PDA

Vis full versjon : Volvo V70 - Bytte av clutch - erfaring?



K-Handberg
05/08/25, 11:05
Hei,
Har en Volvo V70 2.0D, Motor D4204T, 2010 modell, manuelt gir

Fikk her om dagen ulyd når clutch trykkes helt inn, lyden forsvinner når en clutcher ut igjen. En bekjent, tidligere volvo mekaniker sier det sannsynligvis er utløserlager.
Bilen har rullet 295 000km uten at det tidligere er gjort noe med clutch så han anbefaler fult clutchbytte inkludert svinghjul, ser det koster meg 5-6000,- for hele pakken så den er grei!

Har tilgang på løftebukk og alt verktøy, også sentreringsverktøy til clutchen, så tenker gjøre jobben selv på noen kvelder...eller den tiden det tar ;)
Tilgang på noe bistand.

Men...noen som har byttet clutch på V70 tidligere som har gode tips? Eventuelt gjøre med oppmerksom på ting i forveien? Noe jeg må være forberedt på, eller rekkefølgen jeg bør gå frem i?
Det er nok en del som må demonteres og løsnes for å få ned girkassen - må f.eks motorfester løsnes?

Setter stor pris på tips og triks :)

jiha1968
05/08/25, 18:20
Hei, venstre motor/girkasse-feste (førersiden) må løsnes ja, så motor må enten understøttes eller henges i travers/løfteåk.
Pass på at du ikke mister klipset eller skader gummitettningen på enden av hydraulikkrøret når det løsnes fra girkassen (slavesylinderen).
Ellers er dette stort sett rett frem, med helt eller delvis fjerning av subframe, drivaksling(er) , rattakselkryss osv.

Du kan f.eks bruke denne videoen som inspirasjonskilde, riktig nok en Mondeo, men det er jo "samme" bil:rolleyes:

https://www.youtube.com/watch?v=lDlKUWYT70Q

jiha1968
05/08/25, 18:20
Dobbelpost

K-Handberg
06/08/25, 08:40
Hei, venstre motor/girkasse-feste (førersiden) må løsnes ja, så motor må enten understøttes eller henges i travers/løfteåk.
Pass på at du ikke mister klipset eller skader gummitettningen på enden av hydraulikkrøret når det løsnes fra girkassen (slavesylinderen).
Ellers er dette stort sett rett frem, med helt eller delvis fjerning av subframe, drivaksling(er) , rattakselkryss osv.

Du kan f.eks bruke denne videoen som inspirasjonskilde, riktig nok en Mondeo, men det er jo "samme" bil:rolleyes:

https://www.youtube.com/watch?v=lDlKUWYT70Q



Hei!
Takker så mye for nyttig informasjon, veldig enkel og detaljert video, vil nok absolutt komme til hjelp underveis! :)

K-Handberg
20/08/25, 08:11
Hei igjen :)
Jeg leste i et annet forum at det ble nevnt bytte av oljeplugg i blokka bak svinghjul, samt simring veiv? Dette kan vel ikke være nødvendig å begynne rote med om det ikke er lekkasje? :)

Tenkte med det samme girkassen er løs å bytte olje, du vet kanskje for pluggen for påfylling er? :)

jiha1968
20/08/25, 17:24
MMT6-girkassen i din bil bruker olje 31280771 (75Wxx GL4 1,65L) .
Påfylling/nivåplugg står rett bak høyre drivaksel, rett opp for tappepluggen (førersiden) .

Simring veivaksel (girkasseside) 30725877 (PTFE-tetningsring, monteres tørt mot rengjort veivaksel, +8 timer ventetid før oljepåfyll og start av motor)

Hvis bilen ikke svetter olje ved veivaksel så hadde jeg neppe rørt Simringen, da de "nye" PTFE-tetningsringene er skjøre og svært kresne på monteringsprosessen.
På biler med standard SIM-ring så er det gjerne mer fornuftig å bytte simringen om bilen har gått langt/svetter.
D4204T er så vidt jeg vet ikke plaget med samme oljelekkasje bak svinghjulet som D52x4Tx motorene.

K-Handberg
25/08/25, 05:24
Hei!
Takker så mye for gode råd og tilbakemeldinger! Clutch er byttet på x antall timer ;) Det lå mye fjærbiter, hull i svinghjulet, så greit med bytte av alt sammen! :)
Simring og plugg ble ikke gjort noe med, så fint ut! så girkassen fikk seg bare ny fin olje :)

jiha1968
25/08/25, 22:45
Gratulerer med velfungerende clutch:)