Vis full versjon : 2008 1.6L Diesel. Fødepumpa virker ikke.
Etter dieselfilter bytte, får jeg ikke frem noe diiesel til filteret.
Det kommer heller ingen lyder fra tanken når jeg skrur på tenninga. Så det virker som om fødepumpa i tanken er gåen.
Jeg tenkte jeg skulle kjøre strøm via kontanten under baksetet direkte på pumpa først, for å sjekke. Men her var det to kontakter og mase ledninger pluss en elektronisk sort dings..
(tenkte jeg slapp unna elektronikk helvete med en så gamme bil...men, nei!)
Det kommer ledninger forfra som ender i en grå kontakt, går videre i en Y, og til den sorte boksen/til tanken(e)
Jeg går ut i fra at de tykkeste ledningene går til pumpa. To var jord: Brun/sort og grønn/hvit.
Jeg prøvde både å måle 12V her, samt kjøre 12V ned til pumpa, men allt var dødt.
Eneste jeg kunne måle, var ca. 5V styrestrøm? på noen av kontaktene.
Sikringene til pumpa i motorrum og under hanskerummet var hele.
Kan legge til at bilen har en ekstra og liten tank bak hovedtanken (til dieselvarmer?) og det går sikkert noen kabler til denne også...
Det er litt rart at bilen gikk fint før filterbytte. Så jeg går ut i fra at injektorpumpa klarte å suge frem nok diesel, i allefall for moderat kjøring.
Noen som har peiling på hva jeg driver med, så skriv gjerne noen ord, mottas med stor takk.
Jeg er ganske sikker på at den ikke har pumpe i tanken.
Fylte du filteret med diesel ved montering?
Etter dieselfilter bytte, får jeg ikke frem noe diiesel til filteret.
Det kommer heller ingen lyder fra tanken når jeg skrur på tenninga. Så det virker som om fødepumpa i tanken er gåen.
Jeg tenkte jeg skulle kjøre strøm via kontanten under baksetet direkte på pumpa først, for å sjekke. Men her var det to kontakter og mase ledninger pluss en elektronisk sort dings..
(tenkte jeg slapp unna elektronikk helvete med en så gamme bil...men, nei!)
Det kommer ledninger forfra som ender i en grå kontakt, går videre i en Y, og til den sorte boksen/til tanken(e)
Jeg går ut i fra at de tykkeste ledningene går til pumpa. To var jord: Brun/sort og grønn/hvit.
Jeg prøvde både å måle 12V her, samt kjøre 12V ned til pumpa, men allt var dødt.
Eneste jeg kunne måle, var ca. 5V styrestrøm? på noen av kontaktene.
Sikringene til pumpa i motorrum og under hanskerummet var hele.
Kan legge til at bilen har en ekstra og liten tank bak hovedtanken (til dieselvarmer?) og det går sikkert noen kabler til denne også...
Det er litt rart at bilen gikk fint før filterbytte. Så jeg går ut i fra at injektorpumpa klarte å suge frem nok diesel, i allefall for moderat kjøring.
Noen som har peiling på hva jeg driver med, så skriv gjerne noen ord, mottas med stor takk.
Ingen matepumpe i tanken nei, du trenger en vakuumpumpe til å suge ut luft fra slanger og filter, eller trykkluft ( med forsiktighet) i tankpåfyllingshullet for å blåse fram diesel.
Å kun fylle filtret kan gå, men tipper du har fått luft i systemet både her og der nå...
Skulle ikke bilen starte etter å ha luftet slanger og filter, løsne trykkrørmutrene litt på alle 4 dyser, kjør starteren til du ser Diesel uten luftbobler fra alle dyser/trykkrør, skru fast trykkrørmutrene. Tørk opp sølet, start motoren.
Den lille tanken på toppen av traversen bak er Eolys-tanken. Eolys er et additiv for å senke nødvendig temperatur for regenerering av dieselpartikkelfilteret, tanken fylles og nullstiles hver 60000Km)
Takk for svar!
