PDA

Vis full versjon : Byttet tannstang, rattjustering

850freak
15/05/26, 11:07
Hei. Jeg har en Volvo v70 II D5 2002 mod.
Det har blitt byttet tannstang på den og har gjort en forstillings kontroll (Spissing). Rattet mitt sitter ca 10 til 20 grader feil så dette må settes rett igjenn.
Det er ikke noe splines på denne tannstanga så den eneste mulghet er å vri rattet i rett stilling.
Batteri kabel må sefølgelig av. Men er litt usikker på om jeg må ta av hele airbag eller ikke. Siden rattet ikke skal byttes så bør jeg vel ikke ta av airbag?
Jeg må frigjøre airbag ved hjelp av to tapper og de kommer jeg ikke til uten å måtte vri på rattet og det her tankegangen min må rettes litt, hvordan finner jeg fram til hvor rattet satt hen før jeg juster det?
jeg kan jo ikke akkurat starte opp bilen rette opp bilen på nytt med airbag dinglende. Ja ringen må sefølgelig vries med rattet.
Jeg setter pris på all tips å hjelp jeg kan få.

jiha1968
15/05/26, 20:05
Hei, først bør du sjekke at indre styreledd har ca like mange synlige gjenger på hver side av bilen (=sentrert tannstang).
Hvis det er stort avvik i tannstangsentrering bør dette rettes med å justere halvparten av avviket (antall gjenger) på hver side (et par gjenger i avvik er nok ok) , for så å kjøre en tur og se hvordan rattet står etterpå.
Hvis det kun er kontrollert spissing foran, så bør det gjøres full firehjulskontroll da avvik bak smitter på framhjulenes retning. (Thrustvinkel)

Hvis tannstang-sentrering var i orden:
Merk deg hvordan rattet står når bilen ruller rett frem, enten mentalt eller med en bit maskeringstape for "senter/opp".

Ta av batteriet når bilen har sovnet, drei rattet slik at du får løsnet og tatt bort airbag'en (er det for tungt å dreie på rattet kan du jekke opp bilen litt på hver side, eller rulle framhjulene opp på et par gamle stekebrett el.l.)

Løsne senterskruen i rattet et par omdreininger (ikke helt) , trekk/bank løs rattet, sett rattet i "senter" etter maskeringstape/minne, ta bort senterskrue og trekk rattet forsiktig ut slik at du kan vri det så nært senter som splines'en tillater det.

Skru fast ratt, koble tilbake airbag og batteri (Tenningsnøkkel i hakk II og ingen inne i bilen når batteriet tilkobles, uten å nøle/fomle)
Tut og kjør.

Eventuell finjustering av ratt kan deretter gjøres med styrestagene, juster like mye på hver side, med toe-out på den ene siden og toe-in på den andre.
(hvis du ønsker å flytte "øvre del av rattet" litt mer til venstre, justerer du litt mer toe-in på førersiden og like mye toe-out på passasjersiden)