PDA

Vis full versjon : Diesel partikkelfilter



Hansemann
15/09/25, 11:48
Hei
på min xc70 D5 2008, kommer det innimellom opp varsel om partikkelfilter. feil koden som jeg henter ut er P245202, Differensielt trykkfølerkrets. Forsvinner selv etter et par minutter. Av og til så kan det stå lenger, og da går den i nød modus. Stopper motoren et par minutter, og alt ok igjen. Har hatt den på Volvo, men vida finner ikke feilmeldinger i det hele tatt.. Har byttet trykk-sensoren, men feil meldingen dukker fortsatt opp av og til. Er ikke original-sensor (Ridex) Partikkelfilteret er helt fint ifølge Volvo. Noen ide ?

jiha1968
16/09/25, 00:16
Når X-antall "overtrykkstilfeller" i DPF har oppstått settes feilkode ECM-P245202. (Motorstyringen tror DPF er fult av sot)

Bruk diagnoseutstyret for å se på verdiene fra DPF-trykkføleren, se hvor mye trykk det er ved tomgang og vanlig kjøring med forskjellig belastning når bilen er feilfri, og sammenlign dette med trykkverdien fra feilkodens eventuelle frys-data, eller når feilkoden settes om det kan fremprovoseres/opptrer ofte nok til å fange hendelsen.

Diagnoseutstyr med grafisk visning av verdiene vil lette denne feilsøkingen.

Skjer det plutselige endringer i trykkverdiene langt over det normale antar jeg El-feil og disse bilene plages bl.a. med feil i kabelstammen mellom motorstyring og bilens sensorer, så det er også en mulighet, men først bør trykkverdiene for DPF sjekkes ut.

Det har vært tilfeller av små lekkasjer mellom turbo og innsugsventilene (f.eks hull i slangene inn/ut av intercooler) som har ført til mer soting enn normalt og feilkode ECM-P245202, med påfølgende hyppige regenereringer av DPF, uten noen ladetrykks/MAF-feilkode samtidig.

Hansemann
16/09/25, 15:46
Hei
Takk for svar :-) Mekanikeren min (fra Volvo) testet med røk, for å se etter lekkasjer i slangene til turbo, og det så bra ut. Men det er klart at det er ikke noe trykk med røk, så den vil vel bare se om det er et større hull/sprekk. Men om det var hull i for eksempel turboslange, ville ikke feilmelding vært konstant da ? Nå kan meldingen komme opp, og forsvinne et minutt senere. Kjørte 15 mil her om dagen, uten noe feilmelding kom opp. Er vel litt rart også at vida ikke ser noen av de feilmeldingene, som kommer og går.

jiha1968
16/09/25, 17:14
Det er lite sannsynlig med lekkasjer mellom Turbo og innsugsventilene med den feilkoden bilen din har, men det kan ikke utelukkes helt. Store lekkasjer gir andre feilkoder, men små lekkasjer kan gå "under radaren" og gjøre forbrenningen mer uren pga at motoren blir tilført mindre luft enn normalt, men dette er ikke vanlig uten flere andre feilkoder.

Feilkoden din (ECM-P245202) er som sagt en "tellekode" på at trykkfallet over DPF har oversteget grenseverdiene X-antall ganger, og siden denne feilkoden kommer og går, så misstenker jeg mer EL-feil enn noe annet, men El-feil på f.eks DPF-trykksensoren bruker også å sette andre koder. Antar at feilkoden blir slettet av motorstyringen pga "alt er normalt igjen" før du kommer deg til Volvoverkstedet for Vida-tilkobling.

Sjekk om slangene på DPF-trykksensoren er hele. (koble løs slangene fra sensoren og blås i dem med trykkluft, lytt etter lekkasjelyder fra slangene.

Sjekk verdiene fra DPF-trykksensoren på tomgang, 3000rpm, på flat vei i 50 og 80-110-sone, og under full akselerasjon f.eks fra 50 til maks lovlig hastighet, slik at du vet verdiene på din bil når den er tilsynelatende ok.
Deretter gjenstår timevis med kjøring og observering av trykkdata til feilmelding/kode dukker opp, bruk gjerne et kamera om diagnoseutstyret ikke har grafisk visning/opptaksmulighet, hold øynene på veien...
Er trykkendringene veldig hurtige og store i forhold til normal last/turtallsendring antar vi El-feil et sted mellom motorstyringen og trykkføleren.

Fysisk feil på DPF er også en mulighet, som f.eks løs innmat, men om bilen er gullende ren i eksosrøret og trykkfallet er lavt antar vi at filteret er ok

Hansemann
16/09/25, 21:24
Hei
fikk opp 2 feiler til i forbindelse med partikkelfeilen. U0323300 og P242F85.. ?

jiha1968
16/09/25, 23:09
ECM-P242F85 er motorstyringen som klager over at DPF er full av sot.
Motorstyringen bruker trykkverdiene fra DPF-sensoren til å kalkulere fram en antatt sot-mengde og i ditt tilfelle er verdien på den kalkulerte sotmengden for høy.

Det må sjekkes om verdiene fra DPF-sensoren virkelig er riktige, dette kontrollmåles med annen egnet trykkmåler, før og etter DPF.
Slangene mellom DPF og trykkmåler må som sagt sjekkes nøye.
Om DPF-sensorverdiene sjekker ut ok, bør som sagt trykknivået sjekkes ved kjøring for å se at trykket endrer seg normalt med belastningen av motoren, og ikke endrer seg ulogisk f.eks pga en feil på kablingen til sensoren.
Men jeg er svært skeptisk til Ridex-sensoren din, og mener det er bedre å finne seg en brukt original enn en ny NoName-kinakopi om man ikke vil blø med en ny fra original/renomert produsent.

Når det gjelder U0323300 så hadde vært fint om du skrev hvilken modul som flagget koden, men lurer på om du ikke heller mener U032200, altså ECM-U032200 som er motorstyringen som tilstår at programvarens sjekksum ikke stemmer med den sjekksummen CEM (hoved El-sentralen) har lagret som original sjekksum for programvaren i ECM.
Normalt sett kommer dette av at noen har tuklet med programvaren i ECM (motorstyringen).