PDA

Vis full versjon : ABS Lampe lyser ???



nordan27
26/07/10, 13:32
Hei har en 97mod v70 , da jeg startet opp bilen etter den var stått rolig i 14 dager lyste abs lampen , jeg har prøvd å slette feil koder ved å koble fra abs og batteripolen i håp om det skulle hjelpe men det fungererte ikke
nå har jeg også sjekket alle abs følerne med voltmeter og alle følerne gir vekselstrøm når hjulet snurres rundt
sikringer er kontrollert og funnet i orden ,og da må jeg spørre på forumet om hjelp ,jeg er tidligere bilmekanikker og ike helt grønn på bil ,men ikke skrudd noe volvo før
Tips mottas med stor takk om hva jeg kan sjekke eller måter å feilsøe vidre på :confused:

Morgis
26/07/10, 14:08
har du vurdert å lese ut feilkodene for å finne den eksakte feilen? ;)

Langedal
26/07/10, 14:19
Det kan som Morgis sier være en idé å lese av feilkodene :)

Nå er det et kjent problem med ABS hjernen på disse bilene, at de feiler etter en stund. Det koster skjorta å kjøpe ny, men ofte er det nok å gå over loddepunktene i hjernen. Da det er disse som blir dårlige med tidens tann.

Det var en gang en "how-to" hvordan man kunne gjøre dette selv. Men det er nok av folk rundt om som har vært borti, og kan dette. Min ABS hjerne ble fikset av en mekaniker hos Volvo i Haugesund.

V70T5
26/07/10, 15:45
Denne feilen kjøpte eg bilen med også.. av å til forsvant lyset.. så mitt råd..skru ut dei 4 torx pipe skruene som holder hjernen til Abs&tracs enheten, koble fra pluggene, ta ut enheten,

lokket er limt på så det må du ta en liten dremmel eller en spiss kniv, forsiktig skjære rundt åpningen, du skal ofte kunne se lim punktene også.. skjær rundt der til lokket løsner, forsiktig så du ikke stikker for langt inn å skader print kortet..

Når du får av lokket tar du å setter deg i godt arbeidslys med en forstørrelses lampe som du billig kjøper på biltema.. å en lodde bolt, du skal veldig fort se brudda med forstørrelses lampen..

ser ut som mangen svarte sprikker i kontaktpunkta.. gå over alle, er ofte bare noen få som har feilet men da kommer feilen raskere tilbake på dei andre pungta uansett.. så ta å lodd over alle, går kjapt, vi snakker her kontaktpunkta til pluggene, ikke selve komponentene.. ikke opplevd at det har vert brudd der.. Så når alle er gode tar du å fyller kortet med ikke ledende silikon di fleste er vell ikke ledende.. fyll godt så legger du lokket på i gjen å bruker noe teip eller lignende frem til lokket er limt tett på gjen.. da er det bare å skru enheten tilbake å plugge inn pluggene, tut å kjør å ingen flere feil på ABS/TRACS systemet.. =)

Kan jo være du heller har en defekt føler eller noe at det er derfor du har abs lys.. men uansett, dersom dette ikke har blitt gjort så gjør det.. den feiler før eller seinere uansett.. vert borti utrolig mangen v70`er og 850er med dette problemet..

Det høres kansje vanskelig ut, men tro meg, dette fikser du lett..

ola normann
26/07/10, 18:03
http://volvoforum.no/tips_triks/850-absmodul.htm

nordan27
26/07/10, 19:23
Takk Takk , fint å høre at jeg slipper å demontere hele enheten av med bremserør osv ,jeg trodde jeg var nøtt til det , men da jeg slipper dette tar å begynner i morgen skal gi tilbake melding om resultatet :)

laffen89
28/07/10, 16:22
Jeg har samme bil og samme problem, men bremsene lager også en hvinende lyd når jeg svinger. Kan dette ha noen sammenheng, eller er hviningen pga noe annet? Bremseskivene og klossene er relativt nye... Skal uansett se på abs hjernen=)

laffen89
28/07/10, 16:26
har du vurdert å lese ut feilkodene for å finne den eksakte feilen? ;)

