Vis full versjon : Virker som turbo mister trykk
Når jeg kjører så synes jeg at jeg hører det suser litt mer enn før men etter en rask sjekk av slanger finner jeg ingen lekkasje og ved normal kjøring merker jeg inget. Annet enn at gassrespons kan virke litt treg. Men i dag forsøkte jeg å trykke på litt ekstra og da begynner den å dra så gir den seg og deretter begynner den å dra igjen som i intervaller. Om dere forstår hva jeg mener. Noen som har noe tips til hva det kan være?
Setter pengene på tett dieselfilter i første omgang, deretter ladeluftlekkasje, og til sist vakuumregulering av Turboen (f.eks for mye vakuumlekkasje i motorfestene).
Angående ladeluftlekkasje, se etter olje-svetting på intercooler, slanger og rør, ikke uvanlig at intercooleren ser ut som en banan i underkant og svetter olje/luft der etter frostspreng fra kondensvann.
Ok kan man blokkere vacuumslangene fra motorfestene for å utelukke disse?
Ja det går fint, brett vakuumslangen i nærheten av solenoiden på luftfilterboksen og dra fast en strips der.
Du bør helst ta en titt på "live data" angående drivstofftrykk og ladetrykk ved jevnt økende pådrag for å se hva som skjer.
Kan også være interessant å se på vakuumet til VNT-reguleringen på turbo samtidig, men der må man koble inn et vakuummeter (kan ev. bruke turbotrykksmåler for bensinmotor) da vakuumet/VNT-posisjonen ikke er direkte overvåket av motorstyringen på denne generasjonen.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.