PDA

Vis full versjon : Svinghjul og clutchbytte V70 2.0d

HansOla
11/10/25, 10:44
Jeg skal i gang med svinghjul og clutchbytte på min 2009 modell V70 med 2.0d PSA motor. Jeg har fått tak i alle delene jeg trenger, men sliter med å finne riktig tiltrekningsmoment på svinghjulet. Jeg søker med frem til minst 5 forskjellige svar, søker på Ford forum også.. Jeg stoler ikke på Haynes som sier 48(!!)nm, for det kan bare ikke være riktig..? Er det noen med VIDA/verkstedhåndbok som kunne hjulpet meg litt her? [emoji3]

Sent fra min 2312DRA50G via Tapatalk

jiha1968
11/10/25, 16:23
Svinghjulsbolter på D4204T skal trekkes til 48Nm i følge Vida 2014 ja. (ingen vinkeltrekking)
Trykkplate 24Nm
Krysstrekkes.
Husk monteringsverktøy for SAC (selvjusterende clutch)

"Standard moment" for normale metriske skruer, ikke TTY/strekkbolter:
(Svinghjulsboltene er vel M8 på D4204T)

8240

HansOla
11/10/25, 20:01
Tusen takk for bekreftelse, jeg var bare i stuss over at det var så lavt.. men ut i fra tabell på m8 12.9 stemmer det jo bra. Regner med det er 12.9 siden det ikke noe strekkbolt som skal vinkeldras. Svinghjulsjobben venter til i morgen. Har byttet fjør, fjørbeinslager, registerreim, vannpumpe, multireim og strammer nå i ettermiddag. Jeg har ikke spesialverktøyet for selvjusterende clutch, men slik jeg har forstått kan jeg klare det med å dra forsiktig inntil trykkplaten jevnt rundt hele. Da skulle det ikke forstyrre denne justeringen.
V70 III er helt nytt for meg, men har skrudd litt mk4 mondeo fra før. Det er jo den samme bilen, om vi vil innrømme det eller ei [emoji23] Godt å ha slike som deg, med stålkontroll på nyere Volvo, her på forumet [emoji106]

jiha1968
12/10/25, 00:03
Hyggelig å kunne være til hjelp:)
Ja det er litt uvanlig å kun momenttrekke svingshjulsbolter, så det er lett å bli misstenksom på om de kan ha glemt vinkelangivelsen.

Skulle ikke være så mange overraskelsene med en P3-Volvo når man har skrudd på en Mondeo mk4 nei:rolleyes: , lykke til med innspurten!

HansOla
12/10/25, 00:55
Heldigvis relativt lettskrudd bil [emoji3] Takktakk, håper det går smertefritt med nedplukking av girkasse. Planlegger å ta ned subframe og feste tannstang i f.eks eksosanlegg. Så får jeg god plass og slipper å kødde i timesvis. Så lenge det ikke blir like ille som på vw caddy 4M så skal det gå bra [emoji23]

HansOla
13/10/25, 13:00
Jobben ble utført med stor suksess, det gamle svinghjulet var katastrofalt dårlig, jeg overdriver ikke om jeg sier det var 1cm slark ut og inn og 5cm side til side [emoji54] Det var løse deler inni svinghjulet også [emoji3061] Helt utrolig at clutchen faktisk fungerte [emoji23] Det ble også byttet simmering bak på veiv. Forran var simmering ok så den ble ikke byttet. Byttet selvfølgelig også multireim med strammer og løpehjul i tillegg til komplett register og vannpumpe.