Men jeg er et temmelig sikker på at denne har fødepumpe. Tror den kom på 2008 modellen.
Fordi, ifg. manualen kan man bare sette på tenninga i ca ett minutt en eller to ganger for å få frem diesel, ved tomkjøring.
Og hva med alle kablene, de går vel ikke til Eolys-tanken/elektronikken alle sammen? (og til nivå måleren)
Dessuten har den to 15A sikring merka "fuel pump"
Uansett må jeg ha ned tanken, og det var ganske mye diesel på den. Det er en lås i påfyllinga, så der kom jeg ikke til. Har Ikke noe utsyr til å koble meg på koblinga til tanken under, bak. Så jeg kobla på en gjennomsiktig slange på dieselfilterets ut-nippel. Sugde og brukte hevert metoden. Men jeg fikk bare ut ca. 17 liter. Antakelig pga. lekkasje i armaturen, det kom mye luft hele tiden, og til slutt så mye at det hele stansa. Mye boble lyder i tanken.. Sugde opp igjen, og fikk ut noen liter til...
Så nå skal jeg bort til naboen å låne ei elektrisk oljepumpe, og prøve å få ut noen liter til. Så får vi se...
Jeg har ei reserve fødepumpe til Chevrolet'n liggende. Men den har skrukoblinger som jeg ikke har løse slangestusser til.
Nei, spar deg jobben. Det står også i manualen til min 2009 1,6 diesel at drivstoffsystemet er selvluftende. Det er det overhodet ikke fordi den ikke har fødepumpe i tanken. Det stemmer dog for D5 varianten.
Nei, spar deg jobben. Det står også i manualen til min 2009 1,6 diesel at drivstoffsystemet er selvluftende. Det er det overhodet ikke fordi den ikke har fødepumpe i tanken. Det stemmer dog for D5 varianten.
Jepp, på P1-bilene er det kun D5 og bensinmotorene som har pumpe i tanken. (vi regner ikke med EOLYS-pumpen i denne sammenheng, heller ikke pumpen til dieselvarmeren)
Selvluftings-egenskapene på D4xxxT-motorene i P1-chassiet består i å kjøre startmotoren til batteriet er dødt og starteren er rødglødende i håp om at den selvsugende høytrykkspumpen klarer å suge opp litt diesel før den skjærer seg eller pumper dyserørene fulle av luft, altså en lite intelligent løsning, men Ford er Ford:rolleyes:
Samme motor i f.eks Peugeot har fabrikkmontert "pumpebelg" (alá påhengsmotor) til lufting, veldig enkelt, billig og funksjonelt.
EDIT:
Og hva med alle kablene, de går vel ikke til Eolys-tanken/elektronikken alle sammen? (og til nivå måleren)
Dessuten har den to 15A sikring merka "fuel pump"
15A-Sikring nr F74 går i beste fall til EOLYS (ADM) modulen/pumpen på bil med D4xxxT-motor, den andre 15A-pumpesikringen burde være spylerpumpen.
(det er ikke alle D4xxx motorene som har EOLYS/ADM, det er avhengig av årsmodell, girkasse osv.)
Ok. men jeg må ha ned tanken uansett. Fordi det kommer mye luft selv om det er mer enn ti liter på tanken. Så det må være en lekkasje i armaturet ett sted.
Jeg lånte en B.T. universal fødepumpe av naboen, og fikk ut ti liter til, pluss masse luft. Så nå er tanken nesten tom.
Er det Ford motor?
Min datter har en 07 V70, med en 2.4L Diesel motor (er vel ikke den som kalles D5?) Jeg går ut i fra at denne har fødpumpe?
Ok. men jeg må ha ned tanken uansett. Fordi det kommer mye luft selv om det er mer enn ti liter på tanken. Så det må være en lekkasje i armaturet ett sted.
