PDA

Vis full versjon : parkeringsvarmer 07 volvo s60 2,4 diesel

oter11
07/01/26, 00:27
hei,sliter litt med parkeringsvarmeren på min 07 s60,den sluttet og virke i februar for snart et år siden,men hadde den inne hos bilia i i september/oktober for først feilsøking,og fikk da beskjed om jeg måtte bytte brennkammer,så fikk gjort det,12k senere,så virket den fint i 2 uker,før den ikke ville starte igjen,ny tur på bilia for feilsøking,får da feilkoder på temperatur,da blir det satt opp ny time for bytte av vifte på den nye brennkammeret,og bytte av et rele,vifta fungerte som normalt når de testet vifta,så de skiftet hele brennkammeret igjen i tilfelle,men de tviler på at det løste problemet,selv varmeren virket under test på bilia,og på jobb i kveld,de mistenker at det er elektronikkhjernen som tuller på varmeren,og de anbefalte og prøve og skaffe denne brukt,da den ikke er helt gratis.
noen som har delenummeret til denne?og hvilken varmer som sitter i en 07 volvo s60 2,4d,og om noen utenlandske nettsider som selger nye til en rimeligere penge

jiha1968
08/01/26, 02:50
Hei, nytt delenummer på CPM-modulen er 30661721 , og passer til 2003 og nyere men man kan ikke ta en brukt modul fra feil generasjon bil da programvaren skiller.
(helt ny modul må programmeres av Volvo, men helt nye moduler er ikke billig uansett hvor du leter)
Din bil burde fungere direkte med en brukt CPM-modul (Combustion Preheater Module) fra V70/XC70 2005-2007 , S60 2005-2009 og muligens XC90 2005-2013.

Varmeren heter Ardic 912D , og selve varmeren finnes i Volvo P2 chassis pluss noen få VAG-biler, og ble produsert av Volvo Flygmotor (oppkjøpt av Eberspacher)
Bensinbiler har annen programvare i CPM-modulen, og varmeren heter da 912B, og varmeren er i det store fysisk lik 912D.

Med overopphetingskoder ville jeg heller ha misstenkt treg sirkulasjonspumpe (3729530) eller avvik på kjølevanns-temp.sensoren i varmeren, fremfor brennkammerproblemer
Feil i modulen er selvfølgelig en mulighet, men overopphetingssymptomer er sjelden relatert til den.

oter11
08/01/26, 11:31
varmeren har i hvertfall fungert de 2 gangene jeg har brukt den nå,så håper i det lengste at den fungerer videre,men du anbefaler og prøve og bytte vannpumpa og den sensoren først?

FroBe
08/01/26, 19:24
Det er en lang tråd om varmeren her, men kanskje ikke relevant for dine utfordringer:
http://forum.vccn.no/showthread.php?54368-Dieselvarmer-overhaling-reparasjon-V70N-2004-D5-DIY

Det finnes også mange tråder om varmeren på forumet om man søker litt.

En servicemanual for Ardic 912D kan lastes ned her:
https://www.dropbox.com/s/m9qpak9xly93c9a/Dieselvarmer%20bytte%20komponenter%20manual.pdf?dl =0

jiha1968
08/01/26, 21:06
varmeren har i hvertfall fungert de 2 gangene jeg har brukt den nå,så håper i det lengste at den fungerer videre,men du anbefaler og prøve og bytte vannpumpa og den sensoren først?

Virker varmeren så virker den, sitt stille i båten inntil videre.
Problemene etter reparasjonen kan også skyldes dårlig lufting av varmer-kjølevannsslyngen. (som nå har fått luftet seg...)

Skulle symptomet returnere så ville jeg sett nærmere på sirkulasjonspumpe og temp-sensor.
Pumpen kan testkjøres med Vida, eller manuell tilkobling av spenning, og verdiene fra kjælevæskesensoren i varmeren kan også sjekkes i Vida.
(ikke så mange andre diagnose-alternativer som kan kjøre test eller aktivering av Dieselvarmer-systemets komponenter)

Hvis det virkelig er dårlig sirkulasjon på kjølevæsken, så vil man som regel høre at det "koker over" inne i varmeren som små dempede eksplosjoner, og kjølevæskenivået i ekspansjonstanken vil øke kraftig pga store luftbobler i systemet, og trykket kan øke så mye at det lekker ut væske fra tanke.

Temp-sensorfeil gir falsk "kokealarm", altså en tilsynelatende overoppheting uten hverken koking eller overtrykk i praksis, eller så underrapporterer den temperaturen slik at varmeren kjører for hardt og det koker over. Man bør sjekke varmerens kjølevæske temp-verdi både ved varm og kald motor, og sammenligne temp'en med motorstyringens kjølevæsketemperatur.