Trenger litt tips til feilsøking på lyset i bagasjerommet på min Volvo V70 D3 2016.
Lyset i kupeen fungerer i resten av bilen, men det er ikke lys i selve bagasjerommet. Jeg har sjekket det meste av sikringer, pæren er kontrollert og lyser om jeg kobler 12v direkte på den. Videre har jeg målt spenning i kontakten til pæren, her får jeg pulsmålinger som går fra 2v til 18 volt. Så et eller annet er ikke helt som det skal.
Sjekk at Voltmeteret står på DC ikke AC, deretter kan du slå det av og legge det tilbake i skuffen inntil videre, for så å finne fram en prøvelampe, eller lag deg en av en park/blinklyspære og et par ledningsstumper, pluss en binders eller en bit tynn sveisetråd og litt teip.
Test at prøvelampen virker f.eks på startbatteriet. Sjekk at pæren er skikkelig på plass i taklampen.
Sjekk at taklampen i bagasjerommet får strømtilførsel med å koble prøvelampen mellom taklysets Blå-Hvite ledning og et godt jordingspunkt.
Hvis prøvelampen ikke tennes på taklysets Blå-hvite ledning, sjekk at bilen ikke har sovnet, deretter feilsøk mot sikring 3 på CEM under hanskerommet.
Hvis prøvelampen tennes godt på taklysets Blå-hvite ledning er strømtilførsel ok, og da flytter du prøvelampen fra den Blå-Hvite ledningen til den Blå-Svarte (på taklyset i bagasjerommet) .
Nå bør prøvelampen lyse litt svakere og taklampen vil trolig gløde svakt.
(Blir det ikke noe lys i prøvelampen når den er tilkoblet den Blå-Svarte ledningen er det brudd/kontaktfeil i pæresokkel, eller bilen har sovnet)
Så skal vi sjekke jordingen til taklampen som tar en runde gjennom mikrobryteren i låsekisten i bakluken før den kommer til taklampen, så flytt nå prøvelampen tilbake til den Blå-Hvite ledningen på taklampen for å sjekke at bilen fremdeles er våken,
flytt så den andre enden av prøvelampen som var koblet til jord, bort til den store 14-pinns kontakten i nærheten av taklampen, her skal vi sjekke at det finnes jording til bakluken på pinne 7 Brun-Oransje ledning (sjekk på begge sider).
Det er ikke uvanlig at pinne 7 er brent i denne kontakten, men det bruker å slå ut flere funksjoner...
Så flytter du prøvelampen fra pinne 7 til pinne 6 (på 14-pinns kontakten) , der finner du den Blå-Svarte ledningen til taklampen og den Svarte jordingsledningen som kommer fra mikrobryteren inne i baklukens låsekiste. (andre enden av prøvelampen fortsatt på taklampens blå-hvite ledning eller batt.pluss)
Her vil jeg tro at du ikke får lys i prøvelampen på pinne 6 pga defekt mikrobryter i låsekisten, eller kabelbrudd mellom 14-pinns takkontakt og låsekisten, f.eks i slangen mellom luke og tak. Ta av baklukens deksel for å feilsøke bruddet videre. (Pass på at bilen ikke sovner, eller flytt prøvelampens andre ende fra taklampens Blå-Hvite ledning til batteri-pluss før du fortsetter å lete etter jordingsbruddet)
PS: pinne og farge-angivelser er fra et 2014-koblingsskjema, og kan avvike noe fra din årsmodell.
EDIT: Rettet opp pinne-nummer for ledning fra mikrobryter til taklampe. (Skrev tidligere p7, men den er på p6)
PS2: hvis bilen har EL-bakluke vil ikke knappen for lukking lyse eller virke når det er feil på mikrobryteren i låsekisten, eller om det er brudd på hovedjording til bakluken. Lyser og virker knappen normalt så ligger feilen i ledningen/kontaktene på vei fra låsekisten til taklampen.