Trenger jeg noe ekstravertøy for å lese av feilkodene? Kansje dumt spørsmål, men har liten erfaring med elektronisk system;)

Morgis
28/07/10, 16:30
ja ettersom du har OBDII så må du ha en OBD leser.
Mange av disse universale OBD leserene er ofte begrensede greier og ikke alltid like bra.
Tenker Bilia leser kodene ut for en grei pris

V70T5
28/07/10, 18:33
Biltema sin til 890 kr fungerer vertfall supert, har brukt den mangen ganger.. :) så den kan anbefalest! kan også slette koder.. Hadde en audi før.. den brukte eg over 2000 kr på til en odb2 leser.. så viser det seg at den kun fungerer på vag biler :P mens biltema sin har funket på vertfall t5`en å Subaru Forester`en eg hadde før.. sikkert flere å..

nordan27
29/07/10, 17:33
Hmmm da er abs enheten loddet og kontrollert ikke synlige feil ved loddepunktene , men loddet over dem jeg kunne , men lampa lyser fremdeles , jeg var å kjøpte en obd feilkode avleser på biltema ,da jeg avleste var det ikke registrert feilkoder noen steder i systemet hadde tenkt å demotere abs enheten for å sjekke flere loddepunkter men da er vel ikke det nødvendig .
jeg koblet fra kontakten til luftmengdemålern for å se om den registrerte feilkoder og det gjorde den så den virker
jeg kontrolerte en gang til sikringer dem er hele
Da må jeg spørre på forumet om det er noe annet som kan sjekkes om hva jeg bør se på videre er veldig usikker om hva jeg nå gjør????

Morgis
29/07/10, 18:39
ABS systemet er et system for seg selv.
LMM går vel mer under motorelektronikken.
Og kobler du fra LMM vil motorlampen lyse.
ABS lampen er dersom det er feil på ABS og tracs systemet.

nordan27
29/07/10, 19:33
Hei Morgis helt enig med deg , var bare ikke sikker på om obd lesern jeg kjøpte ville virke , derfor prøvde jeg tilfeldig vis på luftmengdemålern
den klarte jo ikke å lese ut feilkoder på abs lampa og det lurte jeg jo litt på hvorfor , har vært borte i biler som har feil med elektronikk men ikke klarer å finne feil med en feilode leser ,derfor lurer jeg da hva jeg bør gjøre , det er jo lang vente tid på verkstedet bare for å koble å lese ut feilkoder

Langedal
30/07/10, 08:28
Hvis du får tak i en kabel fra OBDII til COM/USB, kan du bruke et program på PCen som heter VOL-FCR.

Det har en del mer utvidet funksjonalitet kontra slike enkle OBD lesere.

Man henter ikke ut feilkoder fra motorstyring og abs-hjerne fra samme plass, og derfor er det ikke alle slike "enkle" lesere som kan lese av feilkoder på abs, airbag, ecc utstyr o.l.

Jeg har en slik kabel selv:
http://www.uobdtool.com/upload/pro/2009102883278169.jpg

jerognal
30/07/10, 11:58
Nordan hvor i landet bor du? KAnskje noen i nærheten som har pc-feilkodeleser...
Jeg bor i Bergen....

Morgis
30/07/10, 12:51
Nordan hvor i landet bor du? KAnskje noen i nærheten som har pc-feilkodeleser...
Jeg bor i Bergen....

Står i avataren hans såvidt jeg kan se..
Sted: Sortland

Per Turbo
30/07/10, 13:08
Tror å lese feilkoder er bortkastet, sånn egentlig..

