Vis full versjon : Camshaft sensor - signal faulty
Siberiantiger
15/12/25, 22:00
Hei
Jeg har en Volvo XC90 AWD D5 2012 R-design der det ble oppdaget lekkasje fra kamaksel/oljepumpe. Dette ble reparert på verksted ved å skifte pakningene. Men etter dette har jeg fått opp en feil med Camshaft
0x3000 Camshaft sensor — Signal faulty
Hvor er denne sensoren plassert og er det meget sannsynlig at de har vært borti denne ved skifte av pakning?
De skiftet registerreim samtidig.
volvo245gl
16/12/25, 19:25
Hei
Jeg har en Volvo XC90 AWD D5 2012 R-design der det ble oppdaget lekkasje fra kamaksel/oljepumpe. Dette ble reparert på verksted ved å skifte pakningene. Men etter dette har jeg fått opp en feil med Camshaft
Hvor er denne sensoren plassert og er det meget sannsynlig at de har vært borti denne ved skifte av pakning?
Oversatt fra tyrkisk med Google translate:
While finding parts for a diesel engine can sometimes feel like a treasure hunt, the camshaft position sensor (CPS) on a 2012 Volvo XC90 diesel (usually a D5 engine) is generally in a relatively easily accessible location.
Location of the Camshaft Position Sensor (CPS) on a 2012 XC90 D5 Diesel:
The camshaft position sensor is usually located on top of the engine block, near the upper engine mount, mostly on the left side (when viewed from the front of the vehicle) or towards the rear of the engine.
More specifically:
* Near the Camshaft Pulley/Sprocket: It reads the rotational position of the camshaft, so it is positioned to detect a reluctance wheel or similar part on one of the camshafts.
* Usually Under the Engine Cover: You may need to remove the plastic engine cover to access it.
* Look for a Small Electrical Connector: The sensor itself is usually a small, cylindrical or rectangular part, and the electrical connector is on the outside.
Visual Aid (General Idea - always cross-reference with your specific engine): Imagine you are standing in front of your XC90 and looking into the engine compartment.
* Remove the large plastic engine cover. This is usually pulled upwards or has a few clips/bolts.
* Locate the camshaft area. This is on top of the engine, where the cylinder head used to be.
* Scan the upper left or rear upper part of the engine block. You are looking for a small sensor embedded inside the engine.
Location and Replacement Tips:
* Refer to your service manual: If you have a Haynes or original Volvo VIDA (Vehicle Information and Diagnostics for Aftermarket) system, this is the best source for complete diagrams and procedures.
* Look for D5 engine diagrams: Even if you can't find a direct XC90 video, a video or diagram for a D5 engine from a similar year in a V70, S60, or even an XC60 can give you a general location, as the engines are often very similar. * Look for the wires going to the top/rear of the cylinder head: The sensor has wires going to the top/rear of the cylinder head.
Hei
Hvis pakning på ventildeksel/innsug ble byttet, så bruker teknikeren å koble løs kontakten fra kamakselsensoren, og passe på at ledningen ikke havner klem ved montering...
Inspiser kabelstamme hele veien fra sensor til motorstyring.
(bilde fra V70 med tilsvarende motor, lånt fra finndel.no / Trøndelag Bildeler)
8248
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.