Logg inn

Vis full versjon : Lamper i dashbord og kjørelysene peker rett ned

Skofteland
23/08/25, 20:51
Hei. Satt meg inn i bilen her om dagen. Første jeg gjorde var og justere sete (kona hadde kjørt bilen før meg). Begynte og kjøre, og etter få meter begynte den og varsle feil på airbag systemet. Påfølgende kom antispinn erfordras, forså at hele speedometeret ble dødt. Vinduer sluttet og virke, blinklys sluttet og virke, gikk ikke Ann og løse bilen, stolen virket ikke og klima ble stående på etter man skrudde av bilen.
Dette problemet har jeg vært borti tidligere. Den gang byttet jeg speedometer.

Det som er rart denne gangen er at dagen etter så virket alt igjen, MEN! Tankmåleren er død, kjørelysene peker rett ned og den lyser fortsatt på airbag og antispinn.

Noen som har noen tips, erfaringer rundt dette ? Jeg blir helt motløs, bilen skal på EU kontroll rett rundt hjørne.

Takker for alle innspill

jiha1968
23/08/25, 21:51
Hei, tror vi kan gjøre gjenbruk av det jeg skrev i tråden din her: http://forum.vccn.no/showthread.php?81836-2004-XC70-alt-er-d%C3%B8dt&p=1116055&viewfull=1#post1116055
Men denne gang bør du sjekke kablene under førersete først, er alt i orden der så går misstanken til instrumentpanelet igjen, så prøv gjerne å ta en bypass-kobling på CAN-bus i pluggen for instrumentpanelet (DIM) for å se om nærlysene retter seg opp, hvis det ikke hjelper så sjekk ledningene til førerdøren.

Tilleggsinfo:
Nærlysene (høyden) og tankmåleren er avhengig av at signalet fra aktuell nivåføler når frem til CEM og DIM via CAN-bus fra REM. El-stol, instrumentpanel, dørmoduler, rattspaker og bakre El-sentral er på samme CAN-bus. Airbaglampen tennes pga SRS-modulen ikke får svar fra DIM via CAN-bus om tilstanden på Airbaglampen.
Antispin/Antiskrens-varslet er jeg litt usikker på, muligens at REM gikk offline pga CAN-forstyrrelser og slukket strømmen til DEM, men når de andre feilsymptomene er rettet så får du se om dette symptomet går samme vei.

Skulle det bli behov for å gjøre noe med instrumentpanelet igjen, så er det ikke så lurt å kjøpe et brukt om det ikke er reparert/overhalt. På grunn av alder så er alle P2-instrumentpanel som ikke er overhalt er en tikkende bombe, spørsmålet er ikke om det kommer til å slå seg vrangt eller ikke, men når... (joda de overhalte kan også bli dårlige igjen en vakker dag, men sjansen er veldig liten om mikroloddingen er godt utført)

Skofteland
24/08/25, 09:05
Instrumentpanelet jeg byttet til var overhalt av et firma som fikser og reparerer ødelagte paneler. Kan du forklare litt med teskje hva jeg skal gjøre ? Jeg er ikke så flink på elektronikk

jiha1968
24/08/25, 21:38
Åpne førerdøren, ta et skrujern/nøkkelen og klikk døren i lås slik at bilen tror døren er lukket.

Mens du venter på at bilen sovner (10-15 minutt) så leter du opp et par skikkelig tynne binderser av ledende metall og litt teip, eller et par stumper med ledninger som helst ikke er flertrådet (klipp av en bit gammel stiv nettverkskabel eller lignende)

Ta løs rammen rundt instrumentpanelet og øvre deksel på rattstammen, skru løs de fire skruene på instrumentpanelet (DIM) og løsne kontakten på baksiden.
På den grønne kontakten (eller hvit kontakt på nyere biler) finner du to tvinnede ledningspar (hvit og grønn ledning) Pinne 2 og 3, pluss nr 8 og 9 .

Koble grønn 3 til grønn 9 og hvit 2 til hvit 8 med å tre binders/ledningsstump inn i kontakten forfra eller bakfra, bruk teip til å isolere/feste. hvis du trer inn noe i enden på pluggen må det være tynt nok til at det ikke ødelegger spennet i kontaktfjæren inne i pluggen. (biler med hvit plugg har CAN på pinne 7/9 og 8/10

Når du mener den midlertidige test-koblingen ("DIM-bypass") er stabil og godt uført, sett i tenningsnøkkel, slå-på tenningen og ev. start bilen for å se om lysene justerer seg som de gjør til vanlig, og sjekk om førervinduet kan reguleres og ev. om førersete kan justeres selv etter 30 sekund med tenning på.

Du får naturlig nok ikke sjekket tankmåleren nå, men hvis lysene justerer seg normalt og førervinduet kan kjøres antar vi at feilen ligger i DIM.
Er førervinduet dødt, og lysene står i bakken, så må du dobbelsjekke koblingene dine og eventuelt lete videre etter feil på de grønnhvite ledningene, spesielt under stolen og mellom A-stolpe og førerdør.

Det skader heller ikke å ta en feilkodeavlesning (men da med DIM innkoblet) Lagre feilkodene, slett dem og les av på nytt for å se hvilke moduler som savner å høre etter hvem, og hvem som mangler helt.

jiha1968
24/08/25, 22:05
PS: Litt avhengig av CAN-bypass og feilkodeutlesingens resultater kan du også koble ut en del moduler for å se om DIM våkner, f.eks pluggen til førerdøren, førersetemodulen eller REM da disse ikke har viderekobling av CAN-bus slik som DIM og rattmodulen (SWM) har.