PDA

Vis full versjon : Mangler lyd fra bakre park sensor

Eirik Ak
06/09/25, 17:35
Hei!

Har en 2008 modell V70 hvor jeg plutselig har mistet lyd fra bakre parksensorer. Lyden er blitt en svak klikkelyd, men indikasjoner i displayet viser normalt når jeg nærmer meg vegg eller annen hindring Bilen Har dyn audio anlegg. Ingen feilmeldinger ved bruk av icarsoft diagnose.

Noen som har tips?

FroBe
07/09/25, 14:26
Hører du lyd fra anlegget i de bakre høyttalerne?
Sjåfører sitter sjelden i baksetet, dermed får de ikke med seg om høyttalerne i bakdørene blir tause.

Eirik Ak
07/09/25, 16:58
Hei!
Har vanlig lyd fra høytalere bak (flyttet lyden til bakre høytalere), og har byttet de (fikk bare tak i brukte) og fremdeles ingen bedring

jiha1968
07/09/25, 22:16
Prøvd noe så enkelt som å justere opp Volumet på lydanlegget når P-Sensorene lager klikkelyd i høyttalerne? (ev. nullstill lydinnstillingene)

Eirik Ak
08/09/25, 06:04
Da endrer bare lyden på radioen seg

jiha1968
08/09/25, 08:15
I følge funksjonsbeskrivelsen i Vida er det ICM (knapp/display-modul) som mottar signalet fra parkeringssensor-modulen (PAM) via CAN og ber om aktivering av P-lyd i IAM ("Radioen") ,eller i AUD (forsterkeren) på Premium-lydanlegg.

Litt pussig at P-lyden ikke genereres i IAM ("radioen") uavhengig om bilen har forsterker eller ikke, da jeg mener alle andre "forforsterker/lydkontroll-funksjoner" ligger i IAM.
Du har ikke oppgradert/byttet noen av de nevnte modulene?

Siden din bil viser P-status i displayet (ICM) og det kun høres P-klikking i høyttalerne så burde feilen ligge i AUD (forsterkeren) såfremt det ikke hjelper med nullstilling av lydinnstillingene og bortkobling av batteriet i noen minutter for morsomhets skyld.