PDA

Vis full versjon : Trøbbel med batteri/BMS spenning xc70 2010

jerognal
17/11/25, 11:08
Nytt batteri i vår da bilen ofte meldte lav spenning.
Nå får jeg kanskje 1 gang pr mnd melding om at dieselvarmer ikke starter grunnet lavt batteri. Lader opp og alt ok igjen.
Men det rare er at spenning på batteri ligger på 12,8-12,9 V når dette skjer. Motor lader med 14,4

Prøver å resette BMS med Vida men får bare feilmelding på den funksjonen.
Så da har eg mistanke om at det er noe gale med BMS. Er det vanlig/mulig?
Kan BMS fjernes og la bilen lade som i gamle dager?

jiha1968
18/11/25, 00:09
Spørs om bilen har BMS eller ikke... (se etter "ekstrautstyr" på batteriets jordingskabel)

BMS er en feil som er bygget inn i et tidligere velfungerende ladesystem, der levetid på batteriet ble ofret for en promille i teoretisk drivstoffbesparelse.

Å koble ut BMS vil stabilisere ladingen såfremt resten av ladesystemet er ok, men siden bilen da får "feil i ladesystemet" ved utkoblet BMS vil det gjerne påvirke muligheten til å starte dieselvarmeren. (konsekvensen av BMS-utkobling er programvareavhengig, så resultatet vil variere etter bilmodell/årsmodell)

Det er flere tråder i forumet på BMS-relaterte utfordringer, og du kan f.eks finne noen forslag til løsning/testing her: http://forum.vccn.no/showthread.php?81830-XC70-D5-2015-og-ladeproblemer&p=1116035&highlight=lading#post1116020

jerognal
18/11/25, 06:01
Joda det er BMS på bilen. Prøver å koble den ut og ser hva som skjer.

jerognal
18/11/25, 14:19
Prøvde å laske over BMS med en startkabel. 14.48 V Ingen feilkoder på bilen. Hva om eg lager en sånn permanent?

Eller nå begynner eg å lure på meg sjøl her.....
Er ikke BMS den sorte klumpen på plusskabel?
Er den på jordingen må eg ta en ny test....;)

jiha1968
18/11/25, 19:59
"BMS-føler"/Jordkabel
8246

jiha1968
18/11/25, 20:16
Joda det er BMS på bilen. Prøver å koble den ut og ser hva som skjer.

Mnja, er du nå sikker på det?
Jeg innbiller meg at det ikke ble vanlig med BMS før i 2013 på V/XC70/S80 P3 med D5xxx/B5xxx motor (mer usikker på 60-serien) , mens biler med firesylindret bensin/dieselmotor har BMS fra 2010 og opp. (kan ikke garantere informasjonen)

jerognal
19/11/25, 10:57
Nei når jeg nå ser at det er på jordkabel så må jeg kikke på nytt. Var sikker på at det var den klumpen på plussen......
I stand corrected.

FroBe
19/11/25, 20:21
Klumpen på plussen er to hovedsikringer på 150A hver.
Den ene er sikring for startmotoren, den andre for resten av bilen.

Min 2012-modell (fra 2011) er uten BMS.

Jeg plugger på en 10A intelligent lader minst en gang i måneden, og lar den stå tilkoblet over natten.

jiha1968
19/11/25, 21:17
Nei når jeg nå ser at det er på jordkabel så må jeg kikke på nytt. Var sikker på at det var den klumpen på plussen......
I stand corrected.
Vil tro at du har fått øye på en eller to hovedsikringer: PF1 (til strømforbrukere) og PF2 (til Dynamo og starter).

Eventuell BMS-modul har én tynn ledning med plugg tilkoblet sensoren på batteriets jordingskabel, men også en plusskabel i sort plaststrømpe koblet fast i en skrue nært plusspolen på batteriet. (Selve BMS-modulen har også en egen separat jordingsledning)

EDIT: fikk ikke med meg at Frobe hadde svart deg mens jeg tenkte på saken...

jerognal
20/11/25, 08:18
Sjekket ut minus. Har jo ikke BMS. Så da er det vel bare det nye batteriet som ikke er friskt.
etter litt kjøring fyrte brenner igjen. Så disse bilene er jaggu kravstor.

Og jaggu kranglet ikke konas xc60 og i morges i minus 6,5. Sensibel på brenneren disse bilene......

Ser ut som min 15 ahmp lader får kjørt seg framover.....

min gamle 2006 var ikke så humørsjuk..... har konstant PMS disse bilene

jiha1968
20/11/25, 10:29
Det tar rundt 15 minutter å lade tilbake strømmen du brukte ved start av motoren på et noenlunde friskt batteri, lengre tid i sterk kulde og/eller dårligere batteri.
Så rådet blir å lade batteriet minst ukentlig såfremt bilen ikke blir kjørt på en langtur eller to i løpet av uken.

jerognal
21/11/25, 19:02
Ja kona har 10-12 minutter til jobben. Og dieselbrenner går jo 30 min hver morgen før hun kjører. Så kanskje det er grunnen ja.

Batteriladeren min har en sånn regenereringsfunksjon. Prøvde det gamle batteriet. Maks 12,7 V på opplading. Kjørte regenerering i en uke på batteriet. Nå viser det 13,4 V. Så kanskje det bare må til innimellom.

jerognal
22/11/25, 12:56
Prøvde det gamle batteriet nå, som har stått på regenerering. 13,4 V ferdig ladd. Koblet til, og umiddelbart melding om lavt batteri. Så der er det nok røket noen celler. Lite Ahmp på det antakelig så bare å kassere.

Da er nok konklusjonen at med så mye småkjøring og dieselvarmer, så må batteriet topplades OFTE! Så da legges det inn rutine i helgene.

Kona kjørte østover til Asker med xc60'en i forgårs. Lavt batteri-melding når hun kjørte herfra(Bergen). I morges meldte hun at dieselvarmer fyrte som den skulle. Så da kan vi jo konkludere.
Takker for svar.