PDA

Vis full versjon : volvo v70 2011 D3 kupevifte

acer
06/09/25, 14:44
hei er det noen som har noen tips pga kupevifta kommer og går når jeg starter opp noen ganger så starter ikke kupevifta men når jeg slår litt i dashbordet så kommer den
har hørt den har plystret her tidligere må jeg bytte den da eller noen tips volvo v70 2011 D3 vrir knotten men kupevifta starter ikke

jiha1968
07/09/25, 21:52
Hei, sannsynligvis er viften så treg i lagrene / slitt i børstene at den ikke klarer å starte uten litt hjelp og trenger å byttes. Siden den piper/plystrer periodisk så blir den neppe bedre av seg selv, smøring av lagre kan hjelpe en kort stund om det er lagrene som er trege, og isåfall må man være litt kreativ med langt bøybart smørerør f.eks fra åpningen nede i viskertrauet. Er det børstene som forårsaker startproblemet så bytter man vifte.

Har vært borti at styresignalet fra klimaanlegget (CCM) har vær ustabilt, enten med kontaktfeil i en kontakt som ligger bak nedre deksel på midtkonsoll på førersiden (bak teppe) eller internt i CCM pga noen har sølt drikke på CCM eller frontrutelekkasje.

Det kan være greit å få målt spenningen på styreledningen fra CCM til vifteregulatoren når vifte ikke vil gå.
Lilla-Sort ledning, pinne 8 i kontakten bak sidedekslet på midtkonsoll, eller på pinne 2 på vifteregulatoren (litt ovenfor gasspedalen)
Spenningen på styreledningen skal følge valgt hastighet for vifta, måles med Voltmeter. Fra 0 til 12V

acer
07/09/25, 22:45
hei igjen hører det er mye jobb å bytte kupevifta er det det eller?

jiha1968
07/09/25, 23:03
hei igjen hører det er mye jobb å bytte kupevifta er det det eller?

Ja ganske omfattende , beregn 5 timer og en håndsrekning fra medhjelper første gang man gjør dette, men det er fult mulig å få det unnagjort under 2½time. Spesialverktøy er nødvendig til denne jobben. (du finner nok en tråd eller to på dette emnet i forumet)