Mest sannsynlig får du feilkode på en av ABS sensorene, oftest høyre bak. Så som nevnt her, så ender du opp med at det er ABS modulen.
Denne er dyr, ny hos Volvo, men det finnes flere som selger denne langt billigere om du ikke går på og fikser den selv.

www.ipdusa.com
www.vparts.se

nordan27
31/07/10, 19:39
Hei , vel jeg holder til i våler i østfold
det med abs følere ... har sjekket alle følerne med multimeter ,dem gir vekselstrøm ganske likt alle 4 ,må vel gå ut i fra at dem er i orden??!

V70T5
31/07/10, 23:40
Det at du ikke klarer å lese ut feil med odb2 leser på abs systemet kan være fordi modulen svikter slik at det ikke er kontakt mellom bilen og systemet.. Ergo den får ikke testet seg selv å derfor får du abs lys.. Loddings feila kan være vanskelige å oppdage, brukte du forstørrelses glass? Kan jo hende enheten din er defekt.. men dette er vertfall mye sjeldnere en at det er dårlig kontakt i loddingspunkta.. så sjekk over det en gang til! =)

nordan27
01/08/10, 10:16
Jeg prøver å ta den ut for å sjekke loddepunktene en gang til ,tar bare 10min å demontere alikevell :-)

nordan27
01/08/10, 15:24
Det ble ikke noe bedre å lodde over abs enheten da er det vel mulig hele kortet gått fyken ,eller bare motor delen som sitter over ??

Bjørnar H.
01/08/10, 20:08
Tror å lese feilkoder er bortkastet, sånn egentlig..

Mest sannsynlig får du feilkode på en av ABS sensorene, oftest høyre bak. Så som nevnt her, så ender du opp med at det er ABS modulen.
Denne er dyr, ny hos Volvo, men det finnes flere som selger denne langt billigere om du ikke går på og fikser den selv.

www.ipdusa.com
www.vparts.se


Tror jeg betalte ca. 4500 for ny ABS-styreenhet hos volvo...

nordan27
02/08/10, 05:21
Er det noen som vet om vilken årsmodell jeg må forholde meg til ved annskaffelse av en brukt abs styreenhet jeg har et 7 sifret nr på min :9140773
bilen er en 1997 modell v70 bensin 2,0 turbo 180hk

Per Turbo
02/08/10, 07:39
Så lenge du finner en enhet som er 97 eller 98 så er det viktig at du får en som er med eller uten TRACS avhengig hva bilen din har.

jerognal
02/08/10, 09:50
På min har jeg feil i ledninger fra sensor og opp antakelig. Ved full sving og hjulet dumper i et hull jobber ABS-pumpen. Men har ikke feilkode eller lys på denne feilen.... Det finnes erstatningsledninger hos Volvo har jeg hørt....

johnnis
08/08/10, 12:53
min har samme problem, å det er styreenheten på min, men da lyser både abs og tracks lampe periodisk. å dette er ett vanlig problem på volvo v70.
men er også ganske vanli at høyre bak sensor ryker..
ville prøvd å bytta den før styreenheten, da styreenheten er en tanke dyrere...

GLTOslo
11/08/10, 23:20
Jeg er temmelig sikker på at det er loddingene i ABS/tracs modulen. Jeg åpnet nettopp min. SÅ ikke noe feil, men gikk fir sikkerhetsskyld over de største loddingene. Monterte, og samme feilen var der. Så tok jeg den med til en elektriker som har loddet på en del kretskort tidligere, og han så med en gang at ting ikke var på stell. Han sa også at det var viktig å skrape bort voksen som var på kortet slik at dette ikke blandet seg i loddingen. I tillegg var det viktig å bruke rett loddetinn.

Tips: åpne modulen og ta den med til et småelektroverksted. Tipper de lodder den for deg ganske kjapt.

Det er velkjente problemer på mange moderne biler at slike kaldloddinger i tinnbad ikke får holdbar lodding på de største loddingene.