så skal mutteren som sitter på toppen øver demperen svinge på seg sant? Den skal ikke stå fast? Begynner å slippe opp for ide`er.. er utrolig plagsom lyd å ha vertfall.. Når bilen er jekket opp finner eg ingen feil.. og er vanskelig å kjenne etter slark når hjula er på bakken..

Robert H.
06/08/10, 20:42
Tror det greieste er om du tar et bilde av innerskjermen der og legger ut.

V70T5
11/08/10, 00:04
Hadde bilen på bukker gjen i dag.. av med hjula.. godt med lys å forberedt på å endelig finne den irriterende feilen.. Røsket å rev litt i alle stag å foringer.. Eg hører da en ulyd svakt på kyllingbene på førersiden..I den enden som er festet på demperen.. så det er nok mest sannsynlig disse som alikevell var synderen.. Bestilte nye fra volvo i dag så får vi se om det hjelper!

La i samme slengen merke til at gummien er slitt i det øvremotorfestet.. Er dette mye pes å skifte?

Robert H.
11/08/10, 09:50
La i samme slengen merke til at gummien er slitt i det øvremotorfestet.. Er dette mye pes å skifte?

Det enkleste er å kjøpe komplett feste hos Volvo, mener det kostet rundt 6-700,-
Finnes jo løse foringer også, men da blir det ofte mer vibrasjoner i bilen da disse ofte er noe stivere.

Richard N
14/08/10, 18:49
helt sikkert di små armene på stab staget. ta å jekk opp bilen å røkk å napp litt i di. dem er små men lager en jævlig lyd hvis det er slakk i foringa. 200 lapp for en ny.

Tore
14/08/10, 19:31
Det enkleste er å kjøpe komplett feste hos Volvo, mener det kostet rundt 6-700,-
Finnes jo løse foringer også, men da blir det ofte mer vibrasjoner i bilen da disse ofte er noe stivere.

Øvre motorfeste:

Nei, siden dette er en 98 modell (står så i tråddens topic) må du bytte selve foringa; får ikke komplett med feste på denne modellen; kom fra 99-modell det.

Men du får kjøpt løs foring som da er akkurat samme foringa som bilen har orginalt. Den vil ikke gi mer vibrasjoner da den har samme stivhet som din gamle da denne var ny. Eller du kan få kjøpt polyforing som er stivere og som _KAN_ gi vibrasjoner (ikke nødvendig vis).

Det er litt jobb å bytte orginal foring da denne må presses ut og inn. Polyforing er ofte enklere da de er todelt og settes inn fra hver sin side uten særlig kraft.

Richard N
14/08/10, 19:33
regna med det var ganske likt som 850 jeg..

V70T5
17/08/10, 11:14
Da var raklestaget byttet på venstreside... det ble.. HELT stilt =) Herligt å endelig ha funnet synderen.. grunnen til at eg ikke fant det tidligere er nok fordi når eg jekket opp bilen å tok av hjulet var det fast å fint.. men når eg tok en annen jekk å jekket forsiktig opp demper/hjulnav da kom slarken frem.. =) fytti katta for en jobb å få løs dei mutterene på staget? Torx bolten holdt ikke, den gikk rundt på torx pipa nesten med engang så måtte frem med vinkelkutter..

GMV
18/08/10, 09:54
Øvre motorfeste:

Nei, siden dette er en 98 modell (står så i tråddens topic) må du bytte selve foringa; får ikke komplett med feste på denne modellen; kom fra 99-modell det.

Men du får kjøpt løs foring som da er akkurat samme foringa som bilen har orginalt. Den vil ikke gi mer vibrasjoner da den har samme stivhet som din gamle da denne var ny. Eller du kan få kjøpt polyforing som er stivere og som _KAN_ gi vibrasjoner (ikke nødvendig vis).

Det er litt jobb å bytte orginal foring da denne må presses ut og inn. Polyforing er ofte enklere da de er todelt og settes inn fra hver sin side uten særlig kraft.

Har selv powerflex foring der, kan ikke si at det ble noe mer vibrasjoner med den.

hgnubel
18/08/10, 10:45
Da var raklestaget byttet på venstreside... det ble.. HELT stilt =) Herligt å endelig ha funnet synderen.. grunnen til at eg ikke fant det tidligere er nok fordi når eg jekket opp bilen å tok av hjulet var det fast å fint.. men når eg tok en annen jekk å jekket forsiktig opp demper/hjulnav da kom slarken frem.. =) fytti katta for en jobb å få løs dei mutterene på staget? Torx bolten holdt ikke, den gikk rundt på torx pipa nesten med engang så måtte frem med vinkelkutter..

Er ikke det bare baksiden av foringen som ser ut som en slags stjerne i gummien? :) Mener det var sånn på min 850 ihvertfall... måtte ha en 16mm fastnøkkel for å holde i mot helt inntil den lille støvmansjetten.

V70T5
20/08/10, 20:26
Fulgte med en lapp inni posen staget kom i, sto vist at du skal holdegjen torx bolten å så løsne mutteren med en fastnøkkel.. å at det IKKE skal holdes gjen på baksiden.. sikkert fordi foringen da kan skades eller noe.. men når det skal demonteres betyr det jo ikke noe..