Logg inn

Vis full versjon : Volvo V70 D3 2016 - Lys i bagasjerom fungerer ikke

Lars N
25/03/26, 19:03
Trenger litt tips til feilsøking på lyset i bagasjerommet på min Volvo V70 D3 2016.

Lyset i kupeen fungerer i resten av bilen, men det er ikke lys i selve bagasjerommet. Jeg har sjekket det meste av sikringer, pæren er kontrollert og lyser om jeg kobler 12v direkte på den. Videre har jeg målt spenning i kontakten til pæren, her får jeg pulsmålinger som går fra 2v til 18 volt. Så et eller annet er ikke helt som det skal.

jiha1968
26/03/26, 01:49
Sjekk at Voltmeteret står på DC ikke AC, deretter kan du slå det av og legge det tilbake i skuffen inntil videre, for så å finne fram en prøvelampe, eller lag deg en av en park/blinklyspære og et par ledningsstumper, pluss en binders eller en bit tynn sveisetråd og litt teip.

Test at prøvelampen virker f.eks på startbatteriet. Sjekk at pæren er skikkelig på plass i taklampen.
Sjekk at taklampen i bagasjerommet får strømtilførsel med å koble prøvelampen mellom taklysets Blå-Hvite ledning og et godt jordingspunkt.

Hvis prøvelampen ikke tennes på taklysets Blå-hvite ledning, sjekk at bilen ikke har sovnet, deretter feilsøk mot sikring 3 på CEM under hanskerommet.

Hvis prøvelampen tennes godt på taklysets Blå-hvite ledning er strømtilførsel ok, og da flytter du prøvelampen fra den Blå-Hvite ledningen til den Blå-Svarte (på taklyset i bagasjerommet) .
Nå bør prøvelampen lyse litt svakere og taklampen vil trolig gløde svakt.
(Blir det ikke noe lys i prøvelampen når den er tilkoblet den Blå-Svarte ledningen er det brudd/kontaktfeil i pæresokkel, eller bilen har sovnet)

Så skal vi sjekke jordingen til taklampen som tar en runde gjennom mikrobryteren i låsekisten i bakluken før den kommer til taklampen, så flytt nå prøvelampen tilbake til den Blå-Hvite ledningen på taklampen for å sjekke at bilen fremdeles er våken,
flytt så den andre enden av prøvelampen som var koblet til jord, bort til den store 14-pinns kontakten i nærheten av taklampen, her skal vi sjekke at det finnes jording til bakluken på pinne 7 Brun-Oransje ledning (sjekk på begge sider).
Det er ikke uvanlig at pinne 7 er brent i denne kontakten, men det bruker å slå ut flere funksjoner...

Så flytter du prøvelampen fra pinne 7 til pinne 6 (på 14-pinns kontakten) , der finner du den Blå-Svarte ledningen til taklampen og den Svarte jordingsledningen som kommer fra mikrobryteren inne i baklukens låsekiste. (andre enden av prøvelampen fortsatt på taklampens blå-hvite ledning eller batt.pluss)

Her vil jeg tro at du ikke får lys i prøvelampen på pinne 6 pga defekt mikrobryter i låsekisten, eller kabelbrudd mellom 14-pinns takkontakt og låsekisten, f.eks i slangen mellom luke og tak. Ta av baklukens deksel for å feilsøke bruddet videre. (Pass på at bilen ikke sovner, eller flytt prøvelampens andre ende fra taklampens Blå-Hvite ledning til batteri-pluss før du fortsetter å lete etter jordingsbruddet)

PS: pinne og farge-angivelser er fra et 2014-koblingsskjema, og kan avvike noe fra din årsmodell.

EDIT: Rettet opp pinne-nummer for ledning fra mikrobryter til taklampe. (Skrev tidligere p7, men den er på p6)

PS2: hvis bilen har EL-bakluke vil ikke knappen for lukking lyse eller virke når det er feil på mikrobryteren i låsekisten, eller om det er brudd på hovedjording til bakluken. Lyser og virker knappen normalt så ligger feilen i ledningen/kontaktene på vei fra låsekisten til taklampen.