PDA

Vis full versjon : Jakten på ulyd i Volvo XC70 -12

Larssin
13/01/26, 21:17
Har de par siste mnd. hatt en ulyd i bilen, som er vanskelig å finne ut av. Jeg trodde først at det kunne være frihjulet til dynamoen, da det trolig har stått der siden bilen var ny og nå har den gått snart 289 000 km. Booket time på Volvo verkstedet etter at mekanikeren var med på en liten kjøre tur og mente at det kunne være frihjulet. Dessverre, så hjalp det ikke å bytte det. Remspenner er for øvrig byttet for ca. 25000 km siden, da multireima røyk under kjøring.

Lyden oppstår ved forsiktig gasspådrag. Det er veldig vanskelig å beskrive lyden, men den kan kanskje høres litt "hul ut" og noen ganger tenker jeg at det høres ut som en vakuum ventil som klukker og noen ganger er det akkurat som noe subber ujevnt, altså det er ikke en jevn dur, den varierer. Fikk en tanke om at det kanskje kunne være turbo relatert, men da burde lyden hatt et høyere turtall på lyden enn motoren kanskje? Hvis jeg trykker på gasspedalen forsiktig og går av den igjen, så endre lyden seg etter turtallet på motor. Ikke forskjell om man kjører gearkassa i manuell eller D. Har også stått stille og holdt bremsepedal inne for så å gi gass, men det fremprovoserer ikke lyden.

Sånne feil er skikkelig frustrerende, vanskelig å finne ut av og ikke noe fasit svar.

jiha1968
21/01/26, 23:03
Prøvekjør uten aggregatreim for kanskje å komme et steg videre i jakten på ulyden.

For å beskrive ulyden bedre til de som ikke har hørt den, prøv å tenk ut hva du kunne bruke av gjenstander og på hvilken måte for å lage en lyd som er så lik bilens ulyd som mulig, hvis det lar seg gjøre.

Larssin
22/01/26, 08:24
Lyden er dessverre ikke lett å beskrive, men fikk en tanke i går da jeg var ute å kjørte. Kjører sakte, da jeg skal over en serie med fartsdumper, når jeg slipper gassen fordi jeg skal bremse, så kommer lyden når jeg trykker på bremsepedal og forsvinner når jeg slipper bremsepedal. Den er ikke like høy / fremtredende som forsiktig gasspådrag.

Jeg tenker, kanskje lyden er vakuumrelatert. Den lille vakuumventilen ble byttet sommeren -23.

Det er et lurt tips å ta av aggregatreim.