PDA

Vis full versjon : Hydrolikpumpe bakluke xc60

Tor-Erik
08/08/25, 16:35
Hei alle sammen og god fortsatt sommer.

Etter at jeg nå har installert den hydrauliske pumpen, åpner bakluken seg fint, men den lukker seg ikke når jeg trykker på lukke knappen bak. Det må jeg gjøre med handemakt. Jeg leser feilkodene, får jeg feilkodene B116113 og B116213, som har med en eller annen sensor å gjøre.

Kan det være så enkelt at jeg må ha vida for å nullstille noe?

Mvh. Tor Erik

jiha1968
08/08/25, 20:26
hmm, feilkodene er POT-modulen som klager på at det er brudd på ledningene til både høyre og venstre klemsensor,
men 2011-modell XC60 skal ikke være utstyrt med noen klem-sensorer for bakluka, de forsvant i produksjonsuke 47 i 2009 så her er det noe muffens...

Siden POT-modulen din savner kontakt med med klemsensorene: du har vel ikke byttet POT modul til en fra feil årsmodell ? (Power Operated Tailgate modul)
Eller har noen glemt å koble inn pluggene til klemlistene ved tidligere feilsøking?

Klemsensorene er en "list" som går på hver side av baklukens åpning i høyde med bakruten og ser noenlunde slik ut:

http://forum.vccn.no/img-dump/2025/08/4.jpg
(Bilde lånt fra volvoforums.org.uk (https://www.volvoforums.org.uk/forum/technical-topics/s80-06-16-v70-xc70-07-16-general/225396-tailgate-pinch-sensor))

Tor-Erik
09/08/25, 10:05
Hei
Er usikker på hvilken model denne modulen er fra. Jeg kjøpte komplett modul fra eBay usa.

Kan man fjerne sensor kravet fra pot med vida? Eller må jeg til Volvo forhandler?

jiha1968
09/08/25, 23:03
I utgangspunktet kan ikke Volvo programmere brukte moduler, men det kan tenkes at de allikevel kan ta en omlasting av programvare (modulen overskrives med den originale programvaren for din bil) Men det kan ligge ukjente hindringer i veien hvis det er ulik "hardware" inne i POT-modulen.
Det kan være fornuftig å prøve å finne en modul fra en bil med VIN/chassisnummer som ikke er så langt unna din egen bil. (Altså en A på 8.siffer fra venstre og helst ikke lavere chassis-nummer, altså de seks siste sifrene i VIN.)

Alternativt og for egen risiko så kan du teste dette:
På POT finner du en 14-pinns plugg, tre en avisolert ledning inn i hullet for pinne 10 og en ledning i hullet for pinne 11, ledningenes andre ende kobles til ene siden på hver sin 5W glassokkelpære (blink/posisjon, vipp ut kontakttråden på pæren for å tvinne fast ledningen) .
De to ledige pinnene på pærene kobles sammen med en ledning som tres inn til pinne 14.
Så vidt jeg kan finne ut så skal POT nå tro at den har fått klemsensorer...
NB: dette medfører klemfare... Vil tro luka fortsatt returner om det er større ting som blokkerer bevegelsen, men om en finger som forviller seg inn i mellom øvre lykter og luke kan det bli ille.