Jeg lånte en B.T. universal fødepumpe av naboen, og fikk ut ti liter til, pluss masse luft. Så nå er tanken nesten tom.
Er det Ford motor?
Min datter har en 07 V70, med en 2.4L Diesel motor (er vel ikke den som kalles D5?) Jeg går ut i fra at denne har fødpumpe?
Din datters V70 har en D5244Tx, en femsylindret ekte Volvomotor, en "D5".
Denne bilen har en god matepumpe i tanken som er kraftig nok til å lufte ut filteret/slangene på egen hånd ved å vri tenningsnøkkelen til stilling II, vente til du hører tankpumpen stopper, for så å gjenta 5-6 gang.
(Euro3-utgaven av D5 fra 2002 til 2005,5 har en svakere matepumpe som må ha litt hjelp til filter-lufting)
Selv om motoren i din datters bil er av D5-familen trenger det ikke stå D5 på bakluken, da 126/131hk utgaven av denne motoren betegnes med "2.4D" på bakluken, mens 163/185hk-utgaven betegnes med "D5", og det er grovt sett bare programvare som skiller disse motorene.
Motoren i din V50, en D4164T, er skrudd sammen på Volvofabrikken i Skövde (Sverige) men selve motortypen er et samarbeidsprosjekt mellom Ford, PSA og Volvo (hovedsaklig en PSA-motor) , så du finner denne motoren og etterfølgeren D4162T i ekstremt mange bilmodeller og merker.
En aldeles utmerket motor såfremt den får oljeskift på 10000km istedenfor 20000km.
Chassiet/grunnkarosseriet i din V50 er det samme som Ford Focus og Mazda 3, og betegnes som Volvo P1/Mazda BK/Ford Global C.
Det er klart at Ford får skylden for alt som er "galt" eller mindre optimalt med bilene som har P1 og P3-chassis, siden dette er "Ford-karosserier".
Ford eide jo Volvo på den tiden og sørget for å gjøre en del økonomisk begrunnede valg som viste seg å ikke være like vellykket eller gjennomtenkt i ettertid.
Takk for info Jiha.
Hva tenker du om å montere en billig BT. membranpumpe på V50'n. På slangen mellom filter og injektorpumpe, med egen bryter?
Nå reiser jeg snart på en slags ferietur til Trøndelag. Så jeg får ikke gjort noe særlig mere på noen uker.
Men når jeg er tilbake fortsetter jeg med tanken og armaturen.
Jeg har også en 96 Chvrolet Silverado, som det kommer fæle lyder fra drivverket på. Håper det bare er trommelen/brems.
Min datters V70, må oljes under. Særlig bak (før det er for seint)
Så det er nok å drive med ja....
Såfremt du ikke har "reservetank-kjøring" som hobby så burde det ikke være behov for noen matepumpe.
Holder lenge med å bruke vakuumpumpe ved filterbytte (kjekt å ha uansett), og er man nervøs for å kjøre tørr tanken så kan man heller montere en hånd/belgpumpe fra en Peugeot på returslangen.
Lykke til med ferie og arbeidet som venter...
Takk for det!
Nei, jeg har ikke for vane å kjør tom tanken.
Med vakumpumpe, mener du en sånn sugepumpe for oljeskift i f.eks. båt?
Og koble seg på returen...det må bli returkoblinga under ved tanken da? Returen ut fra pumpa virker lite tilgjengelig...
Oljesuger, bremselufter, hva som helst som kan lage vakuum i en beholder.
På toppen av motoren på passasjersiden der EGR-røret går inn i innsugsrøret, der finner to hurtigkoblinger på tur- og retur-slangene. Vakuumet kobles til returslangen som kommer fra motoren. Man kan skynde på utluftingen med å suge opp diesel i filteret med å tilføre vakuum på filterets utløp først. (eller skjenke fult filteret med LiquiMoly Dieselflush for å få en dyserens i samme slengen)
Takk.
Nå gleder jeg meg til å komme i gang igjen.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.